Zijn hier mensen die lijden aan Tinnitus?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: Zijn hier mensen die lijden aan Tinnitus?

#16 , 23 feb 2013 01:27

Voor de mensen die het niet kennen.. :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb het ook maar is na een tijdje fel afgezwakt , heb er bijna geen last meer af , vanwaar die verbetering weet ik niet
het enige wat ik doe is een koptelefoon dragen van zodra ik begin te werken ipv oordopjes
en juist voor het slapen goede warme douche en een flinke slok whisky , dan slaap ik direct
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Diedhert
Berichten: 66

#17 , 16 dec 2014 21:09

Sorry voor late reactie.

Sinds een zwaar arbeidsongeval heb ik zwaar last van tinnitus.
Juridisch lijkt tinitus mij een erg zwak been om op te staan. Aangezien het geen reëel gegeven is kan je het niet bewijzen noch de ernst ervan. Laat staan de oorzaak. Net als de hyperacusie die er veelal mee gepaard gaat...
Dat zou ik zo nog eens willen gaan zien. 4% van de mensen met tinnitus heeft er dermate last van, dat werken niet mogelijk wordt. Men kan wel degelijk de luidheid ervan testen. Alleen blijkt de 'luidheid' daarvan niet 'evenredig' te zijn met de last die de personen ervan hebben. Over de oorzaak is ook al gekend.

Voor een tinnituslijder is tinnitus zeer zeer ernstig. Dat is net zoals een gevangene 24h per dag gaan pesten met geluid. Het is daarom niet de eerste keer dat iemand zichzelf van het leven berooft.

BrechtS
Berichten: 463

#18 , 20 dec 2014 03:35

Door het latenantwooed van Diedhert, zou ik hier nog even willen iets aan toevoegen:
1) de link naar de caisson ziekte die ter sprake is gekomen bij het behandelen van tinnitus in een overdruk kamer. Die moet je me eens uitleggen? De caisson ziekte is een ziekte bij duikers die te snel stijgen. Zuurstof en CO2 zijn gasvormig bij lichaamstemperatuur. Via hemoglobine worden ze alsnog in het bloed verplaatst. Dat hemoglobine is heel belangrijk omdat gassen nu eenmaal moeilijk oplossen in vloeistoffen. 1 van de manieren om gassen toch te doen oplossen in vloeistoffen, is door de druk te verhogen. Daar komt de caisson ziekte vandaan: de duiker zit meters diep en heeft enkele veelvouden van de atmosferische druk te verwerken. Als hij snel stijgt, gaat hij snel naar lagere druk, met als gevolg dat de gassen die in het bloed zijn opgelost door de verhoogde druk, zich zo snel weer tot gas omvormen dat het lichaam ze niet kan verwerken. Met problemen met de bloedsomloop tot gevolg. De caissonziekte. Bij tinittus werkt men met een overdruk kamer, waarbij ze de atmosferische druk verhogen. Voor zover ik weet is er geen sprake van het snel vermenigvuldigen van de atmosferische druk en daarna het snel terug dalen van dat veelvoud van atmosferische druk naar de gewone atmosferische druk in dezelfde aard als duikers en de caissonziekte.


2)tinittus wordt nogal stiefmoederlijk behandelt. Vaak zullen mensen met tinittus hetzelfde verhaal blijven horen: 'uwe muziek te luid gezet zeker' 'teveel naar festivals geweest zeker'. Kortom: door de media heisa errond ziet men iedereen die tinittus heeft zelf verantwoordelijk voor die tinittus... Daarnaast heeft de geneeskunde nog geen interesse om een oplossing te zoeken voor tinittus (nog niet economisch rendabel genoeg waarschijnlijk). Ook is het voor veel mensen nogal abstract. 'Iets horen dat er niet is, hoe kan dat toch he? Dat is toch meer hallucineren!'. Terwijl dat mensen die van de trap springen en zo hun been breken meer begrip krijgen voor hun (tijdelijk) handicap dan mensen met tinittus die er niets aan konden doen (bouwvakkers zullen wel veel blootgesteld zijn aan te hoge geluiden en zo zullen er nog te luide sectoren zijn).

