Hervorming van het onderwijs
Geplaatst: 26 jun 2014 08:09
De forse weerstand tegen de plannen van Pascal Smet om het onderwijs te hervormen toont nog maar eens aan dat "logische" veranderingen niet altijd evident zijn.
In Singapore, waar ik sinds jaar en dag verblijf volgt iedereen t.em. 16 jaar een "uniform" lesprogramma, wat O-levels heet (Britse systeem). Daarna heb je dan de keuze tussen A-Levels (2 jaar), ASO zeg maar en Polytechnic (3 jaar), m.a.w. TSO maar dan tot de leeftijd van 19 jaar. Kortom zowat en kopie van het voorstel van Pascal Smet.
Alhoewel het Singaporese systeem ook zijn zwakke kantjes heeft, heeft dit aspect van deze structuur toch een merkbare invloed in het latere beroepsleven. Naast het feit dat een Polytechnic diploma een hoger aanzien heeft dan een vergelijkbaar TSO diploma is er vergeleken met België ook een duidelijk verschil in de arbeidsverhoudingen tussen diegenen die het A-Level pad dan wel een Polytechnic pad gevolgd hebben. Dat kan ook niet anders omdat beide groepen met elkaar zijn opgegroeid tijdens een heel belangrijke vormende fase in hun leven, terwijl er in België een "strikte" segregatie is tussen beide. Onbekend is onbemind zeg maar en in dat opzicht heeft het Belgische systeem iets 19-de eeuws.
Een verandering in die richting kan alleen maar positieve uitwerkingen hebben om mensen voor knelpuntberoepen te doen kiezen en je zou dan ook verwachten dat de meerderheid van de Vlamingen de plannen van Pascal Smet als een verademing zouden zien. Niets is echter minder waar als je ziet dat een deel van de bevolking het hiermee erg moeilijk heeft. Verlies aan kwaliteit is geen argument aangezien het Singaporese systeem het Belgische in de PISA studies ver achter zich laat.
Opinies?
In Singapore, waar ik sinds jaar en dag verblijf volgt iedereen t.em. 16 jaar een "uniform" lesprogramma, wat O-levels heet (Britse systeem). Daarna heb je dan de keuze tussen A-Levels (2 jaar), ASO zeg maar en Polytechnic (3 jaar), m.a.w. TSO maar dan tot de leeftijd van 19 jaar. Kortom zowat en kopie van het voorstel van Pascal Smet.
Alhoewel het Singaporese systeem ook zijn zwakke kantjes heeft, heeft dit aspect van deze structuur toch een merkbare invloed in het latere beroepsleven. Naast het feit dat een Polytechnic diploma een hoger aanzien heeft dan een vergelijkbaar TSO diploma is er vergeleken met België ook een duidelijk verschil in de arbeidsverhoudingen tussen diegenen die het A-Level pad dan wel een Polytechnic pad gevolgd hebben. Dat kan ook niet anders omdat beide groepen met elkaar zijn opgegroeid tijdens een heel belangrijke vormende fase in hun leven, terwijl er in België een "strikte" segregatie is tussen beide. Onbekend is onbemind zeg maar en in dat opzicht heeft het Belgische systeem iets 19-de eeuws.
Een verandering in die richting kan alleen maar positieve uitwerkingen hebben om mensen voor knelpuntberoepen te doen kiezen en je zou dan ook verwachten dat de meerderheid van de Vlamingen de plannen van Pascal Smet als een verademing zouden zien. Niets is echter minder waar als je ziet dat een deel van de bevolking het hiermee erg moeilijk heeft. Verlies aan kwaliteit is geen argument aangezien het Singaporese systeem het Belgische in de PISA studies ver achter zich laat.
Opinies?