Vertrouwen in het recht systeem van België?

Chaccamacca
Topic Starter

Vertrouwen in het recht systeem van België?

#1 , 09 aug 2014 17:53

Graag zou ik eens een topic starten om te weten hoeveel mensen nog vertrouwen hebben in het recht systeem in België?
Ik weet wat ik er van denkt maar ik ben benieuwd naar de reacties van andere mensen.
Want als ik hier de verhalen lees dan gaat er toch veel verkeerd.

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 09 aug 2014 18:05

Enig idee hoeveel PV/strafzaken/ burgerlijke zaken er per jaar worden overgemaakt?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 10 sep 2014 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaccamacca
Topic Starter

#3 , 09 aug 2014 18:20

Neen, maar ik zou het graag weten. Lijkt mij interessant.
En ik vraag mij ook af(en ik ben niet alleen) hoe dat het komt dat het in België gemiddeld 4 tot 5 jaar duurt voordat er uitspraak is.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2014 18:44

En ik vraag mij ook af(en ik ben niet alleen) hoe dat het komt dat het in België gemiddeld 4 tot 5 jaar duurt voordat er uitspraak is.
Waarop steunt u zich om deze uitspraak te doen?

Een voorbeeld.

In het arrondissement Leuven wordt een zaak in hoger beroep tegen vonnissen van de vrederechter of de politierechtbank in principe behandeld binnen het jaar nadat het hoger beroep is ingesteld. Voor de vrederechter en de politierechtbank wordt een zaak in principe binnen het jaar afgehandeld. Men kan dus een uitspraak hebben in hoger beroep binnen de twee jaar nadat men de zaak voor de vrederechter of de politierechtbank heeft ingeleid.

Zaken die in eerste aanleg behandeld worden kunnen voor de rechtbank van eerste aanleg behandeld worden binnen het jaar nadat de zaak wordt ingeleid.

Als zaken langer duren kunnen hiervoor verschillende redenen zijn:

- alle partijen in een zaak vragen de verzending naar de rol, de zaak wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld;
- partijen komen een conclusiekalender overeen die meer dan één jaar in beslag neemt;
- er is een onderzoeksmaatregel nodig (getuigenverhoor, deskundig onderzoek ...)

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 09 aug 2014 19:00

Elk jaar zal vb de politie van stad Antwerpen ongeveer een half miljoen PV's doorsturen naar het parket.
Dat is een fractie van het aantal overtredingen- wanbedrijven en misdaden die er PER DAG gebeuren.
U mag enkel voor verkeer rekening houden met minstens één overtreding per drie gereden km per bestuurder.
Los van het aantal voetgangers die schuin oversteken of voorbij het rode verkeerslicht oversteken,of op het trottoir spuwen of...
Rekenen wij daarbij nog al de bouwovertredingen enz enz
Arrondissement Antwerpen heeft een 65 substituten die (werken ook maar 160 uur/maand) die dus elk per maand maar X dossiers voor een rechtbank kunnen brengen.
Zo is het duidelijk dat
a- politie en eerste lijninstellingen gewoon nooit alles kunnen zien en zelfs al ze het zien nog niet kunnen vaststellen.
b- dat het parket ook niet in staat is alles te vervolgen wat ze per dag per substituut op hun bureau krijgen.
c- dat ook de rechters beperkt zijn in tijd en dus ook het aantal dossiers dat kan worden uitgesproken.
d- dat advocaten ook gebruik kunnen maken van alle middelen van recht ( uitstel - onderzoeksdaden enz ) om hin cliënt vrij te krijgen.

Wel dan mogen we hier in België hééééél blij zijn dat er zo veel zaken zeer goed tot goed worden afgehandeld.... natuurlijk op de enkele per dag die mislopen die komen dan in de krant ..
maar in % zijn ze een verwaarloosbaar aantal.
Wat ik niet wil gezegd hebben dat er niet ALLES aan moet gedaan worden om alle mogelijke vormen van slecht beleid moeten aangepakt worden in alle lagen van ons juridisch en maatschappelijk bestel.
...
Daarvoor kunnen en mogen we elke 5 jaar gaan stemmen om dat aan te pakken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 09 aug 2014 19:27

Volgens mij is er geen groot probleem met het rechtsysteem in België.

Wel dikwijls een probleem met de "kwaliteit" van de wetgeving zelve.

Al teveel politici willen "hun wet", alleen om belangrijk te zijn en stemmen te ronselen voor de volgende verkiezingen.
Dat leidt dikwijls tot kunst en vliegwerk, waardoor "herstelwetten" in België schering en inslag zijn.
In de EU is België ook zowat kampioen wat betreft te late, onvolledige of foutieve omzetting van EU richtlijnen in nationale wetgeving.
Dus België is een slechte leerling op het vlak van wetgevend werk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Chaccamacca
Topic Starter

#7 , 09 aug 2014 20:02

Ik wou alleen maar weten of de mensen in België nog vertrouwen hebben in het recht systeem? Kan toch beantwoord worden met ja, ik heb nog vertrouwen of nee, ik heb geen vertrouwen meer.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 aug 2014 20:33

JA

Chaccamacca
Topic Starter

#9 , 09 aug 2014 20:44

Dat is duidelijk, dank u.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 09 aug 2014 21:07

Alsof met een ja neen misschien er iets veranderd aan het systeem.
Elk dossier heeft zijn kanten en zwart wit bestaat nu eenmaal niet er zijn meer dan 50 tinten hoor.
Wat we hier ook dikwijls zien is dat hier zaken worden aangekaart die vanuit één bron komen ... dus wat is de waarheid?

