Sociale media verdieners

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Sociale media verdieners

#1 , 26 sep 2021 19:01

Hallo,

Ik vraag mij steeds het volgende af: tegenwoordig is sociale media niet meer weg te denken. Alle zichzelf respecterende bedrijven en handelaars zijn daar actief. Maar deze laatste geldt hoe langer hoe meer ook voor de particulieren. Studenten, huismoeders, koppels, alleenstaanden, ... iedereen verkoopt (eigen) oude soms ook nieuwe stukken op diverse sociale media kanalen.

Ikzelf heb onlangs op een welbekende fashion 2ehandssite een oude boekentas en enkele t-shirst verkocht die ik niet meer draag of aan doe. Dus het aantal artikelen in mijn garderobe waren op 1 hand te tellen, maar ben eens naar anderen gaan zien en er zitten er die honderden 2ehands (eigen) spullen verkopen. Ik kan mij voorstellen dat je met zo'n collectie aan artikelen bijna elke maand of toch regelmatig iets verkoopt, wat betekent dat er op je rekening elke maand of toch regelmatig bedragen worden gestort: de éne maand misschien 50€, de andere dan weer niets en de volgende misschien 130€, ... en zo verder. En het zijn dus geen handelaars, geen zelfstandigen (in bijberoep), ...

Een collega van mij is hardcore filmfanaat en heeft een collectie DVD's, Blu-ray's, ... waar zelfs de videotheek op de hoek (zoals in de goeie oude tijd) jaloers op zou zijn. En regelmatig verkoopt hij 1 of meerder stukjes, vaak ook speciale limited editions waar ze zot geld voor betalen... en moet zeggen dat hij aardig aan zakgeld verdient.

Een maat van me verkocht tijdens de lock-down zijn oude 8bit en 16bit game consoles... ik stond ervan versteld hoeveel die oude dozen waard blijken.

En zo zijn er honderden voorbeelden; iedereen heeft oude spullen of een hobby waarvan de spullen aardig opbrengen en altijd is er wel iemand die ernaar op zoek blijkt te zijn.

Is dit een toegelaten activiteit voor particulieren?
Zijn deze inkomsten die moeten meetellen bij de aangifte?
Of is er een maximum bedrag waaronder particulieren mogen verkopen/verdienen en zolang ze daaronder blijven ze nog steeds als particulier worden beschouwd?

Wat zijn jullie bevindingen hierover?

LeenW
Berichten: 12818

#2 , 26 sep 2021 19:20

Het verkopen van een eigen collectie, is niet belastbaar. Gaat het over geregelde aan- en verkopen, dan is men handelaar en moet men zich in orde stellen bij kbo en btw.

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2021 22:50

Wat is dan "geregeld aan-en verkopen"?

Iemand die voor eigen gebruik of voor de kinderen iets koopt (kledij, games, films, speelgoed, ...) en eens beu, het doorverkoopt om dan terug te beginnen en als dit "geregeld" gedaan wordt, is deze persoon dan een handelaar als dit op maandelijkse basis meer dan eens gebeurt? Er zijn er ook heel wat die ongeopende verpakkingen verkopen: gekregen cadeau's, dubbels, miskopen, ... terwijl hetzelfde product nog in de winkels of online shops wordt aangeboden.

Of moet men bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks, per kwartaal... in bulk bij een groothandel inkopen, met oog op doorverkopen, om handelaar te zijn?

Wil maar zeggen dat er volgens mij op diverse sociale media heel wat particulieren zijn die maandelijks meer oude eigen spullen verkopen dan reguliere handelaars.

Kunnen we dan stellen dat men als particulier zonder belast te worden zoveel mag verkopen, zolang men niet 50 stuks, 100 stuks, ... van hetzelfde inkoopt, met de bedoeling het door te verkopen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2021 08:49

Zoals de rommelmarkten
Als je goederen aankoopt met het oog om door te verkopen ben je een handelaar.

Dit is al veel jaren een grijze zone zie de rommelmarkten en tweede handwagens !!

Buurman van vriendin verkoopt zeker 10 wagens en meer per jaar, is al een paar keer wielklemmen gezet maar doet toch voort, wie daar een wagen koopt ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 27 sep 2021 09:26

Het zijn hier feitenkwesties, bedragen of hoeveelheden voorziet de wetgever niet. Maar dat er te weinig belastingen betaald worden op online verkopen (of rommelmarkten zoals Lowie zegt), staat buiten kijf.

Terug naar “Praat café”