rechten in avondschool

animo
Topic Starter

rechten in avondschool

#1 , 09 sep 2011 08:25

Hallo,

Ik zou graag rechten in avondschool willen volgen maar ik heb geen A2 diploma. IK ben vroeger noodgedwongen in mijn laatste jaar moeten gaan werken. Moet ik dan eerst mijn A2 diploma halen voor ik rechten kan studeren?
Hoelang duurt een opleiding in rechten en waar kan ik dit het beste volgen als je van de omstreken van Brussel bent?

Grtz,

float
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 sep 2011 15:00

Dat is niet mogelijk. Een diploma secundair onderwijs is in principe noodzakelijk om een studie te starten aan een universiteit.

"De volgende diploma's verlenen toegang tot een bacheloropleiding:
een diploma van secundair onderwijs
een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan
een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie, met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid
een diploma of getuigschrift dat bij of krachtens een wet, decreet, Europese richtlijn of een andere internationale overeenkomst als gelijkwaardig wordt erkend.
Indien een dergelijke erkenning ontbreekt, kan het instellingsbestuur personen die in een land buiten de Europese Unie een diploma of getuigschrift hebben behaald dat toelating verleent tot het hoger professioneel of tot het academisch onderwijs in dat land, toelaten tot een professionele respectievelijk een academische bachelor.

Indien u niet voldoet aan de bovenstaande toelatingsvoorwaarden, kan de instelling u toch toelating verlenen, rekening houdend met de volgende elementen:
humanitaire redenen
medische, psychische of sociale redenen
het algemeen kwalificatieniveau, de verdiensten of competenties van de kandidaat
(http://ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs ... enHO.htm#8" onclick="window.open(this.href);return false;)

Een opleiding rechten duurt 5 jaar en in Brussel is de VUB en HUBrussel mogelijk.

Een mogelijkheid is wel om een graduaat rechtspraktijk te halen via volwassenenonderwijs. Dit is 3 jaar en hierbij kunnen wel personen worden toegelaten die niet in het bezit zijn van een diploma secundair onderwijs. Je zal dan een toelatingsproef moeten afleggen.

Reclame

Terug naar “Praat café”