Culturisme / rassisme : waar ligt de grens ?

Vandebos
Berichten: 16087

#31 , 26 jan 2010 22:58

Dus net zoals er hier vele schijnkatholieken zijn zodat ze toch maar in de kerk kunnen trouwen vindt je ginds vele moslims die moslim zijn "om den brode" en om discriminatie van overheidswege te voorkomen?

Janssens jan
Topic Starter
Berichten: 69

#32 , 26 jan 2010 23:02

Dus net zoals er hier vele schijnkatholieken zijn zodat ze toch maar in de kerk kunnen trouwen vindt je ginds vele moslims die moslim zijn "om den brode" en om discriminatie van overheidswege te voorkomen?
Voor waar ik zeg U :D

Zo helpe mij Lao Tse & le Gran Met ?
Laatst gewijzigd door Janssens jan op 28 jan 2010 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#33 , 26 jan 2010 23:15

*versmelt met de achtergrond*

Morgen zal de boel wel weer verlevendigen. Gelet op het aantal reads zijn er toch een flink aantal die volgen..

Reclame

Janssens jan
Topic Starter
Berichten: 69

#34 , 28 jan 2010 11:15

RRRrrr.......ZZZzzzzzzzzzz .

artemis
Berichten: 3294

#35 , 28 jan 2010 11:35

Van mij mag dit draadje terug wakker worden hoor. Ik heb het althans met veel belangstelling gevolgd.

Ik zie ook dat er wat gewist is aan de aanhef van dit draadje?

Vandebos
Berichten: 16087

#36 , 28 jan 2010 13:04

Dit verandert wel de aard van het gehele debat...

Janssens jan
Topic Starter
Berichten: 69

#37 , 28 jan 2010 13:28

Het was niet de bedoeling van er louter een politieke discussie met uit te lokken .
Daarmee dat ik dan ook de aanhef een beetje aangepast heb .
Je kan echter moeilijk om de politiek ( die in onze democratie zich voor de burger dient te verantwoorden ) heen in dit onderwerp , of niet ?

Vandebos
Berichten: 16087

#38 , 28 jan 2010 14:22

Maar politiek is een zeer moeilijk en tendentieus onderwerp om te bespreken en lijkt me eerlijk gezegd hier niet echt op zijn plaats.

Uiteindelijk dien je je af te vragen welk deel van de politieke agenda echt een weerspiegeling is van de wensen van het volk, welk deel een noodzakelijk om ons bestel in leven te houden en welk deel persoonlijke agenda's van regeringsleden of goedgeplaatste kleine belangengroepen.

Over politieke kleur wat gaan zeggen is heden nog moeilijker. Alle agenda's liggen dermate dicht bij elkaar ( en blaken in mijn bescheiden mening meer van populistische punten dan van gezond verstand) dat de verschillen in de details dienen gezocht te worden. Een blinde test in 2007 uitgevoerd waarbij de test subjecten eerst hun politieke overtuiging anoniem kenbaar maakten en die vervolgens getest werden met een 50tal vragen (dacht dat de test aan KUL werd uitgevoerd) had als resultaat dat meer dan de helft van de geteste personen in realiteit veel dichter aanleunden tegen andere partijen dan deze die ze hadden opgegeven.

Bovendien is de gehele politieke arena ook niet vies van spelletjes... Toen in de jaren 50-80 massaal immigranten nodig waren voor laaggeschoolde of risicovolle jobs werden met veel plezier Italianen, Spanjaarden, Marokkanen en Turken naar hier gehaald en verdiende iedereen goed zijn brood met hun klandizie.

Anno 2000 -2010 huilt men met schreeuwerige tranen over de teloorgang van onze cultuur onder invloed van "derden", dient men de immigratie te beperken, maar zetten we wel de poorten wijd open voor onze "Europese broeders" uit het Oosten om de knelpuntberoepen te vullen. Diezelfde broeders waar iedereen van mijn generatie en ouder nog minimaal 12 maanden voor in het leger heeft moeten doorbrengen om ze te leren doden. ( Laat het alsjeblieft glashelder en duidelijk zijn dat ik geen enkele, maar dan ook geen enkele reservatie heb tegenover eender welke migrant die hier zijn kans komt wagen; of deze nu uit het Noorden, Oosten, Zuiden, Westen of Mars komt)

Daarom en om de klassieke scheldtirades tussen de aanhangers van de verschillende kleuren (alhoewel tinten toepasselijker is) van de politieke regenboog te voorkomen lijkt het me ten zeerste aangewezen politiek op dit forum te vermijden.. Zeker wat betreft onderwerpen die iedereen individueel anders ervaart.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 28 jan 2010 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Janssens jan
Topic Starter
Berichten: 69

#39 , 28 jan 2010 14:50

Maar politiek is een zeer moeilijk en tendentieus onderwerp om te bespreken en lijkt me eerlijk gezegd hier niet echt op zijn plaats.

Uiteindelijk dien je je af te vragen welk deel van de politieke agenda echt een weerspiegeling is van de wensen van het volk, welk deel een noodzakelijk om ons bestel in leven te houden en welk deel persoonlijke agenda's van regeringsleden of goedgeplaatste kleine belangengroepen.

