Gerechtsdeurwaarder, en derdenbeslag bij werkgever.

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

Gerechtsdeurwaarder, en derdenbeslag bij werkgever.

#1 , 11 dec 2023 16:20

Hallo,

In 2021 en 2022 , werd er door gerechtsdeurwaarder loon beslag gelegd.
Ik kwam uit zware jaren zonder werk etc, en waren wel enkel niet betaalde facturen geweest (uitvoerbaar bij vonnis Proximus, etc ).
Ik heb van gerechtsdeurwaarder of werkgever geen enkele afrekening gekregen, of voor welke schuldeisers bedragen werden afgehouden, of welke betalingen gebeurd zijn.
Volgens mijn vermoeden zo'n een € 4.220 !!!
Gedurende deze gehele periode heb ik geen enkel overzicht, geen enkele brief met enige uitleg mogen ontvangen.
Ik begrijp best dat de situatie waarin ik verkeerde mijn verantwoordelijkheid was, en niet die van iemand anders.
Maar dat wil toch nog niet zeggen dat er totaal geen enkele uitleg of overzicht mag gegeven worden?
Ergens ben ik toch de "klant" van de gerechtsdeurwaarder en niet de schuldeiser , want ik ben diegene die voor alle kosten opdraai, en in de eerste plaats de kosten van hem.
Mijn vraag; is dit normale gang van zaken? Is er geen verplichting om een overzicht van gedane betalingen aan schuldeisers, en gemaakte kosten door te sturen?

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 11 dec 2023 19:38

Daar moet toch een vonnis of zo voor zijn en dat vonnis hebt u toch gehad?

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#3 , 12 dec 2023 18:52

Ja, dat wel...en dat heb ik wel gekregen..
Alleen is het zo ; Proximus was een factuur rond 130 €..uiteindelijke kosten 1220 € ..Maar dan is er nog een 3000 € waar ik niets van weet, en bovendien kreeg ik van Proximus mail dat dit nog niet vereffend is.

Reclame

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 dec 2023 20:01

Iedere letter die een gerechtsdeurwaarder voor u op papier moet zetten, kost u pakken geld. Idem voor proximus en alle anderen

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#5 , 13 dec 2023 15:49

Iedere letter die een gerechtsdeurwaarder voor u op papier moet zetten, kost u pakken geld. Idem voor proximus en alle anderen
Ik weet dat ik de verantwoordelijkheid draag om in deze situatie te komen, en ik besef wel dat GDW geen enkele verantwoordelijkheid heeft om iemand daar uit te helpen. Maar een klein beetje respect zou wel op zijn plaats zijn...Misschien moet er dan nog een nieuwe afkorting en bijhorende kost uitgevonden worden, dat zal het verschil nu nie maken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2023 16:25

U kan misschien best contact opnemen met het Kantoor van de GDW, mogelijk zijn er nog andere schuldeisers?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#7 , 13 dec 2023 18:58

U kan misschien best contact opnemen met het Kantoor van de GDW, mogelijk zijn er nog andere schuldeisers?
Ja, dat vermoed ik wel..En ik weet best wel dat de GDW doet wat hij wil, dat zijn ambt vrijwel alles toestaat om schulden in te vorderen. Het zou wel van enige verantwoordelijkheid, en enig respect getuigen om daar dan ook de schuldenaar van op de hoogte te brengen, en betaalde afrekeningen voor te leggen. Dat je zelfs zoiets zou moeten vragen, tart in mijn ogen alle verbeelding.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2023 22:14

Misschien moet u wat meer respect tonen voor schuldeisers? Tensotte hebt u nagelaten om uw schulden te betalen. Met deze houding hebt u weinig kans om tot een oplossing te komen. Een GDW is ook aan bepaalde regels gebonden hoor. U moet beroep doen op uw eigen verantwoordelijkheid in deze. Als u niet het nodige respect kan opbrengen, raad ik u aan om contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW of het CAW. Zij kunnen dit dan in uw plaats doent.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#9 , 14 dec 2023 14:57

Ik weet dat ik de verantwoordelijkheid draag om in deze situatie te komen, en ik besef wel dat GDW geen enkele verantwoordelijkheid heeft om iemand daar uit te helpen.
Welk deel hiervan hebt u niet goed begrepen? Dan leg ik het anders nog eens uit..
De vragen hebben ook niets te maken met respect voor schuldeisers, maar over de werkwijze en procedures die GDW volgt en /of moet volgen.
Maw : is het normaal dat er geen verdeling gebeurt als laatst loonbeslag van 01/2023 is? (einde arbeidscontract).
Is het normaal dat ik niets verneem 10 maanden na laatste beslag ?? !!
Wat dit met respect tov schuldeisers te maken heeft ik zou het niet weten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2023 17:58

Heeft u de deurwaarder in kennis gesteld van het feit dat het arbeidscontract was afgelopen en heeft u de deurwaarder meegedeeld bij welke werkgever u nu bent tewerkgesteld? Heeft tijdens deze maanden spontaan de nog openstaande schuld afgelost?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#11 , 14 dec 2023 19:35

Heeft u de deurwaarder in kennis gesteld van het feit dat het arbeidscontract was afgelopen
Nee, ik heb dat niet gedaan, ik ben ook niet in kennis gesteld dat er een loonbeslag liep, zowel niet door hem, als door mijn werkgever, het was pas als ik het gezien heb bij de betalingen van loon.

Als mijn arbeidscontract afgelopen is, en ik stempel meer dan 10 maand? Hoelang moet ik wachten vooraleer er tot verdeling overgegaan wordt?

Als ik niet eens mag weten voor WIE er beslag gelegd wordt, hoe zou ik dan kunnen weten aan wie ik moet betalen.?

Franciscus
Berichten: 38614

#12 , 14 dec 2023 22:59

Bij mijn weten komt een loonbeslag niet uit de lucht vallen maar is een vraag van een of meerdere schuldeisers die naar de rechtbank zijn gestapt wegens niet betalen van o.a. facturen.
Het vonnis van de rechter wordt u medegedeeld via een gerechtsdeurwaarder en die dan (behoudens uitvoering bij voorraad )na een periode uw werkgever verplicht rechtstreeks het beschikbaar gedeelte van uw loon op zijn derdenrekening te storten.
Al die bewerkingen kosten geld want veroorzaken activiteiten en procedures die wettelijk moeten gevolgd worden.

En u schrijft zelf dat u het vonnis hebt gehad....
En u bent geen klant van de GDW die werkt in opdracht van schuldeisers op op wettelijke wijze de schuld te innen.

http://www.eerstehulpbijschulden.be/

Terug naar “Praat café”