Zigeuners

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

Zigeuners

#1 , 28 jul 2011 13:57

Ik vraag me af waar die hun domicilie hebben ? Hun wagens hebben toch een nummerplaat, dus ergens staan die toch ingeschreven ? Hebben ze een identiteitskaart ? Een paspoort ?
Hebben ze speciale rechten ?

jojan
Berichten: 739

#2 , 28 jul 2011 14:30

Ik vermoed uw vraag naar aanleiding ivm de Belgische Rom zigeuners gisteren in het nieuws.

Domicilie voor woonwagenbewoners is meestal een referentieadres (dit is 1 van de uitzonderingen in de wet). Als woonwagenbewoners langer dan 6 maanden op dezelfde plaats blijven per jaar met hun woonwagen krijgen ze normaal op die plaats hun domicilie.

Dus ja ze staan ingeschreven en hebben een identiteitskaart (de Belgische woonwagenbewoners toch). Een paspoort hebben ze net als u en ik alleen nodig om naar het buitenland te reizen.

16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

Art. 20.<KB 1997-02-21/32, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 16-03-1997> § 1. De personen die in een mobiele woning verblijven, worden ingeschreven in de bevolkingsregisters :
- hetzij van de gemeente waar zij ten minste zes maanden per jaar verblijven op een vast adres;
- hetzij van de gemeente waar zij over een referentieadres beschikken.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#3 , 28 jul 2011 19:08

Bedankt Jojan.
Ja, ik vroeg mij dat gewoon af.
Wat is dan concreet een referentieadres ? Is dat een fictief adres ?
En wat is dan het verschil met mensen die wensen te wonen in hun eigen chalet of caravan ? Kunnen die dan niet beschikken over een referentieadres ? En zo met alles in orden blijven ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 28 jul 2011 19:14

is idd anders personen moeten rondtrekken of in buitenland verblijven
Is specifieke wetgeving en neen chalet bewoners of caravan bewoners vallen daar niet onder (ontduiken van) omdat iemand die op een camping wenst te verblijven (om wat voor reden dan ook) daar niet ingeschreven KAN worden. Het is dus niet om een fictieve woonst te hebben het is om een administratief ankerpunt te hebben.
Kan ook OCMW zijn Lange Gasthuisstraat 33 Antwerpen wordt dikwijls aan daklozen gegeven (hoofdzetel OCMW Antwerpen) om zo tenminste deze mensen terug in orde te krijgen met alle voorzieningen

jojan
Berichten: 739

#5 , 28 jul 2011 19:30

Een referentieadres is een adres waar alleen eigenlijk de officiele post toekomt. (Er kan bijvoorbeeld geen beslag op goederen worden gelegd door een gerechtsdeurwaarder). Dit kan zowel bij een prive persoon als bij bv een VZW of een overheidsinstelling als een OCMW. Referentieadressen worden slechts in bepaalde gevallen toegestaan. Bv in het geval van woonwagenbewoners, kermisartiesten, rondtrekkende marktkramers, schippers, daklozen.

Van zodra iemand zich echter ergens langer dan 6 maanden vestigt moet hij zich daar in principe domicilieren. Dat sluit dus eigenlijk meteen het bewonen van chalets op kampeerterreinen uit. Het probleem hierbij maar dat is een heel andere materie is dat gemeenten eigenlijk niet mogen weigeren iemand daar in te schrijven door het koninklijk besluit op het houden van bevolkingsregisters en anderzijds dat volgens ruimtelijke ordening op kampeerterreinen geen permanente bewoning wordt toegelaten.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#6 , 28 jul 2011 19:37

Bedankt beide mensen.
Wist ik niet, vroeg het me gewoon af toen ik die nummerplaten zag op hun wagens en caravans.

jojan
Berichten: 739

#7 , 28 jul 2011 19:38

Volgende categorieën komen in aanmerking voor een referentieadres:
- personen die in een mobiele woning verblijven (schepen, woonwagens, caravans- met uitsluiting van stacaravans);
- personen die minder dan een jaar afwezig zijn in het buitenland voor zakenreizen;
- de militairen in het buitenland en hun gezin;
- diplomatiek en consulair personeel en hun gezin;
- ontwikkelingssamenwerkers en hun gezin;
- personen die bij gebrek aan bestaansmiddelen geen verblijfplaats meer hebben.

Terug naar “Praat café”