Van Quickenborne wil Signal verbieden

Valdore
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Van Quickenborne wil Signal verbieden

#1 , 14 jan 2023 20:50

https://www.hln.be/tech/belgisch-wetsvo ... ~ae5990d5/

Van Quickenborne wil de chatapp Signal verbieden in België.
Politie en inlichtingendiensten hebben teveel moeite om de mensen af te tappen dus maar gelijk verbieden voor iedereen.

Encryptie is juist heel belangrijk, je wil toch ook niet dat iedereen meekijkt in uw bankapp?

Het is niet dat ik iets te verbergen heb, maar ik heb ook niets waar de rest van de wereld zaken mee heeft.
Alles wat hier binnen en buitengaat, is met diverse software voorzien van encryptie en dat vind ik mijn goed recht.

Dat er mensen zijn die er misbruik van maken; ja, dat geef ik toe.
Moet iedereen daarvoor boeten? NEEN!!!

Wat vinden jullie?

LeenW
Berichten: 12836

#2 , 14 jan 2023 21:00

U leest dit artikel verkeerd. Er zou (mogelijk!) een nieuwe wet doorkomen waardoor deze firma zijn dienstverlening zou moeten aanpassen of niet meer in België aanwezig mag zijn. Er komt dus geen verbod op Signal, zij hebben zelf de keuze wat ze met deze (opnieuw, mogelijke) wetswijziging gaan doen.

Voor het overige ben ik het sterk oneens met uw voorbeeld. Als u beschuldigd wordt van een ernstig misdrijf moet er net wel de optie zijn om uw bankapp te bekijken, mits de nodige procedures ter bescherming van de privacy en ter vermijding van willekeur doorlopen zijn.

Schaevertje
Berichten: 68

#3 , 15 jan 2023 01:44

Dweilen met de kraan open. Zelfs al zou men Signal verbieden is er binnen de kortste keer wel een andere app beschikbaar.

Wat een bankapp er mee te maken heeft zoals LeenW aanhaalt begrijp ik eigenlijk niet.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2023 12:00

Dweilen met de kraan open. Zelfs al zou men Signal verbieden is er binnen de kortste keer wel een andere app beschikbaar.

Wat een bankapp er mee te maken heeft zoals LeenW aanhaalt begrijp ik eigenlijk niet.
Zie TS welke de bankapp erbij haalt, dus het is niet LeenW

ghostwashington
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2023 10:30

Waarom zouden ze iemand verbieden? Ik hoop dat dat niet gebeurt.

mariella
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 feb 2023 13:35

Is er eigenlijk nog bescherming van de privacy?
Met de nodige procedures worden die totaal gekraakt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 feb 2023 16:31

Misschien eens de arresten van het EHVJ lezen, C-129/21 en C-154/21 en de talrijke beslissing van de GegevensBeschermingsAutoriteit. België past haar dataretentiewet aan n.a.v. het arrest van het GH en recente arresten van het EHVJ.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Praat café”