Wie ben je, wat doe je..?

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

Re: Wie ben je, wat doe je..?

#16 , 19 mar 2011 20:33

- wat heb je gestudeerd : licentiaat politieke wetenschappen 1987 en nadien nog kandidaturen economie gevolgd in avonduniversiteit
- waar heb je gestudeerd : VUB 1987
- boeiendste cursus : politieke geschiedenis van België van Els Witte, Europese instellingen van wijlen Karel Van Miert
- slechtste : te waardeloos om mijn geheugen mee te belasten : al vergeten : was wel gebuisd op informatica terwijl ik wel de beste was in statistiek.
- memorabel examen : Prof Vermeulen (de man van het arrest Happart - 4° kamer raad van state) die me op het examen bij het binnenkomen onmiddellijk buitensmeet omdat ik geen vrouw was. Na twee uur wachten - en na ettelijke vrouwelijke studenten - mocht ik binnen. Volgde een half uur retoriek dat hij nu hij oud was zwom in het geld terwijl hij dat nodig had gehad in zijn jeugd.
- wat doe je nu : bankdirecteur - lokale politiek - vrijzinnig actief - voorzitter van een scholengroep
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#17 , 20 mar 2011 11:11

even een opmerking:

Waarom zou een vooraanstaand gezaghebbend lid per sé een academische achtergrond moeten hebben ?.
Vandaag zie je toch heel wat mensen die autodidact zijn door ervaring of wat anders en grotere
authoriteiten of protagonisten zijn op een bepaald vlak dan vele academici.

Zie bvb de onderschriften van bovenstaand forumlid
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#18 , 20 mar 2011 12:58

Ganapathi,

uiteraard kan een autodidact ook kennis bezitten; Anderzijds is het volgen van een academische opleiding en het behalen van een diploma een bewijs van een zekere expertise/algemene kennis in een domein. Met een boutade : ik hoop dat de piloot van mijn vliegtuig wel degelijk een strenge opleiding genoot, en ik laat me ook liever opereren door een hooggeschoold chirurg, dan door een medicijnman die ongetwijfeld wel iets zal weten van geneeskrachtige kruiden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#19 , 20 mar 2011 14:55

De bedoeling van deze draad is absoluut niet eventjes de broek te laten zakken om elkaars... titels te vergelijken (denk dan ver achteraan te staan ivg de meesten die hier geantwoord hebben) doch enkel om te weten (voor zover de poster dit toelaat) wie er nu in feite achter een naam schuilgaat.

Een academische titel heeft voor mij persoonlijk slechts één betekenis, je hebt geleerd te leren; dat is het enige wat dat ding in mijn ogen wil zeggen. De grote meerderheid van de kennis opgedaan tijdens het behalen van je diploma is immers reeds achterhaald. Het proces om op een efficiënte en georganiseerde wijze je nieuwe kennis eigen te maken is dat echter niet.

Persoonlijk ervaar ik dat op een bijna dagelijkse basis als men mij informatie vraagt die middels het ingeven van de juiste zoektermen onmiddellijk beschikbaar is, doch waar de vraagsteller er niet in slaagt de zoekcriteria correct te definiëren en dan ook eindeloos in een cirkeltje ronddraait zonder een oplossing te vinden. Een autodidact is iemand die zichzelf deze processen heeft eigen gemaakt. So where is the difference?

EvilFreD
Berichten: 677

#20 , 20 mar 2011 20:31

Helemaal achteraan staat u, als we mij meetellen, al zeker niet.
Mijn hoogste opleiding was het lager beroeps :D
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#21 , 21 mar 2011 00:13

wat: Licentiaat in de Toegepaste Economische Wetenschappen
waar: UA
boeiendste cursus: monetaire en financiële economie
memorabel examen: die keer in de tweede Kand. toen ik vijf mondelinge examens op één dag moest afleggen
wat doe je nu: UITRUSTEN!!!!!...na eerst assistent geweest te zijn aan univ en vervolgens een lange loopbaan bij een internationale instelling te hebben doorlopen.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

RainDream
Berichten: 43

#22 , 21 mar 2011 09:44

Hoi,

ik ben vrij nieuw hier :) Ik wil me toch graag snel eventjes voorstellen, dus hallo ik ben RainDream :)
Amaai er zitten hier veel slimme mensen, maar ik hoop dat ik toch beetje van jullie kan leren :)

Hier de antwoorden op de vragen van TS:

- wat heb je gestudeerd;
- graduaat bedrijfskunde, optie talen daarna,
- postgraduaat Business Management, vervolgens
- een twee-jarige opleiding Sociale wetgeving en nu
- nog een jaartje boekhouden.

