opleiding rechten

kurt79
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Belgium

opleiding rechten

#1 , 15 jun 2010 20:01

Beste,

Kan iemand mij inzake het werkstudentenprogramma rechten wat meer uitleg verschaffen? Iemand die het programma reeds volgde of volgt mag zeker en vast zijn ervaring delen. Ik denk er ook aan, maar wil me eerst en vooral grondig informeren zodoende ik weet of het wel te combineren valt met mijn job/familiale situatie/ ...

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg,
Kurt

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jun 2010 21:23

Ik ben werkstudent aan de VUB. Voor mij is alles heel goed combineerbaar, maar met een gezin zal het heel wat moeilijker zijn.
Je zal ook af en toe tijdens het jaar de stof moeten doornemen.

Voor de rest zal je toch specifieke vragen moeten stellen want de eerste vraag is te ruim :-)

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 15 jun 2010 23:22

Eveneens werkstudent aan VUB, wel niet richting rechten...

In feite komen komt het op het volgende neer: je krijgt een zeer beperkt aantal uren les vergeleken met de dagstudenten. Deze lesuren gebruik je het beste om vragen te stellen over gedeeltes van de cursus die je niet duidelijk zijn. Voor de rest is het zelfstudie, zelfstudie en nogmaals zelfstudie...

Hierbij dien ik wel te vermelden dat de proffen van wie ik les krijg aan de VUB zich kosten noch moeite sparen om je te helpen. Als ik hen per mail een vraag stuur betreffende een gedeelte van de cursus om 23.00 heb ik vaker dan niet nog dezelfde dag een antwoord... Lessen aan de werkstudenten worden bij de overgrote meerderheid door de proffen zelf gegeven. (ben nu in mijn derde bach en kan me geen drie vakken herinneren die werden gegeven door assistenten) Van horen zeggen is dit uniek aan de VUB. (heb hiervoor enkel ervaring als werkstudent aan een gerenommeerde hogeschool in het Leuvense; daar werden we enkel bekeken als wandelende portefeuilles...)

Natuurlijk heeft VUB ook een "Dark side"... we noemen dit in de wandelgangen "de administratie"... een zaal driedubbel boeken? geen probleem. Een lessenrooster zodanig afstellen dat twee verplichte vakken uit dezelfde minor op eenzelfde tijdstip worden gegeven? fluitje van een cent. kijk uw examenagenda goed na of je legt eenzelfde vak op 2 verschillende dagen af of wordt vergeten voor een ander... Maar na een jaartje ben je dat gewoon en weet je dat je enkel je prof hoeft te bellen met de magische drie woordjes "de administratie heeft..." om deze reeds stampvoetend naar een bepaald lokaal te horen vertrekken...

Eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat het dit jaar allemaal wat vlotter ging bij "de administratie" alhoewel ze er toch weer in geslaagd waren me extra vakken op mijn curriculum te plaatsen en me op mijn examen vandaag in te delen bij de dagstudenten om 14.00 ipv de werkstudenten om 17.00. (wat weinig uitmaakte aangezien ik het toch pas om 17.15 kon afleggen...)

Als je nog twijfelt kan ik alleen maar zeggen doen, doen, doen. Het ergste wat kan gebeuren is dat je beseft dat het toch niet je dat is en wat heb je dan verloren buiten een beetje tijd? Anders zal je altijd blijven twijfelen.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 jun 2010 08:41

Bij de RC loopt alles vlotjes, waar zit jij?


Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 23 jun 2010 19:23

Kan spijtig genoeg niet helpen - zou volgend jaar ook terug willen gaan studeren - bijna met pensioen.
Ik twijfel nog tussen rechten of geschiedenis. Just for fun.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 23 jun 2010 20:38

Minder trappen op de VUB... :mrgreen: Faqbars zijn ook dichter bij... om nog maar te zwijgen van de feesttent op de campus...

