taalvak frans

alexanderP
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

taalvak frans

#1 , 13 okt 2021 10:16

Ik vind dat het taalvak frans onnodig is de huidige maatschappij omdat er vele vertalingsapps zijn en nog een reden is dat vele kinderen niet eens later frans gebruiken .
als het taalvak frans niet meer gegeven zou zijn dan hebben leerlingen meer tijd voor nuttige vakken zoals ICT , chemie en nog veel meer nuttige vakken .

Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 13 okt 2021 10:17

Ok dan

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 13 okt 2021 10:20

En Engels of Duits of Spaans of Nederlands...daar bestaan ook apps voor.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 13 okt 2021 10:30

Toch leuk dat die 14-jarigen de weg naar ons forum vinden.

pho450
Berichten: 192

#5 , 13 okt 2021 10:40

Veel geluk op je eerste job interview in regio Brussel.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2021 10:49

TS u moet begrijpen dat België drietalig is : duits, frans, nederlands en in feite ook het antwaarps.
In de bedrijfswereld heb je dan zeker frans nodig gezien de contacten wederzijds tussen Wallonië, Brussel en Vlaanderen; om niet te spreken over de relaties met Frankrijk.

En ga toch vooral niet voort op die vertalingsapps : zijn verre van correct en geeft problemen met woorden met verschillende betekenissen en zinsspelingen.
Een Nederlandstalig gezegde/uitdrukking is niet letterlijk hetzelfde in een andere taal.

Studeer toch maar FRANS ipv smartphones, internet games, tik tok ...

Bekijk ook eens de contacten met veel diensten, firma's, winkelketens ... aan de telefoon of administratief. Al eens aan de kust geweest ? Zelfs in Antwerpen is een groot gedeelte franstalig.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 13 okt 2021 14:14

En leren rekenen is ook tijdverlies want er zijn toch rekenmachines, niet?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 okt 2021 18:11

In het middelbaar heb ik steeds met tegenzin Frans geleerd, en was er dan ook net door op het eindexamen. Voor mijn legerdienst, werd ik in een franstalige eenheid gestoken, en moest dus, als onderofficier (sergeant), verplicht Frans te spreken.. Heb er nooit spijt van gehad, want mijn eerste werkgever was een 100 % franstalige firma in Brussel. Heb er 10 jaar gewerkt. Dan begonnen bij een Vlaamse firma, en omdat mijn Frans zo goed was, werd ik verantwoordelijk voor een deel van Wallonië (en ben dat bijna 22 jaar gebleven). Ben een 20 jaar geleden mijn oud-leraar Frans nog eens tegengekomen , en heb hem mijn verhaal verteld. Gezien mijn schoolresultaten van destijds kon hij het moeilijk geloven, maar hij zegde wel dat soms de werkvloer de beste leerschool is.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 14 okt 2021 11:34

Tout a fait d accord. J ai travaillé a Bxl oú j ai apris et maintenu à parler en francais. Ca. M a aidé énormement .

Dus een mondje frans praten (en engels natuurlijk) helpt als je tweetalig werkt. Alhoewel meer en meer walen ook Nederlands spreken.

LeenW
Berichten: 12818

#10 , 14 okt 2021 11:53

Tout a fait d accord. J ai travaillé a Bxl oú j ai apris et maintenu à parler en francais. Ca. M a aidé énormement .

Dus een mondje frans praten (en engels natuurlijk) helpt als je tweetalig werkt. Alhoewel meer en meer walen ook Nederlands spreken.
In Brussel heb ik nochtans de indruk dat Nederlands een uitstervende taal is.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 14 okt 2021 12:58

Een echte optimist vindt altijd meer mensen die Nederlands spreken …

artemis
Berichten: 3293

#12 , 14 okt 2021 14:22

In Brussel is het mij al meerdere malen overkomen dat ik Frans zat te spreken tegen een andere Vlaming :mrgreen:

BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 okt 2021 15:31

Heeft TS misschien slechte punten op zijn laatste toets Frans gehad?
Wat betreft die andere 'nuttige' vakken, het lijkt me een goed idee dat TS ook een extra uur per week Nederlands volgt ;-)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 14 okt 2021 16:21

Mijn 3 kleinkinderen die in Wemmel wonen, 12; 8 en 5 jaar oud spreken perfect 4 talen (Nederlands, Frans, Engels en Grieks)
Vader in Vlaming en moeder is Cypriotisch. Beiden werken bij de Europese instellingen. Thuis spreken ze hun eigen taal tegen de kinderen, en onderling spreken ze Engels. Kinderen gingen naar een Europese crèche, waar de voertaal Frans was. Vanaf de kleuterklas in de Europese school in Laken was de schooltaal Nederlands, en de naschoolse opvang is dan weer in het Frans.
De kinderen waren iets later met spreken, (3.5 jaar) maar nu hebben ze een uitstekend taalgebruik in de 4 talen.

Terug naar “Praat café”