Ik wilde daarstraks een bericht sturen aan iemand die een filmpje die ze zelf had gedraaid, op YouTube had gezet. Filmpje ging over mijn geboortestad en ik wilde haar complimenteren met de mooie montage. Nu had ik al 2 jaar niet meer ingelogd op YouTube (doorgaans beluister ik gewoon liedjes online zonder inloggen) en ik denk niet dat de niet-Google-gebonden accounts van vroeger nog werken. Ik logde dus gewoon nietsvermoedend in met mijn Gmail adres.
Ik weet niet wat ik fout deed maar even later kwam een popup dat ik nu aangemeld was bij Google+ en een profiel van Google+ had. Ik was stomverbaasd. Ik wil ook helemaal geen profiel bij Google+, gezien ik forums en emails verkies boven sociale netwerken (heb vroeger bv nog Facebook en MySpace geprobeerd en geen van beiden was "my cup of tea"). Mijn eerste reactie was dan ook: hoe maak ik deze fout ongedaan zodat ik mijn emailadres en account (inclusief de bewaarde emails van de laatste jaren ontvangen en geschreven) weer gewoon zoals voorheen werken zonder dat er een profiel bij Google+ aan vasthangt?
Mijn eerste reflex was in de Instellingen bij alle opties "Just myself" aan te duiden (daar waar je zichtbaarheid ook kan instellen op "publiek" of enkel mensen binnen je "circles", maar ik zette alles op "just myself". Toen sprong de optie in het oog om de Google+ account gewoon te deleten. Ik drukte op deze knop maar kreeg een waarschuwing: bij "delete Google+ account" zou men de Google+ account en alle inhoud wissen zonder kans op de inhoud te recupereren (maar er was geen inhoud op dat profiel uiteraard) en proberen garanderen dat andere Google diensten zo goed mogelijk blijven werken als normaal ; echter kies je voor "delete Google account" in plaats van "delete Google+ account" dan wis je alle diensten die aan het emailadres verbonden zijn, inclusief je mailbox en alle opgeslagen emails.
Ik koos om de Google+ account te wissen en dacht dat daarmee alles weer "back to normal" was: enkel email account met al mijn bewaarde verzonden en ontvangen mails, en verder niets. Toen ik mijn mails wou lezen kreeg ik echter te zien dat linksboven "+You" als optie stond alsof die link naar een plus.google.com account zou verwijzen ?? Rechtsboven in de hoek stond voorheen mijn emailadres, daarop klikken en je kreeg de "Afmelden"/"Sign Out" optie, dit keer stond daar echter mijn gewone naam in plaats van mijn emailadres. Lijken details, maar na de fout die ik voorheen maakte durf ik van niets meer zeker zijn wat Google betreft: het veelvoud aan diensten en opties en de fout die ik maakte triggerden de onzekerheid om nog een knop in te drukken die ik niet perfect kende.
Hoe kan ik nu zeker zijn dat er geen Google+ account op mijn naam meer bestaat, dat er geen Google+ account en emailadres van me in google zoekacties gaat verschijnen? Hoe kan ik verifiëren dat aan mijn Gmail adres geen Google+ account vasthangt?
Ik durf zelf niet zo goed meer lukraak op wat knopjes drukken, want het is die fout die me in de eerste plaats met deze situatie opzadelde...