De toekomst??

mjers
Topic Starter

De toekomst??

#1 , 02 mar 2015 16:08

Hoe zien jullie de economische toekomst. Volgens vele economen gaan onze kinderen het "slechter" hebben dan ons. En onze kleinkinderen nog veel "slechter"...?
Moeten we ons opmaken voor een wereldwijde depressie?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2015 16:16

Ik ben 70 jaar en in de jaren 50 zei men dit ook, en men leeft nu in ongekende luxe.

Het enige wat me zorgen baart is dat de jeugd niet meer leert om te werken, en denkt dat alles vanzelf komt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 mar 2015 16:22

Indien men nu geen orde op zaken stelt door een halt toe te roepen aan de verkwistingen van de overheid en de
openbare financiën te saneren zal de volgende generatie inderdaad leven en wonen op een economisch kerkhof.
Vooral in Europa. Daar zal de meerderheid intussen in kartonnen dozen wonen nadat ze hun huizen gedwongen hebben moeten verlaten omdat
ze niet voldeden aan de laatste snufjes van de wooncode.
De linkse garde woont tegen dan in N. Korea om daar te 'genieten" van de meerwaarde van
het collectivisme.
Laatst gewijzigd door roharro op 02 mar 2015 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

giserke

#4 , 02 mar 2015 16:40

Ik ben 70 jaar en in de jaren 50 zei men dit ook, en men leeft nu in ongekende luxe.

Het enige wat me zorgen baart is dat de jeugd niet meer leert om te werken, en denkt dat alles vanzelf komt.
In de jaren 50 leefde meer dan de helft van de Belgen rond de armoedegrens. De welvaart is maar in de jaren 50-60 begonnen.
de mensen hadden net oorlog meegemaakt. Maw slechter kon niet.

Dit doortrekken naar nu is wat kort door de bocht.

Sirkii

#5 , 03 mar 2015 14:02

De babyboomers (geboren na WOII) is zowat de eerste generatie die de groter wordende pensioenen van de generatie daarvoor mocht ophoesten. België hanteert immers een herverdelingsstelsel voor de pensioenen. Toen waren er nog veel werkenden voor relatief weinig gepensioneerden die bovendien niet al te veel medische zorg opsoepeerden en bleef alles betaalbaar.

De grote generatie babyboomers heeft ondertussen de arbeidsmarkt verlaten en rekent nu op de arbeid van hun kleinere groep kinderen om de steeds hoger wordende pensioenkosten en medische kosten te verdienen. Een kleinere groep mensen moet instaan voor steeds meer langer levende gepensioneerden.

Die generatie babyboomers (en hun kinderen) hebben ook (via overheidsinvesteringen in wegen, rusthuizen, etc) royaal geleend en een grote schuldenberg opgebouwd dat met hun spaargeld gefinancierd werd. Die grote schuldenberg zorgde de tweede helft van de jaren 80 voor een eerste golf van correctiemaatregelen (een devaluatie, indexsprongen, centen ipv procenten, solidariteitsbijdragen ,...) om de schuldgraad wat terug te dringen. Van de hierdoor veroorzaakte inflatie zijn eigenlijk alleen de ouderen beter geworden die hun hyphoteekleningen als sneeuw voor de zon zagen wegsmelten.

Gaan we't in de toekomst "slechter" hebben. Ja want het systeem van de kinderen volledig doen werken voor de ouderen moet inkrimpen en dat doen ze pestmaatregeltje na pestmaatregeltje. Laat ons juist hopen dat de massale geldinjecties (opkopen obligaties met bijgedrukt geld) van de europese- en amerikaanse nationale banken gecombineerd met nulinflatie het systeem kunnen rechthouden.

PS. De "bezorgdheid" dat je jeugd niet meer werkt is een uitspraak die (totaal foutief) generatie na generatie doorgegeven wordt.

mjers
Topic Starter

#6 , 03 mar 2015 15:26

inderdaad, het zinnetje "de jeugd van tegenwoordig" is al honderden jaar oud :)

giserke

#7 , 03 mar 2015 17:00

De jeugd van tegenwoordig kan soms toch wel eens een figuurlijke schop onder hun kont gebruiken medunkt.

LeenW

#8 , 03 mar 2015 17:03

Ook dat zeggen ze al 100 jaar. Al werd die toen al wel eens letterlijk gegeven.

Vandebos

#9 , 03 mar 2015 20:44

Zou nu en dan bij gelegenheid ng steeds mogen.

Sirkii

#10 , 03 mar 2015 21:21

Zou nu en dan bij gelegenheid ng steeds mogen.
... Dat de jeugd de ouderlingen wijst op hun fouten en massaal protesteert op de onredelijke lasten die ze op hun schouders gelegd krijgen :roll: (heb zelf volwassen kinderen die die schop niet nodig gehad hebben ...)

mjers
Topic Starter

#11 , 04 mar 2015 07:53

De jeugd zwartmaken is zelfverwijting.

Tenslotte is de jeugd het product van de huidige (oudere) generatie.

basejumper

#12 , 04 mar 2015 23:23

Wat de jeugd betreft : ik ben 50. Ik zie in mijn sector veel jongeren beginnen die veel rendabeler zijn dan mijn generatiegenoten. "Vroeger" kreeg je nog tijd om te groeien in je job. Je startte onderaan en kon je stilaan opwerken. Vandaag moeten jongeren na 6 maand tot een jaar productief zijn. De samenleving wordt complexer en veranderingen gaan sneller en sneller. Ook vroeger was er een "jeugd van tegenwoordig"...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

giserke

#13 , 04 mar 2015 23:49

Steeds meer jongeren vallen bij gevolg ook uit de boot. En eens uit de boot wordt het steeds moeilijker terug er in te geraken.

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 05 mar 2015 08:41

De boot is geen roeibootje meer, maar een duikboot die een stuk ingewikkelder te besturen is. Wie dat niet kan, moet zwemmen of verzuipen.

mjers
Topic Starter

#15 , 05 mar 2015 10:14

Volgens mij is dat ook mede de oorzaak van de radicalisering.

"Gefaalde" of gefrusteerde jongeren die uit boot gevallen zijn nemen in het midden-oosten hun wraak op de westerse maatschappij.

Dus tenslotte is IS een product van onze "harde" maatschappij...(mijn mening)

Terug naar “Praat café”