Beste, wij zijn niet gehoord. De problemen aan de woning zijn een te steile trap, een stopcontact dat los zit ... ventilatie in de badkamer stuk(nu gezien dat de huurder de bedrading heeft losgemaakt) een lekkende kraan . naar mijn weten moet de huurder de het dagelijks onderhoud voorzien of tenminste melden. Nee , tegenwerken , wij hebben er bewijzen van . Maar jammer genoeg is het nu een rechtzaak geworden en daarom wil ik dat er niet nog meer verhuurders met dit onrecht te maken hebben.
Het is niet omdat, zoals U vermoed, dat eens het kontrakt geregistreerd is dat er niet kan gebeuren wat u nu overkomt. Een woning die in in feite volgens de door Scorpio aangehaalde wooncode niet mag verhuurd worden of die er niet aan voldoet (een inspecteur van het VGewest die later een onderzoek doet kan dat zeggen aan de hand van het aantal strafpunten dat hij aan de woning toekent). Met andere woorden kan U perfect een woning verhuren en het huurcontract laten registreren terwijl u de woning in feite niet mocht verhuren omdat ze niet voldeed aan die wooncode. Dat is zuiver om de huurder te beschermen en de verhuurder er min of meer toe te verplichten om enkel een woning te verhuren die aan bepaalde minimumeisen voldoet.
Bij mij was het dus bijna gelukt om bij een moedwillige verhuurder al mijn zuur betaalde huur over x jaren terug te eisen. Dankzij een behulpzame inspecteur van het V.Gewest werd er mij daarop gewezen en kon ik onomstotelijk bewijzen dat de woning die ik huurde x jaren terug in feite niet mocht verhuurd worden.
Dus om te besluiten waar u van onrecht spreekt daar hebt u het mis of laten we zeggen hangt het er van af langs welke kant van de bareel u staat.
U verhuurt de woning en u dient al dan niet te weten of uw woning aan de wooncode voldoet en of u ze dus al dan niet mag verhuren. De huurder dient de wooncode niet te kennen, maar het is hem wel aangeraden.
Voorbeeld: als u morgen een wagen koopt moet u als koper toch niet weten aan welke veiligheidsvoorschriften die wagen moet voldoen ? De verkoper/leverancier wel.
Spijtig genoeg en zoals Scorpio schrijft wil dat niet zeggen dat de vrederechter automatisch de verhuurder veroordeelt om al de huurgelden aan de huurder terug te betalen. In het jur. arrondissement waartoe ik behoor zou de vrederechter dat al niet doen. Ik heb er daarom van af gezien om verder te procederen.