word ik dement?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

word ik dement?

#1 , 15 jul 2011 20:24

Blijkbaar hebben enkele van onze "eminente" politici in hun gebruikelijke verwaandheid een wetsvoorstel ingediend om fietsers toe te laten om door het rode licht te rijden!!!!! (Ja, ik heb inderdaad reeds sedert jaren een diepgewortelde minachting voor de overgrote meerderheid van het ras der "politici"). Maar nu kan ik mijn ogen en oren niet geloven: wie wil nu verkeersdoden op zijn geweten door fietsers door het rode licht te laten rijden. Hoe gaat dat in de praktijk? Moet ik als automobilist aan elk kruispunt stoppen, uitstappen en met een verrekijker de horizon afspeuren voor naderende fietsers. Wat is nu nog de waarde van een groen licht? Ben ik nu dement aan het worden? Ik begrijp hier met de beste wil ter wereld niets van. Is het gewoonweg om op te vallen dat enkele van onze "verkozenen" met dergelijke stupiede ideeën tevoorschijn komen (of zijn ze er wegens intellectuele beperktheid niet voor verantwoordelijk te stellen). Als ze dan echt willen opvallen, wel, dat ze dan hun blote kont laten zien tijdens de spelletjes op teevee waar ze toch zo graag aan deelnemen...

Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 15 jul 2011 21:18

Ik zou wel het gehele artikel lezen. Men wil voornamelijk toelaten dat men rechts afdraaiend door rood licht mag rijden om de verkeersstroom te vervoegen. In talloze landen, zoals geheel noord en zuid Amerika, is dit altijd al zo geweest voor wagens en het is nog verduiveld handig ook.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 jul 2011 10:57

Maar de verkeersdisipline van de fietsers in ons landje kennende, zullen die zich alleen herinneren dat ze door het rood mogen rijden, in welke richting dan ook
Je moet eens een dag in Leuven rondwandelen om daar tientallen voorbeelden van te zien. :mrgreen:

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 jul 2011 17:46

Maar de verkeersdisipline van de fietsers in ons landje kennende, zullen die zich alleen herinneren dat ze door het rood mogen rijden, in welke richting dan ook
Je moet eens een dag in Leuven rondwandelen om daar tientallen voorbeelden van te zien. :mrgreen:
Inderdaad. Ik zie al die dichte drommen jeugdige fietsers die, met vier naast elkaar rijdend, zich met een grote bocht vlak voor uw wagen komen nestelen komende van rechts door een rood licht. Niet goed bezig!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 17 jul 2011 09:44

Rechts afdraaien door het rode licht lijkt me niet zo dramatisch. Nu reeds stappen vele fietsers gewoon van de fiets en wandelen als voetganger gewoon rechtsaf op het voetpad.

Maar dit verbieden omdat anders de fietsers door àlle rode lichten zullen rijden lijkt me onzin. Ik zou willen dat men de belastingen afschafte omdat er toch zoveel gesjoemeld wordt. Dat gebeurt toch ook niet?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 17 jul 2011 11:34

Maar de verkeersdisipline van de fietsers in ons landje kennende, zullen die zich alleen herinneren dat ze door het rood mogen rijden, in welke richting dan ook
Je moet eens een dag in Leuven rondwandelen om daar tientallen voorbeelden van te zien. :mrgreen:
Dat gebeurt nu ook overal in Leuven, Gent, Hasselt, Brussel en Antwerpen kortom overal met grote studenten populaties.

Beschouw deze regel maar als een eerste stap naar het afschaffen van de voorrang van rechts, die onbestaande is in 98% van de wereld... en waar in 75% van de landen in kwestie minder ongevallen gebeuren dan in België. Ik ben pas een goede maand terug van een wagenvakantie in de VS (San Francisco - Las Vegas). Voorrang van rechts is inderdaad een obsolete en gevaarlijke regel. Misschien dat men de leden van de commissie verkeersveiligheid en de verantwoordelijke ministers eens op tournee zou moeten zenden ginds. (Alhoewel ik me het lobbywerk van de rijscholen nu al kan voorstellen...)

