Samen gaan wonen

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

Samen gaan wonen

#1 , 23 mar 2011 10:36

Mijn vriendin en ik zijn aan het denken om te gaan samen wonen.
Zij start een doctoraat studie en ik studeer af in juni.
Nu ben ik aan het overwegen om nog 2 jaar bij te studeren.
Doordat mijn vriendin haar 'inkomsten' heeft via haar beurs en als ik zou gaan werken, is er geen probleem.
Maar als ik nog ga studeren wat kan ik dan het best doen?
Of ik huur samen met mijn vriendin een kleine studio, ik blijf ten laste van mijn ouders, zij betalen de helft van de kosten. Omdat mijn vriendin via haar beurs ook ten laste kan blijven van haar ouders.
Dus eigenlijk een soort van kot.
OF

Ik verlaat het ouderlijk huis en vraag een leefloon aan voor studenten en betaal hier mijn studies mee. Maar kan het OCMW die kosten hiervan verhalen op mijn ouders? want ze zouden dit kunnen betalen.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 mar 2011 18:06

Idd , het OCMW zal zeker de kosten van het leefloon recupereren bij uw ouders , want eigenlijk blijft u ten hunnen laste. Maar vermits u geen inkomen heeft kunnen uw ouders U een 'onderhoudsgeld' betalen , dat is iets dat nog gedaan wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#3 , 23 mar 2011 23:13

Ja, maar het is dan wel de bedoeling dat ik dan hun niet meer ten laste ben.

Op het moment ontvang ik geen studiebeurs.
Ik studeer op het moment al 5 jaar en ik moet die 2 jaar extra nog verkocht zien te krijgen.
Nu is het mijn vraag, weegt het op dat ik niet meer ten laste ben van mijn ouders (dus geen kindergeld, belastingvoordeel etc op) en zelf mijn studies bekostig?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 23 mar 2011 23:45

Ja, maar het is dan wel de bedoeling dat ik dan hun niet meer ten laste ben.

Op het moment ontvang ik geen studiebeurs.
Ik studeer op het moment al 5 jaar en ik moet die 2 jaar extra nog verkocht zien te krijgen.
Nu is het mijn vraag, weegt het op dat ik niet meer ten laste ben van mijn ouders (dus geen kindergeld, belastingvoordeel etc op) en zelf mijn studies bekostig?
Die vraag is tegenstrijdig en daardoor onbeantwoordbaar.

1. Indien u geen inkomsten hebt blijft u ten laste van uw ouders indien u nog twee jaar verder studeert.
2. Indien u de studies zelf gaat bekostigen zal u voor een normaal inkomen moeten zorgen (door te werken) en kan u niet meer ten laste zijn van uw ouders.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#5 , 24 mar 2011 00:04

ok, meer wou ik niet weten :)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Praat café”