Vb de zaak notaris X ( zaak kindermisbruik) -waar ik het genoegen had nu ja - info van beide kanten te hebben en zowel de kranten en tijdschriften te kunnen lezen maar ook - wat genoemd bevoorrechte getuigen ...
Zelfs gerenommeerde professoren bevonden zich langs beide kanten.... vaststellingen door deskundigen enz enz werden door de media aangevallen evenzo de vaststellers.
Uiteindelijk na jaren ( kinderen volwassen) zou er volgens hun verklaring nooit iets gebeurd zijn. Ook al werden er vreselijke foto's in de tijdschriften getoond van verwondingen.
mensen maken fouten- wetgeving laat dat toe of spreekt zichzelf constant tegen.... daar heb ik meerdere voorbeelden van... maar dan nog er zijn honderdduizenden correcte vonnissen en veroordelingen per jaar.

U mag altijd naar de USA gaan waar er DUIZENDEN onschuldigen in de gevangenissen zitten of systemen van three strike worden gebruikt aan u de keuze.
Wat Roharro schrijft is ook juist ... teveel wetten duizenden per jaar boekdelen vol.
Waar bijna altijd gaten in zitten. Terwijl er indertijd zelfs een Belgische professor ( Leuven) een systeem had van rekentabellen waar perfect elke wettekst kon mee ontleed worden en ALLE maar da ook alle achterpoortjes mee konden gesloten worden - werkte perfect eigen ervaring. Maar wordt niet toegepast.
Als men elke onderrichting -omzendbrief en wetgeving zo zou nakijken zou het de bruikbaarheid van een wettekst met jaren verlengen.

Chaccamacca
Topic Starter

#11 , 10 aug 2014 14:25

Ik vroeg alleen maar of de mensen in België nog vertrouwen hadden in het rechts systeem.

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 10 aug 2014 14:58

Ja.

U duidelijk niet, er is blijkbaar ooit iets geweest waardoor u op zowat elk topic (ook al is het maanden oud) moet gaan vermelden dat u ooit in het ongelijk bent gesteld. Is het nog geen tijd om een streep onder het verleden te zetten?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 10 aug 2014 15:01

Ja, maar met de achterdocht van een maagd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#14 , 10 aug 2014 15:04

Ik heb reeds in een ander land gewoond. Het verschil is zeer groot. Ja ik heb vertrouwen in het recht systeem in België.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 aug 2014 15:17

1. De rechters zijn onafhankelijk. De regering, ministers, burgemeesters enz ... kunnen hen geen instructies geven. Een burger die een procedure begint tegen de overheid wordt gelijk behandeld en heeft dus alle kans om zijn gelijk te halen, ook al procedeert hij tegen de overheid of een "grote" maatschappij.

2. Sinds 2001 worden de rechters benoemd na een examen afgelegd te hebben en op voordracht van de Hoge Raad van Justitie. Gedaan met de politieke benoemingen. Het examen is zeer serieus (minder dan 10 % geslaagden). Wat op de eerste plaats komt is de kennis van de kandidaten.

(P.S. De burgermeester van Tielt-Winge die het nodig vond op de radio te vertellen dat de benoeming van een vrederechter voorwerp uitmaakte van politieke onderhandelingen, beseft ondertussen dat hij een kemel geschoten heeft en heeft zich verontschuldigd).

3. De overgrote meerderheid van de rechters doet zijn werk zeer gewetensvol. Zij doen hun best om de materie waarin zij beslissingen moeten nemen te kennen en zich bij te scholen. Dossiers worden ernstig bestudeerd. De rechter streeft ernaar een zo billijk mogelijke beslissing te nemen waarbij de wet correct wordt toegepast. De overgrote meerderheid van de rechters doet zijn werk zeer goed.

4. In de meeste gevallen kan men in beroep gaan als men het niet eens is met de uitspraak. Jammer genoeg vindt de wetgever hoe langer hoe meer dat het overbodig is dat in hoger beroep drie rechters oordelen. Maar een partij kan vragen dat de zaak in hoger beroep behandeld wordt door drie rechters (vraag aan uw advocaat dat hij dit doet). Dit is nog een extra waarborg dat de uitspraak in alle onafhankelijkheid en met kennis van zaken gebeurt.

Voor mij voldoende redenen om nog steeds vertrouwen te hebben in het gerecht. Alles kan beter, er zullen steeds uitzonderingen zijn die het niet goed doen, maar globaal genomen hebben we in België niet te klagen over de rechters.

Terug naar “Praat café”