Maar eventjes ernstig, beide richtingen zijn goed, goede profs, goede atmosfeer. Proberen en dan beslissen is het enige wat ik kan zeggen...

3399AAaa
Berichten: 818

#8 , 02 jul 2010 06:53

heb net een rechtenopleiding aan KULeuven afgesloten (voltijds dagopleiding), gecombineerd met gezin, dagelijks twee uur pendelen, elk college gevolgd. Dat is enorm zwaar. Maar als je zin hebt om te studeren moet je het zeker doen!! Wie niet waagt blijft maagd! Als het mislukt heb je je niks te verwijten.

Van mensen die ik ken en uw programma volgen (werk en studie gecombineerd) heb ik vernomen dat het zwaar is. Hoewel ik er ken die doorgebeten hebben en weliswaar altijd tweede zit hadden, maar er uiteindelijk toch zijn geraakt.

VUB is makkelijker qua opleiding dan KULeuven, ook Antwerpen is makkelijker. Gent is kwalitatief ok, maar andere ingesteldheid (dat is meer voor vrijdenkers :-) )
Plus est en vous

digits
Berichten: 224

#9 , 02 jul 2010 15:30

Gent is kwalitatief ok, maar andere ingesteldheid (dat is meer voor vrijdenkers :-) )
ik zou denken dat dat eerder een voordeel is dan een nadeel ?

3399AAaa
Berichten: 818

#10 , 02 jul 2010 16:14

Gent is kwalitatief ok, maar andere ingesteldheid (dat is meer voor vrijdenkers :-) )
ik zou denken dat dat eerder een voordeel is dan een nadeel ?
Ik zei ook niet dat dat een nadeel is. Het gaat erom waar je je het best bij voelt: vrijdenken of niet, moeilijk/makkelijk, boekenkennis,....er is voor ieder wat wils in België en maar goed ook.
Plus est en vous

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 02 jul 2010 17:27

Zonder bijbedoelingen; wat vindt je makkelijker/moeilijker aan VUB/KUL?

3399AAaa
Berichten: 818

#12 , 03 jul 2010 06:16

Zonder bijbedoelingen; wat vindt je makkelijker/moeilijker aan VUB/KUL?
Ik wil geen polemiek ontketenen. De workload aan de VUB is stukken lager. De eerste drie jaar in Leuven zijn voor sommigen zwaar (blokken!). Verschillende die het daar niet halen verhuizen naar Brussel en noteren daar onderscheiding. Idem voor notariaat: een loutere vergelijking van de roosters laat al zien waar het om gaat -- veel minder vakken, minder in te dienen werkjes enzovoort. In Leuven zit je natuurlijk wel in een 'katholiek' systeem. Maar uiteindelijk doet het er niet zo veel toe als je enige doel is om een diploma te halen. De rest leer je in de praktijk.
Plus est en vous

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 03 jul 2010 10:39

Dat zijn toch maar rare redeneringen ;-)
Maar uw laatste 2 zinnen zijn de belangrijkste.

werkstudent
Berichten: 52

#14 , 25 aug 2010 14:12

Aan zij die rechten gestudeerd hebben, eventueel in combinatie met werken (liefst, eigenlijk): ik twijfel momenteel tussen 2 instellingen voor een verkorte bachelor (en later eventueel master, ik heb nu al een masterdiploma).

- VUB, in avondonderwijs (ik werk in Brussel), dit geeft ook mogelijkheid tot een tweetal weken educatief verlof
- KUL, in dagonderwijs (ik heb aan de KUL gestudeerd, ken er het systeem, broer heeft de opleiding daar ook gevolgd en kan dienen als "monitoraat")

Wat denken jullie? Iemand die beide opleidingen wat kan vergelijken? Tips?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 25 aug 2010 17:00

Waarom geen voorbereidingsprogramma volgen?
Ga je stoppen met werken? Ga je naar de lessen gaan?

Terug naar “Praat café”