U wordt gefilmd.

ganapathi tantre
Topic Starter

U wordt gefilmd.

#1 , 04 aug 2013 16:37

Stel dat je een sterk vermoeden hebt over bepaalde initiatieven van een klant.
Mag je dan de werken die je uitvoert van in den beginnen filmen als ook je eigen werkvolk tijdens het uitvoeren van deze werken.
Het is zo een vraag die wij ons stellen om ons zelf beter te beschermen tegen discussies zoals bvb dat wij iets zouden beschadigd hebben tijdens het uitvoeren van onze taak.

Turaki

#2 , 04 aug 2013 18:18

Ik vermoed dat een uitgebreide PB (met foto's) hier veel praktischer is. Zal wat meer tijd en moeite vragen van uw kant, maar dit is een aanvaarde methode die in veel sectoren al wordt gebruikt (met als bekendste woninghuur, maar ook bij immo verkoop of werken). Bij onze brandverzekering zit dit inbegrepen (om te gebruiken tegen de aannemer weliswaar, mocht die iets beschadigen).

ganapathi tantre
Topic Starter

#3 , 04 aug 2013 19:25

Maar meestal zijn onze mensen maar voor het overgrote deel ergens tussen de 2 tot vier uur bij een klant aanwezig. Zo weet ik bvb af van een klant die beweerd dat we zijn parket hebben beschadigt. Ik geloof echter onze monteur omdat ik bij de klant aanwezig was voor werf controle (einde der werken en mannen stonden vertrekkens klaar ) zonder dat de klant wist dat ik er was. Het komt spijtig genoeg meer en meer voor dat men spijkers op laag water zoekt. Daar kan je nu wel al een paar jaar op anticiperen zoals onlangs om te weigeren in tegels te boren die naar ons oordeel te los liggen of van slechte kwaliteit zijn en de kans op breuk te groot is.
Het komt echter ook meer en meer voor dat men op sluikse wijze probeert een beschadiging (of wat dank ook ) naar ons toe te schuiven.
Onze mensen nemen nu al sowieso foto's van verdachte situaties maar zelfs dat blijkt soms niet meer voldoende te zijn om de inventiviteit van sommige mensen te ontkrachten. Eigenlijk ook spijtig dat nu al vanalles op voorhand moet worden op papier gezet wat vrij evident is of niet altijd te vermijden maar spijtig genoeg haakjes zijn waar sommigen een verhaal aan ophangen (zoals bvb een steen die los komt bij uitbreken van een geraamte = meneer ze hebben mij gevel serieus beschadigt)

Om die discussies te vermijden hadden wij dus graag de mogelijkheid bekeken om van bij de start onze mensen te filmen. Maar wat zegt de wet daar over.

ps geen discussie openen over klant dit en klant dat. Er komen bijna wekelijks 2/3 mails voor onze monteurs binnen over de tevredenheid van onze klanten. Dat geeft denk ik veel voldoening en gezien de markt is dat zelfs veel en zegt dat iets over ons bedrijf. Maar wij weigeren nog langer mee te werken aan het dogma dat een klant altijd gelijk heeft.

Reclame

Turaki

#4 , 04 aug 2013 19:43

Wettelijk gezien moet u toelating krijgen van de klant om te filmen (privacy). Ook filmen van werknemers kan, mits akkoord. Continue filmen mag echter niet indien de bedoeling is om de werknemers te controleren (hier kan in deze situatie over gediscussieerd worden, maar een strikte interpretatie komt hier wel op neer).

Meer info:
http://www.nsz.be/nl/nieuws/juridisch/m ... stalleren/" onclick="window.open(this.href);return false;

ganapathi tantre
Topic Starter

#5 , 04 aug 2013 20:02

.
Laatst gewijzigd door ganapathi tantre op 04 aug 2013 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

ganapathi tantre
Topic Starter

#6 , 04 aug 2013 20:03

Het zijn onze mensen die zelf met het idee kwamen aandraven dus daar is geen probleem Ze weten ook dat ze niet moeten worden gefilmd om beoordeeld te worden . Nadat de werkbon is getekend en er zijn geen vermeldingen gaan ze het gefilmde wissen.

Turaki

#7 , 04 aug 2013 21:18

Dan moet u enkel nog het akkoord van de klant krijgen.

2 ideetjes van mij (als ik zo vrij mag zijn):
-Kort een opname voor en na de werken, als PB. Opnemen in uw contract, zonder extra kosten voor de klant (zou ik toch zo aanraden).
-Vermelden dat u opnames maakt voor interne opleidingen. Ook op te nemen in uw contract.

ganapathi tantre
Topic Starter

#8 , 04 aug 2013 22:07

dat laatste is idd een leuke thx

Terug naar “Praat café”