leveren we elk jaar top-professionals af die ALLEMAAL meteen goedbetaald en zeer gewaardeerd werk vinden.
Helemaal mee eens en dat hoort ook zo te zijn.
Het is niet omdat er in de media en bij de publieke opinie een algemene onderwaardering bestaat voor deze opleidingen, dat de afgestudeerden daar later in hun werkkring ook mee geconfronteerd worden.
Tijdens een recent bezoek aan oude kennissen in België ontstond hieromtrent een discussie tussen een 5-tal personen met mij als outsider (luistervink
). De opinies, waarvan sommige nota bene uit de hoek van leerkrachten kwamen, klonken mij eerder als shockerend in de oren. Meteen ook de reden van dit onderwerp hier op JF. Door echter af te schilderen dat de publieke opinie niet ter zake doet negeer je een maatschappelijke realiteit. Die is m.i. wel degelijk een bepalende factor in de ontwikkeling van een individu. Dat dit niet zo zou mogen zijn is een heel ander thema.
Ze kunnen hun job kiezen
Dit is eerder een bevestiging van de problematiek hieromtrent omdat een dergelijke toestand ontstaat door een discrepantie tussen vraag en aanbod. Te lage instroom dus.
Dit heeft niets te maken met elitaire beschouwingen, enkel met de realiteit en het bestaan van een Gaussiaanse verdeling van de IQ's.
Deze Gaussiaanse verdeling bestaat in elk land en is m.i. dus enkel een secundair argument in deze discussie, Dus blijft de vraag waarom deze breuklijnen tussen ASO, TSO en BSO (moeten) liggen? Het inmiddels notoire watervalsysteem bestaat hoegenaamd niet in Singapore (En ik neem aan in Finland ook niet) en daar zijn goede redenen voor, namelijk dat
A-levels en
Polytechnic geen verschillende niveaus zijn maar een classificatie naar studierichting. ASO en TSO zijn dat wel, althans in de algemene publieke opinie.
Het kan enkel tot vervlakking leiden: de "intelligente leerlingen" gaan zich vervelen en onderpresteren, de "domme leerlingen" verliezen alle moed omdat ze ondanks de niveau-daling toch nog niet echt mee kunnen.
Wel roharro, hier deel ik je mening niet. Finland en verschillende Aziatische landen hebben aangetoond dat er wel degelijk een invloed van sterkere (academisch georiënteerd) leerlingen op zwakkere (vocaal georiënteerd) is.
Dit zou bovendien betekenen dat:
- Ofwel de Finnen en Singaporezen het bij het verkeerde eind hebben (De PISA studie bewijst nochtans het tegendeel).
- Ofwel is er een dermate fundamenteel verschil tussen deze landen en België, dat een andere aanpak gerechtvaardigd is(Hierbij stel ik mij wel erg grote vragen).
Landen waar "gesegregeerde" onderwijssystemen bestaan (België, Duitsland,...) zijn precies ook diegene waar er enorme niveauverschillen bestaan tussen zwakkere en sterkere leerlingen, dixit PISA studie. Het zijn ook die landen waar sociale afkomst nog steeds veel meer doorweegt. Nochtans ligt het gemiddelde studieniveau hier niet hoger . Dit kan m.i. geen toeval zijn en het zou op zijn minst geoorloofd zijn dat men de verschillen met andere landen ernstig onder de loep neemt en met een open blik bestudeerd welke veranderingen doorgevoerd zouden kunnen worden.
Ik geloof niet in eenheidsworst maar wel in het maximaliseren van individuele vaardigheden en interesses.
Hiermee bevestig je min of meer een "bepaalde algemene consensus" die hierover in België lijkt de bestaan, namelijk dat enkel een segregerend systeem ASO/TSO/BSO waarborgen kan bieden om eenheidsworst te vermijden. Ik ben regelmatig betrokken bij aanwervingen en kan je verzekeren dat Singapore niet meer of minder eenheidsworst produceert dan België. Sterker nog. Ik heb de indruk dat het niveau van de gemiddelde TSO'er beneden dit van iemand met een
Polytechnic diploma ligt. Ik maak deze vergelijking met het verleden en via studiemateriaal en moet er eerlijkheidshalve bijvertellen dat ik hoegenaamd geen contact heb met pas afgestudeerde TSO studenten anno 2014.
Een interessant detail is dat hervorming van het onderwijssysteem hier net zo actueel is en bovendien ook net zoveel weerstand oproept als in België met dien verstande dat dat het over een hervorming in omgekeerde richting gaat.