Zware roker moet huurwoning ontruimen

BrechtS
Berichten: 463

Re: Zware roker moet huurwoning ontruimen

#31 , 12 jan 2015 20:01

En nu in cijfers: de opbrengst van de tabaksttaksen waren in 2006 1726 miljoen (of zoals de auteur volgens mij wel foutief zei 1820 miljoen). De kosten van de sociale zekerheid voor tabaksgerelateerde geneeskundige verstrekking was toen 1840 miljoen. De rokers betalen dus niet volledig hun extra gezondheidskosten terug. En dan de praktijk: van die 1820 die de auteur aanhaalde werd slechts 565 miljoen gestort naar de sociale zekerheid. Dus zijn de rokers dan winstgevend voor de regering, ondanks hun verhoogde gezondheidskosten? Blijkbaar niet.
van de 1726 miljoen werd SLECHTS 565 miljoen gestort naar de sociale zekerheid.
Wat heeft men dan met die 1161 overblijvende miljoenen gedaan? De belasting verlaagd voor de niet-rokers of zo?

Hoeveel werd uitgespaard bij de pensioenkassen omdat die rokers hun pensioen niet of amper haalden? Ik neem aan dat men die besparingen toch ook heeft meegenomen in de kosten/baten analyses?
Uw verstand zal even complexe zaken moeten doorgronden en dat is niet voor iedereen even makkelijk, maar ik zal het zo goed mogelijk uitleggen.

Dat er van de 1726 miljoen van de tabakstaksen slechts 565 miljoen is gegaan naar de sociale zekerheid betekend dat dat de gemiddelde Belg iets teveel sociale bijdrage doet dan wat nodig is en dat daardoor de andere 1161 miljoen van de tabakstaksen niet nodig zijn om daar een gat te vullen. Dus anders gezegd: die 1161 miljoen is eerder te zien als een algemeen overschot door iets te hoge gemiddelde sociale bijdrage dan dat men het kan zien als 'de tabakstaks is een extra winst want er wordt maar een derde gebruikt voor de sociale zekerheid'. Dus eigenlijk zou men om het systeem in evenwicht te trekken, de algemene sociale zekerheid met 1161 miljoen moeten hebben laten zakken en dan die 1161 miljoen aan niet rechtstreeks gebruikte tabakstaksen ook volledig naar de sociale zekerheid te sturen. Maar dan zou men wel die 1161 miljoen moeten ergens anders zoeken omdat die benut is geweest om een andere put te dichten. Dat tegenargument van u is dus weerlegt op die manier, en hopelijk ziet u dat in want ik ga geen lessen economie geven op een juridisch forum.
Dan daarop volgend: minder pensioenen? Volgens http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lev ... wordt.html" onclick="window.open(this.href);return false; leeft een levenslange roker gemiddeld 8 jaar minder dan een andere roker. Die hebben dus 8 jaar minder van pensioen kunnen genieten. Maar daartegen staat wel dat die wel 114 miljoen meer geld hebben gekost per jaar aan sociale zekerheid inzake geneeskundige verstrekkingen gerelateerd aan het roken dan dat ze via tabakstaksen hebben gecompenseerd. Dus indien u aanwijst dat hun 8 jaar minder pensioen zou leiden tot een 114 miljoen minder die uitgegeven zouden moeten worden indien die rokers nooit rookten en dus die 8 jaar wel zouden leven.
Daarnaast kan men ook nog beginnen dat de opkuis van al die sigarettenpeuken die rokers overal sluikstorten nog niet eens is opgenomen in deze economische overwegingen. Dat men minder lang zou leven, is zijn eigen schuld. Betekend dat dat men plots omdat mijn 8 jaar minder zou leven, dat zou moeten compenseren door zijn ziekenkosten door te sturen naar mensen niet roken? Lijkt me zeker niet een eerlijk systeem op die manier. Dat men kiest om verder te roken en vroeger te sterven, is voor mij geen probleem. Zolang ze mij maar niet meetrekken in de slechte gezondheid en zolang ze mij niet de rekening sturen van ziektes die sterk gerelateerd zijn aan het rookgedrag. Want als u vind dat ze die zelf aangedane kosten plots wel mogen doorsturen naar mensen die er niets mee te maken hebben, dan kunnen we dat ook doortrekken naar u die moet bijleggen voor het betalen van een brievenbus die uw buurman moedwillig heeft omver gereden.

