Werkt de site van 'mijn dossier' voor iemand?

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

Werkt de site van 'mijn dossier' voor iemand?

#1 , 10 apr 2022 17:11

Op een reactie op deze site werkt er gelinkt naar https://mijndossier.rrn.fgov.be/

Ik weet dat ik hier jaarlijks eens probeer op te klikken, maar ik krijg altijd een foutmelding op zowel Chrome als Safari
Heeft nog iemand dit? Zie screenshot hieronder...


Afbeelding

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 apr 2022 19:22

Blijkbaar is de eID software niet of niet correct geïnstalleerd of verouderd.
Aan de vermelde browsers kan het in principe niet liggen.
Ik log probleemloos in met Edge en mijn eID onder Windows10.
Uw operating system mag ook niet ouder zijn dan Windows8.1
Met een oude laptop met Windows7 lukt het niet (meer).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 10 apr 2022 19:27

Als technisch persoon, kan ik deze foutcode interpreteren.

Een website kan beveiligd zijn met een certificaat.
Als dat het geval is, dan weet jij als websitebezoeker dat iedereen de communicatie tussen jou en de website kan lezen, maar niemand kan wijzigen.
Omgekeerd kan iedereen ook die communicatie kapen en iets naar de websiteserver sturen alsof het van jou is.
Zo'n beveiliging is opgezet voor pakweg 60% van het internet (de rest gebruikt totaal geen beveiliging).

Voor cruciale zaken is het echter van belang dat de website ook zeker is dat de websitebezoeker geauthenticeerd is.
Meestal is dit met een gebruikersnaam en wachtwoord (wat niet veilig is).
Beter is dat de gebruiker ook een certificaat heeft, en deze ook stuurt naar de website.
Als beide een certificaat hebben, zijn beide partijen zeker dat er niemand kan meelezen, noch iets kan wijzigen, op het communicatiekanaal.

De foutmelding hier is dat de gebruiker geen certificaat meegestuurd heeft naar de website.

De oplossing die ik zie: eID in een kaartlezer steken, deze wordt automatisch ingeladen in de lijst met mogelijke certificaten van je computer, en je webbrowser zal deze dan gebruiken (en een PIN-code vragen).

Reclame

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#4 , 10 apr 2022 19:34

Bedankt. Het zal idd de eID software zijn, want die heb ik gewoonweg niet. Ik dacht eerst op een soort portaal te komen waar je dan kon verder klikken om al dan niet in te loggen.
Conclusie, ik moet dus eerst eID software installeren en eID insteken alvorens de website kan werken

Terug naar “Praat café”