oprichting oudervereniging

natasjav
Topic Starter
Berichten: 25

oprichting oudervereniging

#1 , 18 nov 2014 18:15

Kan iemand me zeggen of men bij het oprichten van een oudervereniging alle ouders moet uitnodigen?
Ik heb vernomen dat op school 4 ouders een samenkomt hebben gepland voor het oprichten van een oudervereniging.
Kan dit zomaar zonder andere ouders te betrekken.
Bestaat hierover enige wetgeving.

LeenW
Berichten: 12843

#2 , 18 nov 2014 18:54

Het oprichten van een vereniging is vrij, ze moeten u of mij daar niet in betrekken. Zij kunnen zelf hun huishoudelijk reglement opstellen.

Een officieel oudercomité heeft natuurlijk banden met de school, dus er moet rekening gehouden met de rechten en plichten t.ov. de school. Het schoolreglement zal dus bepalend zijn.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 18 nov 2014 19:36

ZEKER zorgen dat er een goede verzekering is.

Reclame

LeenW
Berichten: 12843

#4 , 18 nov 2014 19:53

Valt dat niet onder de schoolverzekering bij een officieel oudercomité?

natasjav
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 19 nov 2014 09:01

Ik ging er van uit dat als men een oudervereniging wou oprichten dat alle ouders daar van op de hoogte gebracht dienden te worden en dat alle geïnteresseerde ouders dan mee aan de oprichting zouden werken.
Maar het mag dus met maar een paar ouders.

NotAJudge
Berichten: 32

#6 , 19 nov 2014 09:23

http://www.vcov.be/VCOV/Portals/0/VCOV_ ... erraad.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

In deze folder vind u alle gevraagde informatie alsook verdere toelichting
We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet allemaal dezelfde horizon.

LeenW
Berichten: 12843

#7 , 19 nov 2014 09:34

http://www.vcov.be/VCOV/Portals/0/VCOV_ ... erraad.pdf

In deze folder vind u alle gevraagde informatie alsook verdere toelichting


Dit is voor een ouderraad, volgens mij niet helemaal hetzelfde als een oudercomité?

Ik ging er van uit dat als men een oudervereniging wou oprichten dat alle ouders daar van op de hoogte gebracht dienden te worden en dat alle geïnteresseerde ouders dan mee aan de oprichting zouden werken.
Maar het mag dus met maar een paar ouders.
Praktisch bijna onhaalbaar. Er zijn er altijd die het anders zien. Er moet eerst een kerngroep zijn met een min of meer gemeenschappelijke visie. Het lijkt me wel evident dat latere inbreng van u mogelijk moet zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2014 16:05

Ik ging er van uit dat als men een oudervereniging wou oprichten dat alle ouders daar van op de hoogte gebracht dienden te worden en dat alle geïnteresseerde ouders dan mee aan de oprichting zouden werken.
Maar het mag dus met maar een paar ouders.
Kleine nuance, men mag een vereniging oprichten met een paar ouders, maar als die vereniging zich de oudervereniging van een bepaalde school wil noemen, zullen ze, zoals hierboven gezegd, toch serieus rekening moeten houden met de directie van de school en het schoolreglement.

Stel immers dat er al een oudervereniging is, of dat enkele andere ouders ook bezig zijn met het oprichten van een oudervereniging...? Ik hoop dat de directie van de school in ieder geval betrokken is bij het initiatief van de ouders waarover je spreekt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”