Is het legaal zonder t-shirt rond te lopen?

Gelezen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is het legaal zonder t-shirt rond te lopen?

#1 , 26 sep 2021 00:13

Is het legaal om als man overal zonder t-shirt rond te lopen als het extreem warm is of kan je hiervoor beboet worden voor openbare zedenschennis ofzo?

Zou er bv ook een verschil zijn voor de wet als de man in kwestie een gespierd en afgetraind lichaam heeft, of een bierbuik met manboobs heeft?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 sep 2021 07:50

Openbare zedenschennis is dat niet
(ongeacht het zicht :mrgreen: )


Maar het is evenmin overal legaal ...
Meerdere gemeenten -vooral aan de kust- hebben dit bij in hun GAS-overtredingen staan


GAS-wet laat toe dat gemeenten de gekste dingen "strafbaar" stellen en vervolgens zelf sanctioneren

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2021 09:52

Er staat niet in de wet wat esthetisch verantwoord is. Zelfs niet letterlijk dat bloot bovenlijf niet mag.

Een rechter zal dus moeten beoordelen of een gedraging in strijd is met de goede zeden. Volgens de huidige maatschappelijke conversie zal dit voor een vrouw sneller als zedenschennis gezien worden, tenzij bv. bij het zonnen op het strand of bij het geven van borstvoeding. As man kan je je bij warm weer heel wat meer permitteren.

Via de GAS-wetgeving zijn lokale besturen aan de kust echter dikwijls strenger en laat men strandkleding niet meer toe in de winkelstraten.

Ik ben niet akkoord wat men allemaal via GAS-reglementen probeert te regelen, maar het is in dit geval meestal wel aangenamer om naar te kijken.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 sep 2021 11:26

Als er geen echt expliciete wetgeving rond een bepaald thema bestaat, geef ik mijn studenten telkens de volgende tip: zou je het ook doen in de nabijheid van je werkgever, de directeur van het bedrijf waar je de leukste boeiendste en bestbetaalde baan ooit, hebt? :-)

Gelezen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2021 12:29

Als er geen echt expliciete wetgeving rond een bepaald thema bestaat, geef ik mijn studenten telkens de volgende tip: zou je het ook doen in de nabijheid van je werkgever, de directeur van het bedrijf waar je de leukste boeiendste en bestbetaalde baan ooit, hebt? :-)
Met alle respect, dat lijkt me echt een heel zelf-destructieve mentaliteit.

Doe gewoon waar je je goed bij voelt zolang je geen wet overtreed, belang hechten aan "ik moet altijd deftig en een stijve hark zijn want misschien kom ik de baas van mijn werk tegen" lijkt me een hele ****manier om te leven.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 26 sep 2021 19:24

Het hangt ervan af bij welke categorie van "burger" u zich thuisvoelt.
Keurig gedrag is voor mij een must.
Ik zie liever stijve harken dan domme harken in marcellekes of dies meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 26 sep 2021 19:40

Dat hangt een beetje van de sector af, denk ik. Uw ploegbaas die u in bloot bovenlijf en fluo zwembroek ziet op de dijk van Blankenberge is iets anders dan dat de CEO van uw Big Four bedrijf u zo ziet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 27 sep 2021 11:46

Is soms zelfs verboden in sommige pretparken. Terecht, want het is strandkledij. Winkelen in zwembroek met snorkel en zwemvliezen wordt door geen enkele wet verboden, maar toch doe ik het niet. Ik geen stijve hark, maar ik heb wel een normale dosis gezond verstand, manieren en goede smaak.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

rocky.simmoni
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2021 20:20

Strand OK, zwembad OK, eigen huis en tuin OK, maar hoe warm ook, op straat loop je toch niet in uw blote (bovenlijf). Eerder dan openbare zedenschennis, vind ik zulk gedrag weinig respectvol tegenover anderen. Je kan altijd een frisse douche nemen of een frisdrank benuttigen om af te koelen.

En uitspraak, standpunt hieronder vind ik dan weer maatschappij-destructief: soms zijn wetten achterhaald, of irrationeel (streng / laks), ... of zelfs onbestaande of ontoereikend, ... vrijheid is niet absoluut en mag algemeen belang niet overtreffen.
Doe gewoon waar je je goed bij voelt zolang je geen wet overtreed

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 okt 2021 14:43

Strand OK, zwembad OK, eigen huis en tuin OK, maar hoe warm ook, op straat loop je toch niet in uw blote (bovenlijf). Eerder dan openbare zedenschennis, vind ik zulk gedrag weinig respectvol tegenover anderen. Je kan altijd een frisse douche nemen of een frisdrank benuttigen om af te koelen.

En uitspraak, standpunt hieronder vind ik dan weer maatschappij-destructief: soms zijn wetten achterhaald, of irrationeel (streng / laks), ... of zelfs onbestaande of ontoereikend, ... vrijheid is niet absoluut en mag algemeen belang niet overtreffen.
Doe gewoon waar je je goed bij voelt zolang je geen wet overtreed
Op het strand/dijk vind ik persoonlijk shirtloos rondlopen niet onrespectvol (in uw vrije tijd).
Als dames met korte rokken/van die korte shortjes gebruiken, smalle topjes, bikini’s, ..

Maar als je nu op een warme dag in een stad gaat rondlopen zonder shirt, is dat natuurlijk iets anders.

Bouwvakkers die dan bv zonder shirt hun werk doen zonder zichzelf in gevaar te brengen vind ik ook niets mis mee.

Over de uitspraak: ik vind wel dat hij gelijk heeft, moest men denken ‘wat als x mij ziet/hoort’ dan zou het leven echt deprimerend zijn.

Uiteraard niet tijdens uw werk de grapjas uithangen en binnen accepteerbare sociale normen blijven.

Terug naar “Praat café”