Deurwaarder vraagje..

WindowsXP
Topic Starter

Deurwaarder vraagje..

#1 , 19 mar 2012 18:12

Als de zoon die nog bij de vader woont problemen krijgt met de deurwaarders.. en die dreigen voor langs te komen.. hebben die deurwaarders dan recht om de auto van de vader(die op de vaders naam staat) en de auto van de andere broer(die op naam van de andere broer staat)in beslag te nemen??????

JohnD

#2 , 20 mar 2012 17:35

Uiteraard niet. Toon hem wel de factuur die dat kan bewijzen. Normaal gesproken worden problemen met DW's (waar eenieder hier op het forum ondertussen wel weet dat ik op hen niet zo gesteld ben) tot het minimum herleid om de doodeenvoudige reden dat zij weken op voorhand uw doen en gaan in kaart brengen en aldus bijna altijd zullen langskomen als er niemand thuis is. Zij werken met "medewerkers" die in hun wagen kunnen doorwerken en aldus uw woning bespioneren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bartvdv

#3 , 20 mar 2012 17:41

Zij werken met "medewerkers" die in hun wagen kunnen doorwerken en aldus uw woning bespioneren.
Geloof jij dat nu echt !?

Reclame

JohnD

#4 , 20 mar 2012 17:59

Geloof jij dat nu echt !?
Daar ben ik wel 200% zeker van. Wat niet wil zeggen dat die procedure altijd gevolgd word. Ik kan je wel 10-tallen voorbeelden en getuigenissen van mensen aanhalen. Ik heb in elk geval 2 getuigenissen van advocaten die toegeven dat dit meer gebeurd. Denk jij langs de andere kant nu echt dat DW's op een confrontatie zitten te wachten als ze die op een eenvoudige wijze kunnen vermijden ? Een echt bewijs van een DW zelf dat zal wel niet kunnen uiteraard. Maar JPV schreef in een ander onderwerp "een reeks aanwijzingen kunnen bewijzen worden"; dit laatste voor zover je echte bewijzen wil. En aanwijzingen die heb ik genoeg, evenals toevalligheden die statistisch zo goed als onbestaande zijn. Mag ik het met jou toestemming hierbij laten want het is in feite off-topic ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2012 18:47

Bij mijn weten worden er door deurwaarders '(beslag)ronden' ingelegd. Dan gaan ze op dag X naar gemeente Y en Z en werken daar al hun dossiers af afhangende van de stand van zaken.
Als het de dag van beslag is ..... komen ze met politie, slotenmaker en getuigen.
Gezien de meeste mensen werken zal er inderdaad meestal niemand thuis zijn.
Als er wel iemand thuis is ..dan is het zo.
Als er gevaar is dan vragen ze meer politie.
Nu deze info komt van een deurwaarder :mrgreen:

Eddy009

#6 , 20 mar 2012 19:44

Ik ken een aantal gerechtsdeurwaarders en geloof mij vrij, Franciscus heeft het bij het rechte eind. Indien GDW's beslag leggen op een voertuig, gaan de meesten eerst vooraf inlichtingen inwinnen bij DIV zodat ze weten welke voertuigen op naam staan van de schuldenaar. Ehm voor de goede orde : de auto op naam laten zetten van een 14-jarige zoon is geen goed idee (meegemaakt in de praktijk).

JohnD

#7 , 20 mar 2012 23:03

Ik ken een aantal gerechtsdeurwaarders en geloof mij vrij, Franciscus heeft het bij het rechte eind. Indien GDW's beslag leggen op een voertuig, gaan de meesten eerst vooraf inlichtingen inwinnen bij DIV zodat ze weten welke voertuigen op naam staan van de schuldenaar. Ehm voor de goede orde : de auto op naam laten zetten van een 14-jarige zoon is geen goed idee (meegemaakt in de praktijk).
Er is geen haar op mijn kop dat zoiets betwijfeld, maar ik was iets afgeweken van hetgeen de TS vroeg. De reactie van bartvdv heb ik dan ook trachten te weerleggen.

WindowsXP
Topic Starter

#8 , 20 mar 2012 23:22

Redelijk wat off-topic onderwerpen hier..... ,de echte vraag is nu nog altijd.. :"kan die deurwaarder de auto van de vader en de andere zoon(en neen geen 14jaar en ook niet de schuldenaar) in beslag nemen?

