overnemen of niet?

defender1804
Topic Starter
Berichten: 13

overnemen of niet?

#1 , 10 jan 2015 15:32

We zouden een bvba willen overnemen. Ik ben er 47, mijn vriendin 50. Is het dan nog zinvol dit te doen op deze leeftijd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2015 15:43

Tuurlijk, je moet nog 20 jaar werken eer je in pensioen gaat !

Als je deze stap zet ga zeker eens ten rade bij een accountant, zodat er geen lijken uit de kast vallen, want als je BVBA overneemt neem je ook alle schulden mee; over dus ook bij de belastingen, maar een accountant kan dit allemaal opvragen zodat je gerust kan zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

defender1804
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 10 jan 2015 17:14

@ denlowie : Ben bij het accountbureau geweest dat de overname doet. Zie pb.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 10 jan 2015 17:30

Persoonlijk zou ikzelf zorgen dat ik een vertrouwensbureau heb en dat vragen om controle uit te voeren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2015 17:43

Persoonlijk zou ikzelf zorgen dat ik een vertrouwensbureau heb en dat vragen om controle uit te voeren.
Tuurlijk, niet te biechtte gaan bij den duivel.

En bij een account gaan die de zaak niet kent, zeker zoals Franciscus schrijft een onafhankelijke account die zeker hun boekhouding niet doet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

defender1804
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 10 jan 2015 17:50

Kan onze boekhouder die cijfers inkijken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2015 18:18

Kan onze boekhouder die cijfers inkijken?
Dit kan je zelf ook, met zijn BTW nummer

http://www.nbb.be/pub/03_00_00_00_00/03 ... 0.htm?l=nl
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 10 jan 2015 19:55

Maar om de jaarbalansen te begrijpen kan je best een deskundige bij de hand hebben.
Trouwens niet alleen de jaarbalansen maar ook de werkelijke boekhouding eens bekijken - dagontvangsten, -in en uitgaande facturen, inventaris... ook de stock eens bekijken....
Om een vb te geven een strijkijzer van 7 jaar oud dat nog niet verkocht werd is waarde € 0...
Ook de verkoopprijs is van geen belang maar wel de inkoopprijs en dan de vraag waarom een produkt van 10 jaar geleden nog in de stock staat.

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#9 , 19 mar 2015 10:31

Maar om de jaarbalansen te begrijpen kan je best een deskundige bij de hand hebben.
Trouwens niet alleen de jaarbalansen maar ook de werkelijke boekhouding eens bekijken - dagontvangsten, -in en uitgaande facturen, inventaris... ook de stock eens bekijken....
Om een vb te geven een strijkijzer van 7 jaar oud dat nog niet verkocht werd is waarde € 0...
Ook de verkoopprijs is van geen belang maar wel de inkoopprijs en dan de vraag waarom een produkt van 10 jaar geleden nog in de stock staat.
inderdaad, en ook juridisch laten nakijken: geen vorderingen meer, geen openstaande betwistingen, hoe zit het met de vergunningen, eigendomsrechten, merken, etc

Terug naar “Praat café”