Ronald Janssen laat spaargeld verdwijnen

Creatief
Topic Starter

Ronald Janssen laat spaargeld verdwijnen

#1 , 19 okt 2012 14:18

Bron: Het Belang van Limburg (19/10/2012)

Het spaargeld van Ronald Janssen is verdwenen. In de weken voor het proces heeft de seriedoder de 144.000 euro van zijn spaarrekeningen laten halen. Waar het geld naartoe is, is onduidelijk. De nabestaanden hebben in totaal recht op 368.000 euro schadevergoeding, maar zij hebben nog geen cent gekregen.

Na zijn arrestatie in januari 2010 had Ronald Janssen 144.000 euro in zijn bezit, verspreid over verschillende spaarrekeningen. Op dat geld werd géén bewarend beslag gelegd, omdat het niet rechtstreeks te maken had met zijn misdaden. Zijn huis, waarin hij Annick Van Uytsel om het leven bracht, werd toen wel verzegeld en zal binnen een maand openbaar verkocht worden.

De seriedoder was zich er terdege van bewust dat hij veroordeeld zou worden tot een levenslange celstraf en torenhoge schadevergoedingen. Op dat moment gaf hij een kennis een volmacht om het geld van zijn rekeningen te halen. Speurders zouden nu onderzoeken wie hij daarvoor inschakelde.

Zo, zo, nu zullen alle bandieten en bevoordeelde erfgenamen (die anderer erfgenamen hebben bestolen) een weg zoeken om hun geld diep weg te steken. Ik erger me dood aan zulke nieuwsberichten en realiseer me heel goed dat onze tegenpartij waarschijnlijk niet meer kan geschoren worden.

duma

#2 , 19 okt 2012 14:20

Wat ik mij bij zoiets afvraag is: Kunnen ze nu op geen enkele manier dit geld traceren? Iemand heeft dat toch afgehaald en heeft zijn naam en handtekening toch moeten zetten?

Maar stel nu dat ze die persoon vinden, kunnen ze die dan verplichten om dat 'terug te geven'?

Vandebos

#3 , 19 okt 2012 16:38

De persoon in kwestie zal het afhalen van de sommen en hun gebruik dienen te verantwoorden. Bij gebrek aan een degelijke verantwoording kan terugbetaling gevorderd worden.

Reclame

Tope

#4 , 19 okt 2012 17:03

En wat als ze die kennis van hem nooit vinden?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 okt 2012 19:03

En wat als ze die kennis van hem nooit vinden?
Dan staan ze voor apegapen.......

144000 EUR afhalen zonder spoor na te laten lijkt me wereldvreemd....tenzij iemand met valse indentiteit of iemand die naar het uiteinde van de wereld is vertrokken. Straffe kost als men weet dat een brave burger die met meer dan 10 000 EUR cash rondloopt bijna automatisch het stigma van fraudeur verwerft......

Indien er geen enkele vorm van embargo op dat geld stond dan mocht die bandiet daar mee doen wat hij wou, het was tenslotte zijn geld. Hij had ook opdracht kunnen geven het af te halen en te verbranden. Zelfs politici doen dat in ons apelandje.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 19 okt 2012 19:10

Iedere bank heeft tegenwoordig camera's gericht op de loketten...

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 okt 2012 20:04

Idem Michele Martin. Dat kan alleen in ons landje. :mrgreen:

Franciscus

#8 , 19 okt 2012 21:53

Van spaarboekje van iemand anders en in baar geld meegekregen?
Trouwens probeer maar een geld van uw spaarboekje te krijgen zal vermoedelijk eerst naar uw rekening geboekt worden en dan pas uitbetaald in baar geld tot een bepaald bedrag.
Wet witwas laat dat volgens mij niet toe
Probeer eens geld te storten op rekening van een firma. Baar geld wel te verstaan.

mava105

#9 , 20 okt 2012 12:32

Waarom kan men, bij een aanhouding voor een zeer ernstig feit, de rekeningen niet blokkeren, en terug vrijgeven op er beslag opleggen na een veroordeling. Voor eigen gebruik of familie zou er een maximale afhaling toegestaan kunnen worden per maand.

Mariette

#10 , 20 okt 2012 14:52

Waarom kan men, bij een aanhouding voor een zeer ernstig feit, de rekeningen niet blokkeren, en terug vrijgeven op er beslag opleggen na een veroordeling. Voor eigen gebruik of familie zou er een maximale afhaling toegestaan kunnen worden per maand.
misschien omdat men onschuldig is tot de schuld werd bewezen?

mava105

#11 , 20 okt 2012 15:43

Het geld wordt toch niet aangeslagen, maar gewoon geblokkeerd. Gebeurd bij een overlijden toch ook.

Mariette

#12 , 21 okt 2012 10:48

Het geld wordt toch niet aangeslagen, maar gewoon geblokkeerd. Gebeurd bij een overlijden toch ook.
ik vind ook dat men het geld moet kunnen blokkeren hoor.

maar bij een overlijden is de persoon overleden, bij een "onschuldige" persoon is er geen enkele reden om zijn privé kapitaal te blokkeren.
Maar men zou hier de wet wel eens netjes moeten aanpassen.

Franciscus

#13 , 21 okt 2012 14:42

Waarom hebben de families geen bewarend beslag gelegd?
Bij mijn weten kan dat toch?
zie onder meer:
http://www.elfri.be/bewarend-beslag-ond ... -met-links" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 22 okt 2012 08:46

Dat kan toch enkel indien er een zekere schuld was. Dat was er niet tot eind 2011, denk ik.

Creatief
Topic Starter

#15 , 22 okt 2012 11:40

Inderdaad, er moet een vasstaand bedrag van schuld bekend zijn om bewarend beslag te kunnen leggen.

Terug naar “Praat café”