Mijn vriendin, mijn kennis, ik ken iemand

JohnD
Topic Starter

Mijn vriendin, mijn kennis, ik ken iemand

#1 , 11 mei 2012 11:35

Dit zijn zeer dikwijls typische intro's van een nieuwe post/onderwerp. Het kleinste kind weet ondertussen dat daar in het geheel niets van klopt. Meestal zijn het dus trouwens de threadstarters zelf waarover de post gaat. Af en toe kan het natuurlijk wel gebeuren dat iemand een vraag stelt op dit forum voor een ander. Ik kan dat persoonlijk aannemen dat zoiets gebeurd met veelposters waar mensen die dus weten dat zij op een forum zitten daar dan een vraag aan stellen. Ik ben wel zeer wantrouwig bij mensen die vanaf hun eerste post met zo'n intro afkomen. Ik heb me voorgenomen om ze dus te ontmaskeren en in de val laten lopen op een heel onopvallende/onschuldige en beleefde manier, uiteraard nadat het onderwerp op volle toeren draait, en het dus minder zal opvallen. Ik denk niet dat ik hiermee de forumregels overtreed.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#2 , 11 mei 2012 11:39

En wie wint wat hiermee?

Als een TS op deze wijze zijn zaak correct aanbrengt en er effectief mee geholpen is heeft het JF er geen enkel uitstaans mee wie het nu in feite is dat met het probleem in kwestie werd geconfronteerd. Het JF is hier om te helpen, niet om posters met een probleem weg te jagen als het hen moeilijk ligt de ik vorm te gebruiken.

Wil je me meer werk geven?

Lightning

#3 , 11 mei 2012 11:49

Ik deel de mening van Vandebos.

De mensen hebben het vaak al moeilijk genoeg om de drempel te overwinnen om hier een vraag te komen stellen... om dan geconfronteerd worden met iemand die graag spelletjes speelt i.p.v. te helpen met een oplossing voor hun probleem.

Reclame

eylis

#4 , 11 mei 2012 11:51

precies zoals vandenbos en lighting zeggen: Mensen moeten vaak al een enorme drempel overschrijden om hier hulp te durven vragen.
Mensen gaan vaak gebukt onder schulgevoelens, druk van de omgeving en stress voordat ze de stap durven te zetten om nog maar een vraag te stellen én zijn vaak ook bang voor de reacties die ze gaan krijgen. Dit forum is vooral bedoeld om die mensen te helpen emanciperen, stilletjesaan te leren informatie te vragen, te verwerken en zelf verantwoordelijkheid op te nemen om dingen op te lossen. Dus waarom zou je die mensen ook nog eens een "beleefde" schop voor de broek verkopen John? Waar moeten ze dan héén?
En wat brengt jou dat op?
de voldoening: Haha, alweer een stiekeme "ik ken iemand die"-poster van het forum ontmaskerd?
De zin daarvan ontgaat me....

JohnD
Topic Starter

#5 , 11 mei 2012 12:08

Liegen mag dus op het JF ? De TS'ers zou in het algemeen moeten aangeleerd worden niet rond de pot te draaien. Op de duur verstrikken ze zich trouwens zelf. Anonimiteit is toch verzekerd en er mag zelfs een 2e nick zijn ? Als je als beantwoorder van posts al vanaf het begin aanvoelt dat de TS liegt werkt dat storend. Meestal zal je dan trouwens ook zien dat het aantal leugens zich opstapelen. Het is uiteraard geenszins en verre van de bedoeling dit te verbieden, eerder de posters op te voeden.
Mensen gaan vaak gebukt onder schulgevoelens, druk van de omgeving en stress voordat ze de stap durven te zetten om nog maar een vraag te stellen én zijn vaak ook bang voor de reacties die ze gaan krijgen. Dit forum is vooral bedoeld om die mensen te helpen emanciperen, stilletjesaan te leren informatie te vragen, te verwerken en zelf verantwoordelijkheid op te nemen om dingen op te lossen. Dus waarom zou je die mensen ook nog eens een "beleefde" schop voor de broek verkopen John? Waar moeten ze dan héén
Ik vind wel eylis dat je de doorsnee poster ruim onderschat en niet volmondig genoeg acht. Ik zou eerlijk gezegd bijna niet durven antwoorden aan mensen uit de categorieen die jij beschrijft omdat ik niet professioneel genoeg ben. Stel dat ik geen juist antwoord geef op hun vraag ?

Ik denk trouwens dat moderators hier juist minder (denk)werk mee krijgen omdat ze vanaf het begin weten hoe de vork aan de steel zit. Geen wie is wat spelletjes die de boel maar gecompliceerder maken.
Laatst gewijzigd door JohnD op 11 mei 2012 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 11 mei 2012 12:12

Laat me het eenvoudig houden, een dergelijke attitude is op JF niet gewenst en zal NIET getolereerd worden. Hou het bij Cluedo als je iemand wil ontmaskeren.

