andere wagen aanschaffen

xena
Topic Starter

andere wagen aanschaffen

#1 , 05 sep 2011 18:00

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

ovan

#2 , 05 sep 2011 20:17

wat zijn de vereisten van de wagen? stad, 4x4, ...?
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

xena
Topic Starter

#3 , 06 sep 2011 17:57

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

vtec

#4 , 06 sep 2011 23:39

als imago/prestige/'de buren'/etc. je niks kan schelen -> nieuwe Dacia (bvb. Sandero) anders een tweedehands

Tip : als je een model voor ogen hebt, surf eens naar http://www.autoweek.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan een 25.000-tal autoreviews van eigenaars die de goede en minder goede kanten van hun auto toelichten; bij mijn weten in het Nederlandstalig gebied de meest uitgebreide site voor dergelijke info

cimarose

#5 , 07 sep 2011 09:29

Dacia :) Sandero Stepway hebben wij, lekker goedkoop, wel basic, maar rijdt prima.
De Duster is ook erg mooi, maar is nog een stuk groter.

westhoek

#6 , 07 sep 2011 23:32

Dacia is zo goedkoop niet hoor, vergelijk dan maar eens met een Citroën.....

xena
Topic Starter

#7 , 08 sep 2011 00:16

.

westhoek

#8 , 08 sep 2011 09:28

Dacia is zo goedkoop niet hoor, vergelijk dan maar eens met een Citroën.....
ben bij citroen gaan horen + 415 voor de kleur
50 voor reserve wiel
als je wil afbetalen 12,34 mensualité service per maand bovenop de 3,80%

ik dacht dat een reserve wiel verplicht was
Paar jaar geleden heb ik eens de vergelijk gemaakt tussen een Dacia Logan Van en een Berlingo. Kwam uiteindelijk een paar 1000 euro goedkoper uit bij de Berlingo. Bij Dacia kreeg ik niets, geen korting. Is uiteindelijk niet doorgegaan omdat die ezels van Citroën hoofdkantoor een beetje teveel lastige vragen stelden voor een leasing, gevolg een weigering. Heb uiteindelijk een tweedehandse Berlingo waar ik erg tevreden van ben. Afhankelijk van de volgende technische keuring, zal ik me een nieuwe Citroën kopen, misschien een C1 -tje. Dat wagentje staat me wel aan, maar heb wel geen kinderen, dus groot genoeg in elk geval. En erg goedkoop in vergelijk met andere wagens.

vtec

#9 , 08 sep 2011 10:04

ik dacht dat een reserve wiel verplicht was
nee, een herstelkit met een soort lijm en een compressor/pomp mogen ook
Zelfs bij auto's van 30.000€ is een (volwaardige) reserveband vaak een optie :?

xena
Topic Starter

#10 , 08 sep 2011 12:24

.

westhoek

#11 , 08 sep 2011 13:27

Heb uiteindelijk een tweedehandse Berlingo waar ik erg tevreden van ben.
heb je diesel of naft , hoe oud nu , hoeveel km heb je op de teller staan en heb je veel kosten gehad ?
Diesel, bijna 12 jaar, gekocht van een bloemenwinkel. 118.000 nu op de teller. De bloemenwinkel reed er niet veel mee, enkel korte ritjes. Ik rij wanneer nodig, dus enkel voor mijn werk.
Grootste kost was de achteras dit jaar, geraakte anders niet meer door de controle. Garagist heeft er een tweedehandse ondergezet. Met dank aan de vele putten in de wegen wat erg waarschijnlijk de oorzaak is.
Anders geen kosten gehad. Is een 2.0 liter, dus een straffe motor. Ik rij niet meer zot, de jonkheid is voorbij.
Ruime auto, 2 zitjes en alle comfort, afstandsbediening enzo. Geen roest of niks, en slaapt buiten, echt opmerkelijk voor die leeftijd.
Als ie er volgend jaar nog door is op de TC, dan doe ik er nog een jaar bij.
Verbruik, iets van een 5.7 l/100 km. Heb altijd weinig verbruikt, bij mijn vorige wagens ook. Rijstijl waarschijnlijk ?

ovan

#12 , 11 sep 2011 09:48

Koste Autorijden = Aankoop - restwaarde + vastekosten + onderhoud + verbruik (+schade)
m.a.w. initiële aankoopprijs is slechts een deel van het plaatje.
de risicodekking worden ook nog is bepaald door de waarborg.
vb een nieuwe Dacia heeft 3 jaar fabriekswaarborg. Een drie jaar oude Kia heeft nog 4 jaar fabriekswaarborg.
Sommige tweedehandshandelaren bieden 2jaar en meer waarborg aan, maar let op welke onderdelen gedekt zijn.
Vraag naar de prijzen van de onderhoudskosten en de intervallen.
Soms kan je bij het afsluiten van een onderhoudscontract de waarborg verlengen. zo kan je perfect op voorhand berekenen wat je wagen zal kosten. Onderschat echt niet het Aankoop-Restwaarde deel. Sommige wagens en merking liggen nu eenmaal beter in de markt.
Om even op het Kia voorbeelde terug te komen. Je koopt een nieuwe Kia, rijdt 20K km / jaar: na 4 jaar heb je een wagen met 80.000km en nog 3 jaar fabriekswaarborg...dat ligt als particulier heel goed in de markt om rechtstreeks te verkopen.
Bedenk ook dit: Wat heb je aan 250 € /jaar besparing op verbruik als je bij verkoop (bvb na 4 jaar) 2000€ minder voor een wagen krijgt?
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

westhoek

#13 , 11 sep 2011 16:06

Er is niemand die 2000 € meer gaat geven voor een tweedehandse van een particulier omdat er 'fabriekswaarborg' op is.
Ben je verkoper van Kia misschien ? En wie zegt dat de OP binnen 4 jaar de auto van de hand wil doen ?

ovan

#14 , 11 sep 2011 19:20

het zijn voorbeelden!!!... de 2000€ staat los van de waarborg! Mijn punt is..250€ per jaar uitsparen heeft geen zin als de wagen op zich al na BVB 4 jaar 2000€ minder waard zou zijn. het was een voorbeeld! zoals ook de Kia een voorbeeld was omdat die nu toevallig 7 jaar waarborg bieden.
Ik wou vooral aankaarten dat het AANSCHAFBUDGET, een kriteria is, maar KOSTPRIJS van autorijden veel meer is dan de afschrijving en pas aan het eind van de "rit" kan berekend worden. Tegen bepaalde "onvoorziene" kosten kan je je indekken o.a. door waarborg.
En NEEN, ik ben geen geen Kia verkoper en ook niet van een ander merk.

westhoek

#15 , 12 sep 2011 16:04

Mocht het je interesseren Xena :

http://www.radio1.be/programmas/peeters ... ervaringen" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgenvroeg 9-11.00 h is de uitzending maar kan nadien nog beluisterd worden via de site.

Terug naar “Praat café”