Vechtscheidingen binnenkort beperkt in tijd

Vandebos
Topic Starter

Vechtscheidingen binnenkort beperkt in tijd

#1 , 04 jan 2011 13:12

Alle partijen in de Senaat hebben zich achter een wetsvoorstel geschaard dat vechtscheidingen in de tijd beperkt, in principe tot tien maanden. Daardoor is het zeker dat het voorstel dit jaar nog wet wordt, schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

Het voorstel in kwestie is van de hand van sp.a-senator Guy Swennen, die destijds voorzitter was van de subcommissie familierecht in de Kamer. Het omvat dertien maatregelen om de boedelscheiding na een echtscheiding ordentelijker te laten verlopen.

Voor de beperking in de tijd voorziet het voorstel twee mogelijkheden. Ofwel spreekt het voormalige koppel samen een tijdspanne af. Houden ze zich daar niet aan, dan mag de notaris-vereffenaar geen rekening houden met vragen, voorstellen of opmerkingen die niet op tijd binnenkwamen. Ofwel krijgen ze een bindende termijn opgelegd, die in standaardzaken tien maanden zal bedragen.

Voorts bepaalt het voorstel dat de rechtbank niet meer moet tussenkomen bij elke stap in de procedure, dat de procedure vroegtijdig afgebroken kan worden door een tussenakkoord en dat bepaalde goederen - zoals onroerend goed in het buitenland - om praktische redenen van de verdeling uitgesloten kunnen worden. Ook zal nog slechts met één notaris-vereffenaar gewerkt worden.
Bron: De Standaard

eylis

#2 , 04 jan 2011 13:30

haaa! jij wist dat Swennen vooruitgang maakte met zijn voorstellen ! ik geloof dat je ergens in een post al zoiets liet vallen :mrgreen:
En weet je iets over zijn voorstellen mbt dedecteren van PAS? (ouderverstoting)

Vandebos
Topic Starter

#3 , 04 jan 2011 13:41

Rustig...

nu eerst zien dat iedereen zijn woord houdt en stemt zoals overeengekomen en wachten tot het verschenen is in het Staatsblad. Dan is het tijd om een flesje te kraken en te realiseren dat de 16 jaar durende hel waar mijn moeder, zus en mezelf door gingen anderen bespaard zal blijven.

PAS? Er is veel discussie rond PAS. Velen vrezen dat het misbruikt zal worden zoals men heden ADHD misbruikt om ieder kind dat wat actief is Rilatine te voederen alsof het om popcorn gaat...

Reclame

eylis

#4 , 04 jan 2011 13:56

zwijg stil van overmedicatie rilatine....in mijn directe omgeving krijgen 2 kinderen rilatine terwijl ze medisch gezien géén ADHD hebben (de testcijfers liggen in het normale, soms wat in de marge: levendige, drukke kinderen dus..) . De moeder (die de kindjes heerlijk kalm houdt met megadosissen relatine) vecht verblijfsco-ouderschap aan tov de vader omdat hij de kinderen medisch verwaarloost...
weet je vandenbos: het probleem met die dingen is dat er steeds uitwassen, overdrijvingen en misbruiken zullen bestaan. Maar toch denk ik dat (in het geval van rilatine) vele kinderen hiermee geholpen zijn (in combinatie met orthopedagosche begeleiding én gedragsondersteunende therapie).
In het geval van PAS, denk ik ook dat véél onheil tijdig gededecteerd kan worden via die testen en met milde behandelingen kan gecorrigeerd worden (dus niet de gevangenisstraf, maar tijdig verplichte systeemtherapie.
Ik bedoel maar, het is nog niet geprobeerd. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Terug naar “Praat café”