Zijn vaders van ukkies bij vechtscheiding etnische groep?

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Zijn vaders van ukkies bij vechtscheiding etnische groep?

#1 , 21 mei 2007 04:45

Kan dit waar zijn?

...

RECHTBANK
Volgens Platform Alimentatiefonds, een vereniging die twintig vrouwenorganisaties overkoepelt, verkeren veel vrouwen in dezelfde situatie: Uit cijfers blijkt dat ??n op de vijf Belgische onderhoudsplichtigen nooit alimentatie betaalt. Nog eens ??n vijfde betaalt net als de ex van Lea slechts deels of maar af en toe. Het achterstallige geld recupereren, blijkt lang niet evident. ?Via de rechtbank heb ik beslag laten leggen op zijn loon, maar ook daar komt niks van in huis?, vertelt Lea. ?Hij heeft intussen nochtans vast werk op een camping en kocht een lap grond en een huis. Een deurwaarder in Dax moet daar beslag op leggen, maar ondernam nog altijd geen enkele actie. Ik ga hem nu hoogstpersoonlijk om uitleg vragen.?

HANDICAP
Ondanks haar fysieke handicap vertrekt Lea volgende week dinsdag gepakt en gezakt met haar fiets naar Dax. ?Ik schat dat ik ongeveer 33 dagen onderweg zal zijn. Ik doe het om de kosten zo laag mogelijk te houden en de aandacht te vestigen op het feit dat honderden vrouwen in Vlaanderen niet krijgen waar ze recht op hebben.? Naar schatting hebben in ons land zo?n 150.000 alleenstaande moeders (95%) en vaders (5%) rechtop onderhoudsgeld.

RR

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 22 mei 2007 10:57

De meeste Belgische rechters bepalen het bedrag van het onderhoudsgeld met de ?natte vinger?.Wel bestaat er een methode RENARD,waarvan gezegd wordt:?De daadwerkelijke omvangvan de onderhoudsbijdrage van de onderhoudsplichtige ouder moet vastgesteld worden op basis van de enige wetenschappelijke gefundeerde berekeningswijze welke in dit verband totnogtoe voorhanden is,nl. de studie van R.Renard 'Divorce,co?t de l'enfant,pension alimentaire et fiscalit?(,Vred.Westerlo 5 juni 1998,A.J.T. 1998-99,165,noot POELMANS,B.)

Ouders betalen het levensONDERHOUD van hun kinderen...INDIEN rechters idd. massaal 'vogelpik' spelen bij het toekennen van onderhoudsgeld, dan loopt het al verkeerd van bij het vonnis en zijn dergelijke toestanden te verwachten.

Een uniforme berekeningswijze zou mss. al een stap in de goede richting kunnen zijn.

ced
Berichten: 12

#3 , 22 mei 2007 14:27

Persoonlijk denk ik dat het moeilijk is onderhoudsgeld vast te leggen volgens een bepaalde formule, er zijn wel heel veel factoren die invloed hebben. Zoals inkomens, hobby's, studies, aantal kinderen, gezondheid,...

De meeste rechters oordelen naar best vermogen . De "natte vinger" of "vogelpik" is denk ik wel wat overdreven.

Kortom, het lijkt me dus gezond dat het juist geen mechanische formule is en dat een rechter een zekere vrijheid heeft om in iedere specifieke situatie zelf te oordelen.

Het is inderdaad zo dat veel mensen weigeren onderhoudsgeld te betalen. Mijn ervaring (verantwoordekijke loonbeslagen voor grote werkgever) leert me dat het meestal niet zo is dat de rechter een te hoog bedrag oplegt, maar dat betrokkene zich gekrengd voelt en de ex wil treffen.
Maar, dit is niet zo'n slimme zet. Je kan immers het volledige loon van de onderhoudsplichtige opeisen via een loonbeslag (zelfs in zoverre dat hij/zij zelf niets over heeft). bovendien zijn alle kosten voor hem/haar en dient hij/zij interesten te betalen.

Het enige wat je nodig hebt is een vonnis dat je recht geeft op onderhoudsgeld (al dan niet met delegatie). Dit laat je betekenen bij de werkgever (derde-beslagene) via een gerechtsdeurwaarder. vanaf dan wordt het loon van betrokkene ingehouden. De schuldenaar, krijgt eveneens bij exploot een aanzegging hiervan (art 1539 ev GerW). Van zodra de werkgever een copie krijgt van deze aanzegging moet hij het ingehouden loon aan de gerechtsdeurwaarder betalen. Deze zal de sommen doorstorten naar de onderhoudsgerechtigde.

Vaak geeft de gerechtsdeurwaarder de werkgever toestemming om de sommen rechtstreeks aan de gerechtigde te betalen.

Momenteel bestaat de dienst DAVO (dienst alimentatievorderingen). Deze dienst is in het leven geroepen om mensen bij te staan in deze situatie.
Hier kan je voorschotten bekomen op je alimentatiegeld.
(Maar persoonlijk denk ik dat je sneller geholpen bent als je het zelf doet!)

Hoop dat je er iets aan hebt,

Ced

Reclame

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 22 mei 2007 17:04

alleenstaande moeders (95%) en vaders (5%) rechtop onderhoudsgeld
Dit is wel de verhouding van dossiers bij DAVO heb ik me laten vertellen

RR

Terug naar “Praat café”