Slordigheid

Highfield
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

Slordigheid

#1 , 19 mar 2015 10:25

Een algemene bedenking: door mijn werk (specialist verzekeringen en beleggingen) kom ik regelmatig in aanraking met notarissen, boekhouders, etc.

Hetgeen mij de laatste tijd meer en meer opvalt, is de slordigheid en nonchalance waarmee deze mensen optreden. Termijnen niet vermeld in een akte (notaris), aanslag vennootschapsbelasting niet gecontroleerd (boekhouder), en ga zo maar door.

Wat is de oorzaak? Tijdsdruk? Burn-out? Te weinig/ongemotiveerd/onderbetaald/... personeel?

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 19 mar 2015 11:18

Naar mijn mening is het tegenwoordig echt moeilijk om goed personeel te vinden als kleiner kantoor.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 19 mar 2015 11:21

De regels zijn alsmaar ingewikkelder geworden... ook een niet te onderschatten factor.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2015 11:33

Ook het personeel is totaal anders gemotiveerd dan vroeger, onlangs een opendeurdag gekend bij een boekhouder en het personeel wou enkel om beurt maar maximum twee uur daar aanwezig zijn !!

Als wij vroeger opendeurdagen hielden, dan was gans het personeel aanwezig om te helpen, weliswaar onbezoldigd, s'avonds gingen wij allen tezamen lekker gaan eten op de kosten van de zaak !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 19 mar 2015 11:43

Als ik oude aktes en zo lees, wat daar allemaal instaat, dat is pas slordig.
Men is niet slordiger geworden, alle betrokken partijen zijn wel slimmer geworden doordat men over meer info beschikt.
en de tijdsdruk waarbij werk moet worden verzet is ook steeds groter.

KimSe
Berichten: 697

#6 , 19 mar 2015 11:55

Persoonlijk denk ik dat het een samenloop van heel veel verschillende factoren is...

Cliënten die veel mondiger geworden zijn (en in heel veel gevallen het denken beter te weten)...
Het feit dat er meer uitzonderingen dan regels zijn tegenwoordig...
Alles moet "op maat" zijn...
Anderzijds wordt er vaak met héél specifieke materie gewerkt, de "specialisten" voelen zich vaak "te goed" om alle randactiviteiten (klassement, eenvoudige administratie,...) te doen, waardoor kleinere kantoren vaak niet aantrekkelijk zijn voor hen...

Wat die opendeurdag van enkele posts hierboven betreft...
Ik ben per dag ruim 8uur op het werk, met reistijd daarbij ruim 9uur van huis (en dan valt het nog redelijk goed mee bij mij!)
De 2 "vrije" dagen die ik dan heb breng ik graag bij vriend en kind door om op maandag opnieuw aan een lange werkweek te beginnen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2015 10:48

Niet enkel bij notarissen en boekhouders, ook bij bankkantoren is de service soms ondermaats. De bank waar wij onze hypothecaire lening afsloten boden ons wel een zeer lage rentevoet, maar alles wat daarna volgde getuigde van pure incompetentie. We moesten bij zowat alles hun handje vasthuiden: schuldsaldoverzekering fiscaal optimaliseren? Hadden ze precies nog nooit van gehoord. Contact opnemen met de notaris? Hebben we zelf maar gedaan. De fiches om de lening / SSV in te brengen in onze personenbelasting? Zelf moeten naar vragen! We hadden soms de indruk dat de mensen die op dat kantoor werkten, voor het eerst een woningkrediet toegekend hadden...

We hebben onlangs onze lening laten herfinancieren (vaste rentevoet van 3,5% naar 2,39%), maar niet meer bij dezelfde bank, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#8 , 20 mar 2015 15:42

Vrij algemeen is de reden dat de samenleving complexere en juridischer geworden is. Nieuw samengestelde gezinnen zijn de regel aan het worden. erflaters die drie keer trouwden en uit verschillende
relaties kinderen hebben waren vroeger uitzonderingen...

In mijn sector (banksector) ontstonden de eerste kantoren begin jaren '60. Daar waren toen 4 of 5 producten beschikbaar en als de kas 's avonds klopte was het goed; Vandaag wordt van een gedegen bankadviseur kennis verwacht van zowat 500 producten, alsook kennis van fiscaliteit, erfenisrecht, vennootschapswetgeving, boekhoudrecht, kredieten, zekerheden en waarborgen enz. De kwaliteit van jongere medewerkers vandaag is doorgaans stukken beter dan 25 jaar geleden. Hun mentaliteit is inderdaad anders. Er wordt een duidelijke scheiding gemaakt tussen werk en privé. Een niet onlogisch gevolg van de bedrijfspolitiek die erin bestaat medewerkers uit te persen en hen te dumpen als het even wat minder gaat. Daar waar vroeger een loopbaan veelal levenslang in één bedrijf gebeurde is dat niet meer het geval.
tegelijk is de klant veranderd : men stelt om 11 u een vraag via mail en is geshockeerd als men om 11u15 geen uitgebreid antwoord ontvangt. Alles moet onmiddellijk, perfect en op maat zijn , en liefst gratis...
Als reactie werd en wordt er in veel sectoren zwaar bespaard op personeel. Om een voorbeeld te geven : in de provinciestad waar ik woon waren er vroeger 3 bankkantoren van merk A waar samen 25 mensen werkten. vandaag is er nog één bankkantoor van merk A waar 9 mensen werken. En uiteraard is de automatisering van betaalverkeer en het wegvallen van loketverrichtingen alleen al goed voor 5 mensen. Maar daarenboven is ook de rest nog eens gehalveerd en de druk niet geminderd...
De dienstensector (boekhouding, bank, verzekering...) was "in ile tempore" een goede sector met een sterke aantrekkingskracht op sterke profielen. De afgelopen 10 jaar merken we echter dat sterke profielen eerder naar industrie, IT en consultancy trekken.

It heeft ook gezorgd voor een explosie van beschikbare informatie die onmogelijk allemaal gekend kan zijn. We zien dan ook in de medische sector associaties ontstaan van artsen, psychologen, diëtisten, kinesisten enz die samen patiëntendossiers bespreken en behandelingen voorstellen. We zien samenwerking van notarissen, fiscalisten, bedrijfsrevisoren en estate planners die ook daar hun complexe dossiers samen bespreken. Het lijkt me dat dit soort samenwerkingen nog zal groeien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Praat café”