BrechtS
Berichten: 463

#32 , 12 jan 2015 20:05

Je moet verder kijken dan alleen de de doden door longkanker door roken. Je hebt andere longziekten, hart- en vaatziekten, hogere kans op andere vormen van kanker, hetzelfde door secundair roken, verminderde inkomsten belastingen door langdurig zieken ten gevolge van roken, ...
Groot gelijk, en daarom dat die masterproef zeker interessant is om dat in te zien. De cijfers van de sterfte liegen er niet om en dan zitten we nog niet te kijken naar de verdeling inzake patiënten die niet sterven aan de ziekte. Het enige dat er niet in komt is passief (of zoals u zegt secundair) roken. Dat is ook veel moeilijkere materie dan rechtstreeks zelf roken en de gevolgen daarvan.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#33 , 12 jan 2015 21:45

Alleen al het feit dat amper 1 jaar nadat de de nieuwe rookwetgeving in voege trad het aantal hart en vaatziekten in België met ruim een kwart had afgenomen zou bij de overgrote meerderheid een belletje moeten doen rinkelen...
Ik vermoed dat dat gerelateerd is aan passief roken ook. Maar hier heb ik niet direct een onderzoek om dat te ondersteunen.
In de periode 2012-2013 zijn deze cijfers in de pers uitgebreid aan bod gekomen.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#34 , 13 jan 2015 00:08


Dat is een heel belangrijk onderzoek inderdaad,

zijn er ondertussen al onderzoeken gedaan naar de beroepen bvb in de horeca die heel veel met passief roken te maken hebben gehad, na de invoering van het rookverbod?

in de jaren 90 heeft de vub een onderzoek gedaan op basis van nationale gegevensbank der mortaliteit en toen had een kelner de leiding met een gestandaartiseerd sterftecijfer van 142 ter vergelijking een zwaar beroep als havenarbeider 85

heb je enig idee hoe je aan gegevens kan geraken bij de nationale gegevensbank der mortaliteit?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

BrechtS
Berichten: 463

#35 , 13 jan 2015 00:29


Dat is een heel belangrijk onderzoek inderdaad,

zijn er ondertussen al onderzoeken gedaan naar de beroepen bvb in de horeca die heel veel met passief roken te maken hebben gehad, na de invoering van het rookverbod?

in de jaren 90 heeft de vub een onderzoek gedaan op basis van nationale gegevensbank der mortaliteit en toen had een kelner de leiding met een gestandaartiseerd sterftecijfer van 142 ter vergelijking een zwaar beroep als havenarbeider 85

heb je enig idee hoe je aan gegevens kan geraken bij de nationale gegevensbank der mortaliteit?
Ik weet niet vanbuiten welke onderzoeken er zoal zijn gedaan of nog gaande zijn of al gepland zijn. Ik heb ook geen idee over welk onderzoek u spreekt (geboren in 95 dus ik was toen nog te jong). Ik denk dat u hierachter zelf zult moeten googlen. Voor de rest kan ik eventueel eens proberen op pubmed, een Amerikaanse databank van onderzoeken, een onderzoek te vinden die zoiets aanwijst. De kans is reëel, want het voor eend onderzoek van vorig jaar ging over verhoogd COPD bij mensen die werken in popcornfabrieken (dat was gelinkt aan de dampen die uit de chemische botersmaakstoffen vrijkwamen ofzoiets). Dus dan zal passief roken hoogstwaarschijnlijk daar ook wel iets van resultaten opleveren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#36 , 14 jan 2015 12:15





Ik heb ook geen idee over welk onderzoek u spreekt (geboren in 95 dus ik was toen nog te jong).
http://www.vub.ac.be/demography/paperso ... 2009-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#37 , 16 jan 2015 00:03





Ik heb ook geen idee over welk onderzoek u spreekt (geboren in 95 dus ik was toen nog te jong).
http://www.vub.ac.be/demography/paperso ... 2009-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en over onderzoeken gesproken, weet je hoe je moet wandelen? http://www.een.be/programmas/ook-getest ... edt-levens" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