Over politieke kleur wat gaan zeggen is heden nog moeilijker. Alle agenda's liggen dermate dicht bij elkaar ( en blaken in mijn bescheiden mening meer van populistische punten dan van gezond verstand) dat de verschillen in de details dienen gezocht te worden. Een blinde test in 2007 uitgevoerd waarbij de test subjecten eerst hun politieke overtuiging anoniem kenbaar maakten en die vervolgens getest werden met een 50tal vragen (dat dat test aan KUL werd uitgevoerd) had als resultaat dat meer dan de helft van de geteste personen in realiteit veel dichter aanleunden tegen andere partijen dan deze die ze hadden opgegeven.

Bovendien is de gehele politieke arena ook niet vies van spelletjes... Toen in de jaren 50-80 massaal immigranten nodig waren voor laaggeschoolde of risicovolle jobs werden met veel plezier Italianen, Spanjaarden, Marokkanen en Turken naar hier gehaald en verdiende iedereen goed zijn brood met hun klandizie.

Anno 2000 -2010 huilt men met schreeuwerige tranen over de teloorgang van onze cultuur onder invloed van "derden", dient men de immigratie te beperken, maar zetten we wel de poorten wijd open voor onze "Europese broeders" uit het Oosten om de knelpuntberoepen te vullen. Diezelfde broeders waar iedereen van mijn generatie en ouder nog minimaal 12 maanden voor in het leger heeft moeten doorbrengen om ze te leren doden. ( Laat het alsjeblieft glashelder en duidelijk zijn dat ik geen enkele, maar dan ook geen enkele reservatie heb tegenover eender welke migrant die hier zijn kans komt wagen; of deze nu uit het Noorden, Oosten, Zuiden, Westen of Mars komt)

Daarom en om de klassieke scheldtirades tussen de aanhangers van de verschillende kleuren (alhoewel tinten toepasselijker is) van de politieke regenboog te voorkomen lijkt het me ten zeerste aangewezen politiek op dit forum te vermijden.. Zeker wat betreft onderwerpen die iedereen individueel anders ervaart.
Niemand belet U of anderen , er geen politiek boeltje van te maken .

3399AAaa
Berichten: 818

#40 , 28 jan 2010 16:53

Mij stoort het niet over politiek en geschiedenis te praten hier - heb hier zelfs al wat bijgeleerd - zolang het proper blijft.
Plus est en vous

Vandebos
Berichten: 16087

#41 , 28 jan 2010 17:00

Laat je mening dan maar horen. :D

Franciscus
Berichten: 38617

#42 , 28 jan 2010 18:00

Concentratiekampen in Amerika dat klopt ook nog en ik volg de redenering.

Wat de identiteitskaarten betreft : pas sind kort (relatief) moet men er ook in Nederland mee rondlopen.
In België is dat sedert de eerste wereldoorlog en gemakshalve hebben ze dat laten bestaan.

Toen na een controle in Antwerpen door rijkswachters het tonen geweigerd werd en PV werd opgesteld - werden de vaststellingen door de rechter ongeldig verklaart. Parket en gerechterlijke macht heeft dan alles uit de kast moeten halen om een wettelijke ( lees) grondwettelijke basis te geven want blijkbaar was al onze wetgeving rond identiteitskaart en politionele bevoegdheid gebaseerd op de decreten van de Duitse overheid.

PS ook al onze gemenetelijke wetten zijn gebaseerd op oa de code Napoléon.

artemis
Berichten: 3294

#43 , 28 jan 2010 18:38

Bovendien is de gehele politieke arena ook niet vies van spelletjes... Toen in de jaren 50-80 massaal immigranten nodig waren voor laaggeschoolde of risicovolle jobs werden met veel plezier Italianen, Spanjaarden, Marokkanen en Turken naar hier gehaald en verdiende iedereen goed zijn brood met hun klandizie.
Uit de brochure die door België werd verspreid in Marokko, Tunesië en Algerije anno 1963:

TRAVAILLEURS, Soyez les bienvenus en Belgique

Vous songez à venir travailler en Belgique? Vous avez peut-être déjà pris "la grande décision"? Nous, Belges sommes heureux que vous veniez apporter à notre pays le concours de vos forces et de votre intelligence. Pour y parvenir, voici ce que nous vous proposons: nous essayerons dans cette petite brochure de vous informer des conditions de vie et de travail qui vous attendent en Belgique.
Emigrer dans un pays qui nécessairement est différent du vôtre, pose quelques problèmes d'adaptation. Ces difficultés initiales seront beaucoup plus facilement surmontées si vous menez une vie normale; c'est-à-dire une vie familiale.
La Belgique est un pays où le travail est bien rémunéré, où le confort est élevé, surtout pour ceux qui vivent en famille.
Vous trouverez dans notre pays un esprit international. Du reste 258 organisations ont leur siège principal en Belgique et beaucoup d'hommes politiques, de techniciens, d'hommes d'affaires et d'étudiants d'autres pays vivent sur notre sol.
Il y a déjà des travailleurs de votre pays chez nous. Venez les rejoindre, si vous croyez que votre situation peut s'y améliorer. Mais pour le savoir, lisez attentivement les pages qui suivent. De toute façon, nous vous le répétons: les travailleurs méditerranéens sont les bienvenus parmi nous, en Belgique.

