aanval op het stakingsrecht

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

aanval op het stakingsrecht

#1 , 27 jun 2013 20:14

een bedrijf in de haven van antwerpen dagvaard al de werknemers die deelnamen aan een staking en eist tot 15000€ per deelnemende werknemer de zitting is op 2 oktober .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xastheron

#2 , 28 jun 2013 11:08

Heb je een link naar het artikel of wat meer info? Ik kan me bvb perfect inbeelden dat de dagvaarding terecht is indien de stakers materiele schade hebben aangericht. Stel dat er een heethoofd het nodig vond om in het midden van een sluis een baggerboot te kelderen...

Vandebos

#3 , 28 jun 2013 11:21

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130628_00639805" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

bartvdv

#4 , 28 jun 2013 11:35

een bedrijf in de haven van antwerpen dagvaard al de werknemers die deelnamen aan een staking en eist tot 15000€ per deelnemende werknemer de zitting is op 2 oktober .
Als ik het artikel lees, is de kop wel zeer ongenuanceerd en met een hoog 'Laatste Nieuws'-gehalte. Het gaat eigenlijk om een wilde staking van een klein groepje. Over dokwerkers die hun priviléges dreigen afgenomen te zien worden?

ganapathi tantre

#5 , 28 jun 2013 12:42

Als er wettelijke regels zijn die bepaalde afspraken en werkwijzen bevestigen dan zie ik niet in hoe je de stakers iets kan verwijten als zij voor hun rechten op komen

bartvdv

#6 , 28 jun 2013 12:44

Evenzo voor de werkgever.

ganapathi tantre

#7 , 28 jun 2013 15:46

Als het idd gaat over interimarbeid dan stel ik vast dat er meer en meer werkgevers zijn die onder valse voorwendsels bepaalde voorrechten willen afgeschaft zien.
Ik kan best begrijpen dat bepaalde voorrechten niet meer betaalbaar zijn of dat zullen worden. Echter als ik kijk hoe rijkdom wordt vergaard en verdeeld heb ik daar mijn grootste twijfels over. Maar we hebben waarschijnlijk wel allemaal boter op ons hoofd. Grootkapitaal dat hebberigheid als leitmotiv heeft en wij u en ik die willen dat onze schaarse aandeeltjes zoveel mogelijk opbrengen. Ethiek is voor beiden op bepaalde momenten totaal onbekend

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jun 2013 16:52

Als ik het artikel lees, is de kop wel zeer ongenuanceerd en met een hoog 'Laatste Nieuws'-gehalte. Het gaat eigenlijk om een wilde staking van een klein groepje. Over dokwerkers die hun priviléges dreigen afgenomen te zien worden?
het vermoeden is dat zij worden tewerkgesteld door een buitenlands interimkantoor en dat zij aan buitenlandse minimumlonen werken , tenzij jij ermee akkoord gaat dat men hier mag werken aan een 3€ per uur is deze vakbondsactie meer dan terecht zeg maar hun plicht , en allicht is dit een voorproefje voor wanneer zijn politieke partij in de federale regering zit stakingsrecht kwijt en werken aan 3€/u
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Praat café”