- waar heb je gestudeerd;
- Hogeschool West-Vlaanderen,
- Vlekho Business School (aka VPOO)
- Syntrawest (voor de laatste twee opleidingen)

- boeienste cursus;
- Hoe coachen & leiden (was een aparte opleiding)
- inleiding tot de psychologie (heb ik een jaartje als vrij student gedaan)

- beste/slechste vak;
- Beste: Engels & sociale wetgeving
- Slechtste: Duits

- memorabele momenten;
- kan er niet direct opkomen :)

- onvergetelijke mondelinge examenmomenten;

- dat ik bij het Frans mondeling de antwoorden niet wist, dat ik constant zei: "je ne sais pas"..
En na een tijdje gewoon zitten vertellen heb wat ik WEL wist...
Maar hey, 't was Frans mondeling, ik moest toch gewoon kunnen vertellen in het FR hé? :D

- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? :lol: ).
Momenteel ben ik Operations & HR Manager voor een vertaal- en communicatiebureau (full time)
Daarnaast doe ik een deel van de boekhouding van een softwarebedrijf.

Groetjes,

RainDream

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#23 , 22 mar 2011 00:51

destijds ........

opleiding: timmerman
meestzin volle cursus: luisteren naar mijn vader
memorabel moment en proefaflegging: de wateraffaire en het spijkerincident

en de halve wereld volgde mij toen en nu nog :0)

paar honderd jaar later was er nog ééntje, die deed de andere helft
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Fore
Berichten: 1298

#24 , 22 mar 2011 10:14

- wat heb je gestudeerd;
Biochemie
- waar heb je gestudeerd;
Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim)

- boeienste cursus;
Moleculaire Biologie

- beste/slechste vak;
Talen

- memorabele momenten;
*We hadden het eerste jaar samen les met de biologen. De prof chemie zei: "Je hebt mensen die het interessant vinden om te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit... en je hebt andere mensen die liever buiten rond lopen met een vlindernet.
*Een andere prof die had nogal een droge vorm van humor (en zo een monotone stem à la Geubels) en legde uit wat ether is: "Stel, je hebt kleine katjes, je pakt de katjes, je doet die in een zakje, ether in het zakje, zakje toe. Probleem opgelost. / Of bij pH berekeningen, dit waren voor buffers als ik mij niet vergis 12de graads vergelijkingen en omdat we de 'rekenfaciliteiten' niet hadden om dit niet uit te rekenen tijdens examens, mochten we deze vereenvoudigen tot 2de graads vgl. Maar alleen bij die en die voorwaarden, maar weet als je zo rekent en denkt dat het juist is, dan ga je maar naar stockholm, maar het zal een kale reis terug zijn. Dat zei hij graag, het moet zo en zo en als je anders denkt dan moest je maar naar stockholm gaan :p
Die man was geweldig
*Voor procestechnologie hadden we een hollandse prof, die geen engels kon. Gezien héél veel begrippen engels waren, was dit altijd lache (bv smooth --> smoochts) of joule (spreek je normaal frans uit, iets wat hollanders dus niet kunnen) hij zei altijd jaule.

- onvergetelijke mondelinge examenmomenten;
Examen ecologie: Dit examen had 2 minuten geduurd, gewoon mijn 2 vragen afgerammeld, prof had geen bijvragen, most easy 16/20 ever.

- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? :lol: )

Aangezien ik pas in juni afstudeer, niks ^^
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gehenna
Berichten: 43

#25 , 21 apr 2011 18:58

- wat heb je gestudeerd; Kleding/verkoop omdat ik op 15 jarige leeftijd nog moest rondlopen in plooirokjes, kniekousen, mocassins, en een chemisette met strikje, ik was het beu gepest te worden, kreeg geen 'jeugdige' kleding en dacht 'dan maak ik ze zelf'
- waar heb je gestudeerd; O-L-Vrouwinstituut Vilvoorde
- boeienste cursus; de praktijklessen en hilarisch LO
- beste/slechste vak; zat in beroeps,ik was in alles de beste en zette de boel constant op stelten (ah ja, verveling, foute studiekeuze)
- memorabele momenten; Leerkracht LO trok in de kleedkamer haar BH uit en zei 'kijk goed meisjes, dit zullen jullie later ook hebben' we waren 17-18 jaar
- onvergetelijke mondelinge examenmomenten; nooit mondeling gehad
- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? ). Import, trading, business gifts ...
Heb dik en vet spijt van de studiekeuze want ik kan veel meer!