BrechtS
Berichten: 463

#38 , 16 jan 2015 00:28





Ik heb ook geen idee over welk onderzoek u spreekt (geboren in 95 dus ik was toen nog te jong).
http://www.vub.ac.be/demography/paperso ... 2009-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en over onderzoeken gesproken, weet je hoe je moet wandelen? http://www.een.be/programmas/ook-getest ... edt-levens" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel, dat is niet behandelt geweest bij het blok locomotorisch stelsel partim biomechanica. Daar hebben we ons moeten bezig houden met krachten en krachtmomenten te berekenen een bepaalde gevallen, waarbij dan de medische kant was dat we berekende wat de invloed was van 'verkeerd heffen' en 'juist heffen' op de belasting van spieren en schuif en drukkrachten op wervels en ook het verschil in trainen van de beenspieren via een gewicht dat aan de voet zit en een gewicht dat via een kartolsysteem naar de voet verbonden is.

Of ik weet hoe ik moet stappen: lijn vader heeft als kinesist mij van jongs af aan erin gestampt dat ik moet afrollen met de voet en dat doe ik in normale situaties (dus niet in gladde situaties of dergelijke). Met gestrekte rug wandelen is er mij ook ingestampt geweest vanwege mijn scoliose. Het enige dat er nooit is ingestampt geweest is de tegenbeweging met de schouders, maar mensen doen dat vanzelf in lichte mate (voor evenwicht). In de reportage zeggen ze wel dat het draait om van wandelen een sport te maken en dus zoveel mogelijk spieren te gebruiken. Dat draaien met de schouders maakt u dus niet plots de enige goede wandelaar. Het maakt u wat sportiever. En wij zijn daar trouwens niet voor gebouwd. De mens is gebouwd naar uithouding toe. Geen brute spierkracht die te vertragend zijn, maar net voldoende om te gaan jagen. En dus draait het om efficiëntie: als u tijdens het lopen nog eens extra energie gaat verbranden door extra met de schouders te draaien, dan zult u sneller uitgeput zijn. Natuurlijk past dit niet in onze maatschappij, want wij zijn zo lui dat we zelfs bij wandelen zoveel mogelijk moeten bewegen om toch iets van sport te hebben.

Dus ik voldoe aan het minimum van goed stappen, maar stel me wel vragen hij het deel over het met de schouders draaien. En daarbij: een leerling in het middelbaar, of een student die grote cursussen meepakt, hoe zouden die dat volhouden om te blijven zo draaien met de schouders terwijl daar een boekentas aan hangt? Dusja, enkele vraagtekens bij dat deel van de reportage.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#39 , 06 apr 2015 21:22

in het nieuws, roken maakt bacterieen agressiefer
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

karinedo
Berichten: 49

#40 , 07 apr 2015 00:15

[/quote]

Klopt, maar daar gaat het hier niet over:

Wie veel rookt brengt ook de gezondheid van anderen in gevaar.
Wie veel drinkt en eet of zont enkel die van zichzelf.

Daar zal die Duitse rechter de veroordeling van de roker ook wel op hebben gebaseerd.[/quote]

Is dat zo?
Wie veel drinkt brengt zijn omgeving niet in gevaar? Moet je maar eens verkocht krijgen aan de partner en de kinderen van de drinker of de ouders van een drinkende zoon/dochter. In het verkeer? Wel daar staan boetes op, wel,..., wie is het kind van de rekening, yip diezelfde slachtoffers. Laat we het dan nog niet hebben over de mensen die op hun gemak op een openbare plaats een biertje gaan drinken voor de gezelligheid?
Voetbalmach is ook openbare plaats dus rookvrij, neem daar de alcohol weg en het probleem van relletjes en agressie zullen spectaculair dalen.

Ik kan me voorstellen dat wie teveel eet (ongezond eet), wel de moeite doet om zijn kinderen een bord gezonde voeding voor te zetten, terwijl hij/zij gezellig zit te schranzen, dus hij doelbewust zijn zak chips (zoals rokers ) buiten gaat opeten, zodat hij niemand stoort.
Alleen,..........., buitenstaanders hebben daar nu eenmaal geen last van, dus sluiten ze de ogen en komt er geen "rechter" aan te pas.
Of het de maatschappij niets kost? Het zou een stuk schelen op prothese,... Vettaks?

