Betoging rechters in Brussel op 20/03/2015

Chaccamacca
Topic Starter

Betoging rechters in Brussel op 20/03/2015

#1 , 19 mar 2015 17:17

Morgen-20/03/2015-gaan de rechters betogen in Brussel tegen het plan Geens.
Graag had ik daar enkele reacties op want dit is tenslotte de rubriek het praatcafé.
En nu ga ik natuurlijk weer de reactie krijgen dat dit niks met justitie te maken heeft maar wel met politiek.
Maar als de rechters al gaan betogen dan heeft het wel met justitie te maken.
Ik had graag de meningen van het volk geweten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 mar 2015 17:19

Tja, de gerechtelijke achterstand zal dan nog een extra dag langer worden zeker....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kali
Berichten: 762

#3 , 19 mar 2015 17:29

Niet alle rechters doen hieraan mee (idem m.b.t. de advocaten, hoewel deze hiervoor wel 'opgeroepen' werden)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 mar 2015 17:44

Wat gaan ze eigenlijk aanvangen ?

ik hoor dat sommige zeggen dat ze "vervangen" worden door computertjes.

Lijkt me stug voor een administratie die niet eens haar eigen vonnissen in verkeerszaken enigszins up to date kan houden over de grenzen van de arrondissementen heen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 19 mar 2015 17:48

Zou je dan mogen kiezen tussen een rechter die werkt op Windows of een Apple?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mar 2015 17:58

De actie is niet gericht tegen het plan Geens.

Het is een protest tegen de besparingen die opgelegd worden aan justitie en waarvan niet de rechters, maar de bevolking het slachtoffer zal zijn.

Er is nu al een tekort aan rechters en griffiers. Volgens de plannen worden op zes rechters die op pensioen gaat er één vervangen. Het gevolg zal zijn dat de gerechtelijke achterstand zal toenemen. Voor de individuele rechter is het vrij eenvoudig: hij blijft gewoon zijn werk doen zoals hij dat nu doet. Als men dan met minder rechters dat werk moet doen zal de output verminderen en als de input hetzelfde blijft hoopt de achterstand zich op. Slachtoffers zijn degenen die op een uitspraak van de rechter wachten. De #alarmdagjustitie is er niet in het voordeel van de rechters. Het personeel van justitie wil de bevolking waarschuwen voor de gevolgen van de besparingen.

Het plan Geens heeft tot doel de input te verminderen. Het werd pas gisteren bekend gemaakt, toen de actiedag al gepland was. De actiedag is eerder een steun voor minister Geens om bij de begrotingsbesprekingen de besparingen voor justitie een beetje terug te schroeven.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2275723" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 19 mar 2015 18:23

Rechters mogen toch ook betogen, dus ik zie niet in waarom dit bijzondere aandacht verdient?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 mar 2015 18:40

In Brussel betoogd wel altijd iemand zeker?

En waarom niet eens de rechters, dit zijn toch ook werknemers? of zie ik dit nu verkeerd?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chaccamacca
Topic Starter

#9 , 19 mar 2015 18:40

Ik heb de reportage van Reyers laat bekeken en wat mij opvalt is het volgende:
minister Geens zegt het volgende: verouderde technologie,slechte gebouwen en justitie
heeft fouten gemaakt.
Politierechter Mevr. Stinckens zegt het volgende: input verminderen, bevolking de dupe,
ik vrees dat ik een incassobureau ga worden, personeelstekort, werkdruk-op 3 uur 65 tot 70 dossiers-
minder menselijk contact.
Als ik dit hoor en zie word ik een beetje bang voor de toekomst want personeelstekort betekent langere procedures
en meer kosten voor diegene die terechtstaat.
Ik ga morgen in Brussel kijken en hoop een paar van de mensen die hier altijd raad geven tegen te komen.
Tot morgen.

Chaccamacca
Topic Starter

#10 , 20 mar 2015 17:41

Ik was rond 13.30h aan het justitiepaleis te Brussel. Ik heb een paar keer geroepen of er mensen van het juridisch forum aanwezig waren en...geen antwoord.
Waar waren jullie?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 mar 2015 19:04

Het was een actie van magistraten, griffiers, e.d.

Misschien zijn er niet veel van degenen hier posten die tot dat ras behoren. En als er al zouden zijn, dan vermoedelijk liever anoniem en staan ze er niet op te wachten om zich in de wandelzaal van het Brussels gerechtshof te outen als poster op dit forum.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 20 mar 2015 20:02

.
Waar waren jullie?
Druk bezig met betogen zeker. :lol:

adizal
Topic Starter

#13 , 20 mar 2015 20:08

Zou je dan mogen kiezen tussen een rechter die werkt op Windows of een Apple?
Dat is discriminatie voor de mensen die met Linux werken...

Chaccamacca
Topic Starter

#14 , 21 mar 2015 15:38

Ik was daar maar niemand anders van de posters hier was daar, zijn jullie misschien beschaamd? Of wat was de reden?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 21 mar 2015 15:47

Ik was daar maar niemand anders van de posters hier was daar, zijn jullie misschien beschaamd? Of wat was de reden?
Waarom zouden we daar naartoe moeten gaan?
We zijn ook niet naar de carnavalstoet in Aalst geweest.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Praat café”