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2011 12:31

Maar de verkeersdisipline van de fietsers in ons landje kennende, zullen die zich alleen herinneren dat ze door het rood mogen rijden, in welke richting dan ook
Je moet eens een dag in Leuven rondwandelen om daar tientallen voorbeelden van te zien. :mrgreen:
Met andere woorden, het probleem doet zich al voor, zelfs zonder dit wetsvoorstel.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#8 , 17 jul 2011 20:12

Wat is nu nog de waarde van een groen licht?...
Bij groen mag je voorzichtig doorrijden, ook al was je aan het kijken hoe automobilisten in hun neus aan het peuteren zijn.
Bij rood kunnen de zaken in andere landen anders liggen en misschien komt dat ook hier.

Volgens mij ben je niet dement en wordt je dat allicht nog niet zo snel.

RR

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 17 jul 2011 20:42

Volgens mij ben je niet dement en wordt je dat allicht nog niet zo snel.

Oef!!! Dan zal het overbezorgdheid zijn....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002
Berichten: 1481

#10 , 17 jul 2011 21:39

Ik zou wel het gehele artikel lezen. Men wil voornamelijk toelaten dat men rechts afdraaiend door rood licht mag rijden om de verkeersstroom te vervoegen. In talloze landen, zoals geheel noord en zuid Amerika, is dit altijd al zo geweest voor wagens en het is nog verduiveld handig ook.
Het is misschien handig - wat je nu kan doen is afstappen, de hoek om gaan te voet en terug op de fiets stappen- maar het is niet logisch vanuit pedagogisch standpunt, want verkeersregels moeten om het zo te zeggen zodanig foolproof zijn dat je ze aan een kind kan uitleggen, en voor een kind moeten simpele regels gelden. Rood is stoppen, groen is doorrijden. Een apart licht voor de fietsers zou duidelijker zijn.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 17 jul 2011 23:10

In landen waar je met de fiets door het rood mag rijden om rechts af te draaien begrijpen de kinderen de regels hoor.
Of onze fietsende hogeschool- of universiteitstudenten al rijdend in hun studentenstad ook begrijpen en een zinnige uitleg kennen om door het rood te rijden is een andere vraag.

Best wel intresant... weet zelf niet welk standpunt best in te nemen.
zelf zou ik zeggen dat het Europees moet geregeld worden.

RR

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#12 , 17 jul 2011 23:22

Oef!!! Dan zal het overbezorgdheid zijn....
lees het eens en misschien kunnen al die positieve eigenschappen je wel helpen
http://www.ymea.nl/ymea_silhouet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 17 jul 2011 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 17 jul 2011 23:25

In de VS gebruiken ze een klein singsongetje om het aan kinderen duidelijk te maken.

"It is allright to turn to the right at a red light."

Lijkt te werken...

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#14 , 17 jul 2011 23:34

Zo tussen de lijnen lezende is het misschien dat andere automobilisten voor u (achter U) hebben getoetert omdat je stilstond voor een rood licht en je richtingsaanwijzers aangaf dat je naar rechts wilde?

:lol:

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 17 jul 2011 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 17 jul 2011 23:38

Ze hebben wel een paar maal achter ons getoeterd ja... :mrgreen: maar een bordje op de achterruit "Yes, we are from Europe" had effect... zelfs de afstand naar de volgende achterligger verdubbelde plots bijna... :mrgreen:

Het bovenstaand rijmpje was dus snel geleerd ....

Maar alle gekheid en spectaculaire ongevallenshows op TV ten spijt, Amerikanen zijn extreem hoffelijk in het verkeer. Drukke zesbaanskruispunten zonder lichten waar iedereen zonder files of ongelukken zijn weg volgt zonder andere overmatig te hinderen zijn we meermaals tegengekomen... Hier in België zouden ze er een ziekenhuis, sloop- en carroseriebedrijf naast bouwen...

Terug naar “Praat café”