Aux Belges, l'on reconnaît comme qualités le bon sens, le courage, l'acharnement au travail, l'esprit de famille, le souci de l'indépendance; ils sont hospitaliers, en vertu de leur besoin inné de rendre service et accueillants pour les étrangers.

Le goût du confort, dû à un niveau de vie relativement élevé, se manifeste dans les maisons, l'intérieur, d'une propreté proverbiale, est très souvent doté de ce qui peut rendre votre vie plus agréable (radio, T.V., etc. ...) et plus commode grâce aux appareils ménagers (lessiveuses, etc...).

Si vous avez des enfants, vous devez savoir que des consultations pour nourrissons et enfants en bas âge sont organisées dans chaque commune importante, qu'il existe des services d'infirmières visiteuses, des dispensaires, des séances de vaccinations poliomyélitiques, antivarioliques, etc. ..., que des examens médicaux ont lieu dans les écoles et que d'autres ont pour but la détection des maladies professionnelles. Toutes ces présentations sont gratuites.

Cependant, dès que la chose est possible et quand il s'est trouvé un logement décent, le travailleur marié fait venir sa famille en Belgique: séparé trop longtemps des vôtres, vous connaîtriez les effets néfastes de l'ennui et de la solitude. Vous êtes autorisé à vous faire rejoindre par votre famille après un mois.

Nous vous conseillons d'emporter en Belgique tout ce que vous avez comme vêtements et particulièrement les sous-vêtements, les vêtements chauds (chandails, manteaux) et les imperméables.
Pour les enfants, emmenez leurs trousseaux, layettes et même les vêtements devenus trop petits. Vous vous en féliciterez s'il y a une nouvelle naissance dans votre foyer.

N'oubliez pas d'emmener également la literie (draps et couvertures).

Si vous possédez quelques objets utiles mais peu encombrants, tels que poste de radio à transistors, n'hésitez pas à les prendre avec vous.


Ik herinner me een andere Belgische brochure uit die periode gelezen te hebben (moet ik proberen terug te vinden), waarin stond: 'dat het niet nodig was de taal te leren'.

Franciscus
Berichten: 38617

#44 , 28 jan 2010 19:09

Enkel van Mars VDB -- niet van Venus??

Migranten -- het waren gastarbeiders die met bilaterale akkoorden naar hier werden gehaald.
Toen moest de werkgever ook zorgen voor huisvesting - maar men (overheid en werkgevers) knepen een oogje toe.

Toen werd het -- met gezinshereniging laat de familie maar komen … nog steeds ijselijk stil.
Sociale organisaties gingen nu wel trachten de mensen te helpen om de mensen te assimileren.
Ik herinner me nog de pogingen die we deden oa met de jeugdraad en de scouts om de eerste groepen van Marokkaanse migrantenjongeren mee te krijgen (we hadden totaal geen kijk op hun cultuur toen) islam war zoiets als het katholiek maar een beetje anders.
De gedragen kleding was westers. Met hoe meer ze kwamen hoe groepsgevoeliger het werd en plots bleken ze een andere taal te spreken - groepselementen kwamen naar boven liefst allemaal dicht bij elkaar gaan wonen enz en zo heb ik mijn buurt zien overspoeld worden door Noord-Afrikanen.

Sommige zegden dan dat de buurt verloederde - er plots problemen waren met jongeren - dat ze ons werk afnamen en dat ze fundamentalisten waren.
De werkelijk is dat VOOR hen de bendes van Stuivenberg -schoolplak - Groeningerplein enz uit witte mannekens bestonden reden --- arbeidersbuurt - verpauperd - geen groen - geen speelmogelijkheden - geen jongeren netwerk met sportmogelijkheden enz - amper of geen vrije jeugdwerking wel wat georganiseerde dus 'verzuilde'.
Nu kwam daar nog het groepsgebeuren als 'ander' element bij - met taal en godsdienst.

Ik zie wel veel Marokkaanse buren hun huis renoveren - wat de 'witten' nooit hebben gedaan.
Is er een 'verenging' dat ga ik niet ontkennen -- maar dat is langs 'alle' kanten.
En fundamentalisten zijn - waren dacht ik iets met protestanten … en het zijn nog altijd de 'white anglo-americans' die 'ergens op de verkeerde knop' kunnen drukken zoals in het liedje van de elegasten en daar heb ik heel wat meer schrik van.

Vandebos
Berichten: 16087

#45 , 28 jan 2010 23:15

Artemis, die folders die je daar aanhaalt interesseren me enorm.

Kan je me die eens inscannen en doorzenden?

Ik ben op zoek naar een degelijk bachelorproef onderwerp voor volgend jaar en ik wordt langzaam maar zeker in die richting getrokken...

Terug naar “Praat café”