Vraagstuk

Alodius
Topic Starter
Berichten: 10

Vraagstuk

#1 , 05 mar 2011 13:08

Jeroen, 32 jarige Katholiek opgevoede man, vergezeld iedere zondag zijn moeder naar de Kerk en is tijdlang misdienaar geweest. 6tal jaar geleden trouwde hij met een jeugdliefde, Marie. Drietal jaar later kregen zij samen een dochtertje Louise. Tweetal jaar later scheiden ze echter van elkaar en jeroen heeft een nieuwe relatie met Petra, een joodse vrouw. Jeroen raakt gepassioneerd woorde Joodse religie en besluit om zich te bekeren tot het jodendom. Hij kent de religie door en door en ondergaat het Mikwe (joods rituele doop). Hij had graag zijn naam veranderd van Coppens in Lichtenstein omdat dit gepaster zou klinken dan Coppens.

Kan Jeroen zijn naam veranderen? Voorwaarden-Procedure?
Argumenten voor of tegen eventuele naamsverandering? Rechtspraak/rechtsleer?
Gevolgen voor Louise die naam coppens draagt?

Iemand die een idee heeft? Ik ben ondertussen aan het ploeteren in de cursus van Personen recht

alvast dank, MVG
A.

j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 mar 2011 10:28

“Art.3...De Koning kan de naamsverandering UITZONDERLIJK toestaan indien hij van oordeel is dat het verzoek op ERNSTIGE redenen steunt en dat de gevraagde naam geen aanleiding geeft tot verwarring en de verzoeker of derden niet kan schaden...”(15 MEI 1987. - Wet betreffende de namen en voornamen).

‘Naamsverandering is uitzonderlijk en de Koning beschikt over een discretionaire macht om te oordelen of het verzoek tot wijziging op ernstige redenen steunt,zodat de beleidslijn waarbij men de naam niet wijzigt als de vader nog contact met zijn kind houdt,niet onwettig is‘(R.v.St. nr.98.264,14 augustus 2001).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis
Berichten: 8852

#3 , 07 mar 2011 15:15

Vreemde case-study: hangt aan elkaar met haken en ogen...
volgens de joodse orthoxie kan men slechts (gedeeltelijk) Noatisch bekeren. Men kan bijgevolg enkel puur joods-orhodox zijn via overerving van moederskant.
Het is dus niet eens zo belangrijk wat de geloofspoorsprong van de vader is: die van de moeder moet orthodox zijn.
Dus als Petra trouwt met Jeroen, die aan de rabbijn te kennen geeft de noatische beleving toe te voegen aan zijn eigen oorspronkelijke geloofsbeleving is dat voldoende.
dus Jeroen kan zich niet eens "totaal" bekeren volgens de Joods ortodoxie...

Wil Jeroen zijn paasbest doen en de "inwijdings"rituelen ook meemaken:
Dan is er niet alleen het zuiveringsritueel (de mikwe: onderdompeling in een fris bad) maar een ZEER belangrijk ritueel dat ik mis in het verhaal:
Het opofferen van een stukje van zijn onderdaan.
De meeste joodse proselieten veranderen hun (roep)voornaam wel (in de omgangsvormen, maar niet op hun ID)
Achternamen worden niet gewijzigd. zie de vele Joodse takken met duitse of russische of spaanse familienamen....
Jeroen moet zich dus geen zorgen maken, hij mag coppens blijven heten.
Er gaat alleen een stukje van zijn familiewapen.
zonder verdoving :-)

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 07 mar 2011 15:48

Misschien dat hij juist daarom de familie naam "Coppens" wenst te vermijden? :mrgreen:

WP002
Berichten: 1481

#5 , 07 mar 2011 23:54

Ik denk niet dat hij überhaupt kans maakt op een naamswijziging. Waarom zou hij dat doen? Om religieuze redenen, en die zijn in dit land duidelijk ondergeschikt aan de burgerlijke wetten. Naamsveranderingen kunnen als de naamveranderaar er schade door lijdt: (1) de ambtenaar van de BS heeft een vergissing gemaakt waardoor er verwarring ontstaat, (2) mijnheer heet Dutroux met zijn achternaam en liefst nog Adolf met zijn voornaam,... ik denk niet dat "omdat het beter klinkt in dit of dat geloof" als een reden kan aangehaald worden waaronder mijnheer Coppens schade kan ondervinden.

Ik zou als ik hem was me eerder zorgen maken over zijn waterleiding...

WP002
Berichten: 1481

#6 , 07 mar 2011 23:59

Dit soort "vraagstukken" heten overigens "dubbelposten":
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=27539" onclick="window.open(this.href);return false;

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 10 mar 2011 19:56

klinbkt Kopfmans dan nie Joods genoeg.
Maar ik dacht dat het zich inleven in een geloof vooral tot doel had zich zelf te vinden. Waarom dan zijn identiteit verloochenen
Men vind zijn geloof toch niet in een naamsverandering ? Maar dat heeft idd allemaal te zien met overtuiging

Puur juridisch bekeken denk ik niet dat je op dergelijke grond kans maakt. Zijn naam brengt hem geen enkel leed of schaamte of wat anders toe
Een persoonlijke overtuiging is m.i. geen reden voor de aanvaarding van een nieuwe naam.
Mohammed Ali is bij wet nog altijd Casius Clay hoe groot zijn "islamitisch geloof" ook was/is
Net zoals duizenden artiesten die al decennia lang bij voorbeeld Tura of Somers heten. Zelfs een agent zal even moeten nadenken of hij nu Will Tura of
Arthur Blanqaert moet schrijven. Hij weet wel dat het de laatste is maar zal even moeten nadenken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Praat café”