3) een puntje naast de kwestie: ik ken iemand met overgevoelige ogen, overgevoelige oren, overgevoelige neus... Dus kort: hypersensitief. Ooit ging ik er eens een uitgaanscafé binnen. Hoe die het omschreef: 'ik ruik meer dan 100 verschillende geuren hier, waaronder wiet'. Stond ik daar te kijken van 'ik ruik enkel de een vage zweetgeur, en de sigaretten'. De overgevoeligheid van de oren heeft ook een mooi voorbeeld: als er een trein stopt aan het station, dan durft dat al eens te piepen. Die is zo gevoelig dat die helemaal verkrampt door het gepiep (en ik net niet een gebroken arm had ofzo). Haar ogen zijn zo gevoelig dat ze soms een zonnebril nodig heeft om in een gebouwd rond te lopen. En haar ogen zijn ook de enigste waar cijfers over bekend zijn: bij testen naar al dan niet verslechterd beeld, geeft men vaak een score op 10. Bij haar zijn ze al probleemloos naar 25 gegaan en de volgende keer zouden ze haar testen tot 50. Dat is aangeboren bij haar, stel u eens voor dat te hebben? Elke geur apart waarnemen, elk detail zien dat normale mensen niet zien, de zon die al rap veel te fel is voor de ogen, zelfs op bewolkte avonden, elk geluid van kilometers afstand horen (zet u in de living aan de tuinkant met de tv aan, en ze zal de auto horen toekomen en weten te zeggen of het de wagen van de vader of de moeder is, door het verschil in merk hebben de motoren een iets anders geluid, en dat terwijl normale zelfs niet zouden horen door de tv)... Ik heb die persoon al enkele keren van zelfmoord moeten ompraten... En dat zonder dat zij zelfs enige medische aandacht krijgt hierrond. Mensen met tinittus hebben tenminste wel een label en een zekere medische erkenning, maar zij totaal niets van erkenning... Dat neemt niet weg dat tinittus niet ernstig is, maar er zijn buiten tinittus andere aandoeningen die zelfs niet eens benoemt zijn of een erkende naam hebben.

Reclame

efranke
Berichten: 10

#19 , 20 mar 2015 10:57

10 jaar, aan één kant, ontstaan door een vasculair conflict aan mijn gehoorzenuw en TMJ.

Het vasculair conflict werd operatief opgelost. De TMJ is lastiger te behandelen.

Vooral in de beginjaren verschillende therapieën gevolgd en naar oplossingen gezocht. Maar ondertussen ben ik er al enkele jaren aan gewend en heb ik het zoeken gestaakt. Ik volg de medische ontwikkelingen nog, maar ik spring niet meer op kar om deel te nemen aan klinische trials.

Ik heb meer last van hyperacusis. Dat heb ik er gratis bijgekregen toen ik tinnitus kreeg. Hiervoor zijn er geen behandelingen, toch niet dat ik weet. Maar oordopjes helpen me al een stuk vooruit.

mjers
Berichten: 1788

#20 , 20 mar 2015 13:47

Ik wil hier niet onmiddellijk vermoeden dat het volgende de oorzaak is van de TS's tinnitus. Maar toch .. hoe dikwijls en hoeveel decennia moeten vooral jongeren noch door alle media verwittigd worden ? Tijd om al die wetten betreft geluidsoverlast die de overheid pas na vele jaren uitgevaardigd heeft eens in de praktijk te brengen vergezeld van extreem strenge straffen.

Gehoorschade door zeer harde geluiden geldt als belangrijkste oorzaak. Tinnitus is dan een teken van beginnende gehoorschade en kan al direct na een bezoek aan een discotheek optreden. Tinnitus of "piepstress" komt veel voor bij jongeren die een avond zijn gaan stappen. Op poppodia, festivals en in discotheken wordt vaak gedraaid op een volume rond de 100 dB; een volume dat na tien minuten al acute gehoorschade kan veroorzaken. Ruim 15% van de jongeren tussen 16 en 30 jaar lijdt hierdoor al aan een vorm van blijvende gehoorschade. Ook het op een hoog volume beluisteren van muziek via draagbare persoonlijke geluidsapparatuur (zoals MP3-spelers) is in dit opzicht verdacht. Het is belangrijk om zo snel mogelijk naar een KNO-arts te gaan in het geval van een audiotrauma. Als de tinnitus langer duurt dan enkele dagen dient men onderzocht te worden.

Maar zoals hierboven reeds gemeld uit "wikipedia" is het dan al te laat en kan enkel erger voorkomen worden.
Mijn tinnitus is van dag op dag begonnen zonder enige oorzaak. Ook kan de KNO-arts geen gehoorschade vaststellen. Blijkbaar hebben mijn hersenen plots besloten om het volume omhoog te draaien waardoor ik een contstant gepiep hoor. M'n noemt dit hypercasus(?) ofzo...

Ik kon lange tijd gewoon niet slapen, dit had invloed op mijn humeur, mijn werk, mijn relatie zowat alles dus... Ik slaap nu met een geluidsgenerator (app op de Ipad) en kan sindsdien probleemloos inslapen. In combinatie van TRT therapie ben ik erin geslaagd het gepiep naar de achtergrond te duwen.
Vooral de eerste maanden zijn een hel, mij lijkt alsof de hersenen zich aanpassen aan het contstant aanwezige geluid waardoor dit alles toch wel draaglijk wordt.

een schadevergoeding vragen ligt toch wel moeilijk denk ik. Probeer maar eens de oorzaak van de tinnitus te bewijzen...?

Terug naar “Praat café”