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#26 , 22 apr 2011 18:17

- wat heb je gestudeerd: na een minder succesvol halfjaartje 1° kan Klassieke talen ben ik veranderd naar: regentaat Engels - informatica - aardrijkskunde
- waar heb je gestudeerd: een half jaar RUG Gent en dan Arteveldehogeschool Gent
- boeienste cursus: Engels bij één bepaalde leerkracht ... 't ging niet over de inhoud, maar over de manier dat hij het kon brengen!; ook historische kritiek bij Prof. Prevenier aan de unief vond ik heel boeiend maar ik vergeet die periode uit mijn leven al bij al liever ...
- beste/slechste vak: godsdienst ... niet dat ik er slecht in was, maar het was een "verplicht nummertje" aan een Katholiek regentaat en het was meestal oersaai ...
- memorabele momenten: buitenlandse stage in Barcelona
- onvergetelijke mondelinge examenmomenten: 1) die dateert eigenlijk nog van het secundair onderwijs ... daar moest ik in het vierde jaar mondeling examen afleggen voor Nederlands ... de lerares had zich voorzien op een volle dag mondelinge examens door een joekel van een frigobox mee te brengen, waaruit zij bij elke nieuwe leerling iets nieuws haalde om op te eten ... een halve liter yoghurt in mijn aanwezigheid, een pak wafels bij een klasgenote enz. ... het was hallucinant om te zien dat iemand ZOVEEL kon eten ... een beetje traumatisch eigenlijk ... 2) op de tweede plaats een examen over Engelse literatuur bij bovenvermelde docent. Mijn vraag ging over Shakespeare en ik uitte mijn ongenoegen (want ik heb het niet voor Shakespeare), waarop ik mocht uitleggen waarom ik mijn favoriete auteur beter vond dan Shakespeare ... leverde mooie punten op!
- wat doe je nu uiteindelijk: ben leerkracht informatica in het volwassenenonderwijs

Mijn aanwezigheid op dit forum heeft te maken met de juridische akkefietjes waar ik zelf al heb mogen meemaken ... vaak hallucinant ... daarom informeer ik me graag hier en probeer ik ook hier en daar anderen met gelijkaardige problemen iets mee te geven ...
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD
Berichten: 3580

#27 , 02 mei 2011 15:59

even een opmerking:

Waarom zou een vooraanstaand gezaghebbend lid per sé een academische achtergrond moeten hebben ?.
Vandaag zie je toch heel wat mensen die autodidact zijn door ervaring of wat anders en grotere
authoriteiten of protagonisten zijn op een bepaald vlak dan vele academici.
Kan ik inkomen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#28 , 02 mei 2011 16:03

Anderzijds is het volgen van een academische opleiding en het behalen van een diploma een bewijs van een zekere expertise/algemene kennis in een domein.
Nou een bewijs van expertise zou ik nog niet durven zeggen. Die expertise moet naderhand verworven worden IMHO.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#29 , 02 mei 2011 20:07

misschien niet direct in deze topic van toepassing maar wel verenigbaar.
internetforums en expertise: velen voelen zich geroepen weinigen zijn uitverkoren :mrgreen:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

EvilFreD
Berichten: 677

#30 , 02 mei 2011 21:30

Ik durf aan deze discussie toe te voegen dat het zeker niet noodzakelijk is om op eender welk forum een relevante opleiding te hebben gevolgd.
Mensen raad geven op eender welk vlak kan tegenwoordig beter gedaan worden door niet opgeleiden dan 20 jaar geleden door experts gedaan kon worden.
Alles is op te zoeken en het enige dat men nog nodig heeft is het juist interpreteren van de zoekresultaten.

Om even terug te grijpen naar de vliegtuigpiloot. Vragen die mensen daarover zouden kunnen stellen op een forum, kunnen ook beantwoord worden door mensen die slechts geïnteresseerd zijn in het vak.
U werkelijk laten vliegen zult u waarschijnlijk niet door laatstgenoemden
Dit forum is dan ook geen advocaat, en de vragensteller geen cliënt. U allen gebruikt uw vakkennis om vragen te beantwoorden, maar u oefent uw vak niet uit.

Feit: aan een groot deel van de discussies heeft iemand zonder vakkennis weinig in te brengen. Maar er zijn zeker discussies waar iemand zonder kennis of ervaring nuttig kan zijn.
De tijd dat "niet deskundig" gelijk stond aan "totaal gebrek aan kennis" is allang verleden tijd.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Praat café”