Ok roken schaadt de gezondheid, maar een niet-roker kan zich daar voldoende van afschermen, gezien de wet van toepassing op openbare plaatsen en op de werkplaats. Gewoontes en generalisaties, die de wet toegelaten hebben in het verleden, moeilijk uit te roeien.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#41 , 07 apr 2015 10:32

Ok roken schaadt de gezondheid, maar een niet-roker kan zich daar voldoende van afschermen
Weer iemand die het concept dader-slachtoffer moeilijk kan verteren?

De afgelopen maanden hebben de uitspraken van Mukesh Singh een golf van verontwaardiging veroorzaakt, vooral bij in de Westerse wereld. Gaat karinedo deze man ook gelijk geven?

(Voor wie het niet weet, Mukesh Singh is een Indiër die terecht staat voor groepsverkrachting. Volgens hem worden vrouwen geen slachtoffer van verkrachting als ze hun huiswerk maken of het huishouden doen. Ze moeten niet rondhangen in disco's en bars en moeten geen "foute" kledij dragen.)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#42 , 07 apr 2015 10:50


Ok roken schaadt de gezondheid, maar een niet-roker kan zich daar voldoende van afschermen,
sigarettenrook maakt superbacterie niet alleen agressiefer maar ook meer resistent, dit gaat vele duizenden levens kosten men sprak dat er bij een uitbraak het zou gaan om 80duizend doden, hoe kunnen wij ons hiertegen afschermen.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2295123" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

karinedo
Berichten: 49

#43 , 07 apr 2015 23:33

Ok roken schaadt de gezondheid, maar een niet-roker kan zich daar voldoende van afschermen
Weer iemand die het concept dader-slachtoffer moeilijk kan verteren?

De afgelopen maanden hebben de uitspraken van Mukesh Singh een golf van verontwaardiging veroorzaakt, vooral bij in de Westerse wereld. Gaat karinedo deze man ook gelijk geven?

(Voor wie het niet weet, Mukesh Singh is een Indiër die terecht staat voor groepsverkrachting. Volgens hem worden vrouwen geen slachtoffer van verkrachting als ze hun huiswerk maken of het huishouden doen. Ze moeten niet rondhangen in disco's en bars en moeten geen "foute" kledij dragen.)
Dader/slachtoffer verteer ik!
Er zijn genoeg plaatsen waar je je kan beschermen tegen rokers, zelfs alle publieke. Alleen niet op straat, of in een rokershoekje.

De 2 zaken hebben totaal niets met mekaar te maken!
Ik zit niet aan de haard en ja ik doe het huishouden, maar dan buitenshuis, waar ik de keuze niet heb om me op een gezonde manier naar mijn werk te begeven. En daar zijn de rokers de oorzaak niet van. En kom in een huis (waar ik het huishouden dien te doen) en het zijn rokers, wel dan kan ik opstappen of de deuren en ramen opengooien en mijn werk doen.

En of de rokers de superbacteries/virussen resistenter maken, dat zal wel, gezien we er persoonlijk op toe zien dat we geen vlees eten van dieren die behandeld zijn met antibiotica,................

De meesten mensen in de maatschappij tolereren, waar ze zelf baat bij hebben. De economie tolereert wat geld in het laadje brengt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#44 , 08 apr 2015 01:40

Er zijn genoeg plaatsen waar je je kan beschermen tegen rokers, zelfs alle publieke.
ik moet alle dagen in een openbaar lokaal zijn voor het werk, waar men met honderden in staan te roken.

tot vervelens toe bij alle mogelijke diensten gereclameerd en nog altijd alle dagen ligt de vloer bezaaid met peuken.

heb je voor mij één dienst die hiertegen het nodige wil doen. de verantwoordelijke van het lokaal zegt niks te kunnen ondernemen behalve dan borden met verboden te roken hangen. de inspectie diensten verwijzen mij steeds naar elkaar door en doen niks.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#45 , 08 apr 2015 07:27

Deurwaarder vaststellingen laten doen en een advocaat die munitie geven. Aansprakelijkheid van werkgever inroepen en kopie hiervan naar interne dienst voor preventie.

Terug naar “Praat café”