JohnD

#9 , 21 mar 2012 02:25

Ik en andere leden hebben daar reeds op geantwoord.

j.demoor

#10 , 21 mar 2012 09:04

“Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek)

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd. De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

'In geval van revindicatie biedt een geregistreerde eigendomsverklaring geen waarborg t.a.v. derden,zodat het eigendomsbewijs van de erin vermelde goederen niet noodzakelijk vaststaat. Ook een factuur mist t.a.v. derden bewijswaarde wanneer niet is aangetoond dat de erop vermelde goederen met eigen gelden werden aangekocht.'(Antwerpen 22 oktober 1990,Bull.Bel. 1992,2728).

'De hoven en rechtbanken beschikken bij revindicatie van in beslag genomen meubelen over een zo ruim mogelijke beoordelingsbevoegdheid ter waardering van de bewijskracht van de documenten die hen worden voorgelegd. Het is aan de eiser om te bewijzen dat hij het huisraad van de gemeenschappelijke woning met eigen geld heeft betaald,zonder deelneming van de beslagene. Doet hij dit niet dan zijn de in beslag genomen voorwerpen onverdeelde goederen,die in beslag kunnen worden genomen,maar waarvan een gedwongen tegeldemaking slechts mogelijk is na de verdeling waartoe de meest gerede partij moet doen overgaan.'(Luik 10 november 1994,J.L.M.B. 1995,577).

Noch factuur,noch overschrijving van koopsom,noch inschrijvingsbewijs,noch verzekering bewijzen OP ZICH de eigendom van een wagen die een roerend goed is waarvoor geldt “Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#11 , 21 mar 2012 09:09

Dus eigenlijk is het antwoord op de vraag, ja, de wagens kunnen in beslag worden genomen.

WindowsXP
Topic Starter

#12 , 21 mar 2012 14:17

Dus eigenlijk is het antwoord op de vraag, ja, de wagens kunnen in beslag worden genomen.
Hoe???De ene zegt als ge duidelijk kunt aantonen met een factuur dat die auto op jouw naam is dat die dan die auto NIET IN BESLAG kunnen nemen en jij zegt VAN WEL!!!???

Maar eig is het toch he als ge duidelijk kunt bewijzen met een factuur dat die auto op jouw naam is dat ze dat dan niet kunnen meetellen voor schuld van een andere persoon die daar woont? Want ik dacht dat dat zelfs voor meubelen enzo was.. dus als de vader kan aantonen dat die hij die zetels op zijn naam heeft dat die dan NIET in beslag kunnen genomen worden voor schuld van een zoon bijv.. ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 mar 2012 20:31

Factuur is een maat wie heeft de koop gesloten?
Diegene die werkelijk gezegd heeft ik koop de auto/meubels of diegene die de auto/meubels betaald heeft of diegene op wiens naam de factuur staat?

JohnD

#14 , 21 mar 2012 20:57

Nee, XP volgens jdm's post is alles mogelijk en is zelfs een factuur geen bewijs. In de praktijk wil dit zeggen dat je best het kale kei principe toepast voor zover mogelijk uiteraard. Als je zeker wil spelen zorg je dat die auto's niet domweg voor de deur staan.

WindowsXP
Topic Starter

#15 , 21 mar 2012 21:25

Nee, XP volgens jdm's post is alles mogelijk en is zelfs een factuur geen bewijs. In de praktijk wil dit zeggen dat je best het kale kei principe toepast voor zover mogelijk uiteraard. Als je zeker wil spelen zorg je dat die auto's niet domweg voor de deur staan.
Ja maar.. kijk,je weet nooit wat tijdstip dat die mannen gaan langskomen hé.. en wat dag.. je kunt moeilijk je auto's verstoppen of konstant ergens anders parkeren terwijl je een grote in-of oprit hebt met tuin... .

Trouwens,ze checken sowieso via de belastingen het schijnt ook hé wat auto's dat er zijn dus ik weet niet of "verstoppen" gaat helpen.

Ik denk eerlijk gezegd in het ergste geval "snel verkopen" dat ze je dat niet kunnen afpakken... :?: :? :|

Terug naar “Praat café”