Ik hoop dat dat duidelijk genoeg is?

webmaster
Beheerder

#7 , 11 mei 2012 12:19

Eens met Vandebos.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2012 15:13

Ik kan zeggen dat ik de meeste vragen stel voor andere mensen die ik ontmoet, café en op mijn werk, en bijna nooit voor mijn eigen gebruik, ik kom nog zeer veel mensen tegen op café die hun weg niet vinden op de PC, meer dan men hier zou vermoeden en ook deze mensen moeten soms geholpen worden.
Tot over 4 jaar(2008) had ik nog een klant een zelfstandige die kon zelfs niet lezen en die vroeg me elke zaterdag om haar brieven voor te lezen omdat ze mij vertrouwde en zij was al bijna 30 jaar een goede klant.
Ik zit ook elke dag meer dan 2 uur op allerlei forums meest Nederlandse.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kolleke

#9 , 11 mei 2012 16:17

Ook ik heb mij in het verleden aangemeld onder een eigen account.
Vaak heb ik ook vragen gesteld in naam van mijn partner, we zouden inderdaad een tweede account kunnen aanmaken maar dit account is er nu dus zien we er het nut niet van in.
We lezen hier beiden relatief vaak, mijn partner misschien nog iets meer dan ik maar als hij dan een vraag heeft vraagt hij of ik die even wil stellen (ook al is het soms een hele boterham :) )

Franciscus

#10 , 11 mei 2012 16:55

Wat wel gebeurd is dat mensen niet altijd weten welke info nuttig of nodig is ... dus moeten er soms vragen gesteld worden.
Als ik kan helpen met de info en kennis die ik heb zal ik het doen.
En idd soms zijn we verkeerd (gebrek aan eigen info of slecht gelezen) maar dan zal iemand anders wel op de fout wijzen of verbeteren.

dieke

#11 , 13 mei 2012 23:19

Ook ik ben het volledig eens met Vandebos. Ik vind het een ridicuul spelletje om mensen die 'een vriend' gebruiken om een vraag voor zichzelf te stellen, persé te willen ontmaskeren. Het is net de sterkte van een forum als dit dat het laagdrempelig is. Mensen willen "pakken" op dat gebruik van 'een vriend' vind ik dan ook niet laagdrempelig, maar simpelweg laag en vooral ook zinloos.

JohnD
Topic Starter

#12 , 14 mei 2012 04:23

Dieke, voorzover je het nodig achtte om hier nog iets aan toe te voegen nadat ik het opgegeven had: Ik had van jouw nou ook niet precies een andere dan de mainstream mening verwacht hoor.

Voor de anderen die het nu plots nodig achten om een en ander op te biechten, voor mij hoeft dat niet en ik heb daar trouwens ook niet om gevraagd.

Het woord "spelletjes spelen" dat hier trouwens door sommigen gebruikt word heb ik nooit zelf gebruikt. Het is een interpretatie die ik aan de poster(s) zelf overlaat die die term gebruikt hebben. Ik vind die interpretatie dan trouwens ook verkeerd.

Ik heb ondertussen een aantal links opgediept waar juist door verkeerde informatie qua identiteit vanaf de eerste post(s) van de TS (al dan niet opzettelijk om nog xtra anonimiteit naast de reeds bestaande nick anonimiteit die er in feite al is toe te voegen) een ganse draad verkeerd geinterpreteerd werd nadat de TS op een bepaald ogenblik in de draad zelf de noodzaak inziet om de zaken recht te zetten wat betreft wie is wie. Dus niet alleen de moderator maar ook iedereen die vanaf het begin geantwoord heeft, heeft een en ander verkeerd geinterpreteerd en slechte antwoorden gegeven.

In feite moeten dus voor en nadelen overwogen worden waarbij dus voorlopig iedereen er meer nadelen in ziet.

Als ik eens veel tijd heb wil ik die links wel eens posten. Maar vermits dit het praatcafe is kan dat wel even duren. Ik ben nl. zo geen cafeloper.

dieke

#13 , 14 mei 2012 07:39

JohnD, als je een topic opent in praatcafé over mensen "ontmaskeren" en "in de val laten lopen" zonder te specifiëren waarom jij dat zo nodig vindt (nu zeg je dus: omdat in het topic anders misverstanden kunnen ontstaan en er verkeerde adviezen worden gegeven), hoef je echt niet zo op je tenen getrapt te reageren als mensen denken dat je "spelletjes wil spelen".

Wel ironisch eigenlijk hoe je nu ineens praat over topics die door verkeerde informatie in de eerste post, volledig verkeerd worden geïnterpreteerd waarop TS dan de noodzaak ziet om de zaken recht te zetten. Het lijkt voor mij momenteel verdacht veel alsof dat exact is wat er volgens jou is gebeurd met dit topic waarin jij TS bent.

Gebruiker21

#14 , 14 mei 2012 09:14

Volledig eens met de meeten hier: het speelt hier totaal geen rol WIE de raad van JF nodig heeft. Als ik een vraag stel, speelt dit geen rol of dit voor mezelf of iemand anders is, zolang de info die ik geef correct en volledig is.

Zal ik anders mijn volgende vragen stellen in de vorm van "Iemand zit met hetvolgende probleem:..." Daar lieg ik nooit mee. Ikzelf ben "iemand", een vriendin is ook "iemand" en een kennis is ook "iemand". Altijd prijs.

Als je hier echt mensen wil "ontmaskeren" die vragen voor zichzelf stellen uit naam van iemand anders, heb je wel net iets te veel vrije tijd, zou ik zo denken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JohnD
Topic Starter

#15 , 14 mei 2012 09:15

Wel ironisch eigenlijk hoe je nu ineens praat over topics die door verkeerde informatie in de eerste post, volledig verkeerd worden geïnterpreteerd waarop TS dan de noodzaak ziet om de zaken recht te zetten. Het lijkt voor mij momenteel verdacht veel alsof dat exact is wat er volgens jou is gebeurd met dit topic waarin jij TS bent.
Hoe dat volgens jou zou kunnen gebeurd zijn in dit topic is me een raadsel. Ik denk dat je moet begrijpen dat dit hier in het geheel niet van toepassing kan zijn.

Terug naar “Praat café”