Crematie ..... wat met eventuele protheses ?

Fluppe zuutes
Topic Starter

Crematie ..... wat met eventuele protheses ?

#1 , 07 aug 2014 00:26

Ja een rare vraag ik weet het :?

Echter gisteren bij een samenzijn van vrienden/vriendinnen kwam dit onderwerp ter sprake.
Als een dierbare overlijdt en men besluit tot crematie, kan/mag men indien de andere nabestaanden akkoord gaan uiteraard,
vragen om een prothese (dijbeen / heup / ?) die normaal gezien toch overblijft, als aandenken te kunnen ontvangen ?
Als dit niet kan/mag wat gebeurd er dan mee, is dat dan eigendom van de crematie instelling of wat?
Iemand die hierop een antwoord weet ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2014 08:03

Protheses worden uit de assen gehaald, en naar een speciaal bedrijf gebracht dat deze versmelt. De geldwaarde ervan wordt doorgaans aan een goed doel geschonken. (Was onlangs nog op TV)

Fluppe zuutes
Topic Starter

#3 , 07 aug 2014 17:05

Ach zo, wel dat wist ik niet, en heb dat ook niet gezien op TV.
Is zeker niet slecht deze werkwijze.
Ik zal ook eens een begrafenisondernmer raadplegen om te weten of men dat als men dat echt zou wensen, het ook kan opvragen.
Vind het wel ergens deels luguber maar de asse in verzegelde urne mag men mits toestemming van alle nabestaanden ook thuis houden blijkbaar.
Ik vraag me wel af als de nabestaanden dan ook overlijden ........ de woning verkocht wordt en men dan op zoiets stuit, men het niet kent .... raar.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2014 19:51

Als je even had gegoocheld, had je dit wel gevonden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GMV3L77S5" onclick="window.open(this.href);return false;

Fluppe zuutes
Topic Starter

#5 , 12 aug 2014 00:59

Dacht zoiets niet terug te vinden in een krant of zo.
Heb de link bekeken en doorgelezen, ook de reacties was leerzaam, maar ook opmerkelijk hoe sommigen erover denken.
Nu ja ieder zijn eigen idee erover, ik ben weer meer te weten gekomen, en kan het verder vertellen, thanks :-)

Terug naar “Praat café”