Politieke voorkeur en werkgever

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Politieke voorkeur en werkgever

#1 , 04 jul 2021 17:19

In de gemeente waar ik woon zijn ze bezig met de opstart van een bestuur van een Vlaams Belang afdeling. Mits ik in het verleden al menig maal aanwezig was op betogingen en ook al help in naburige gemeente hadden ze me gevraagd of ik enigszins interesse had om mee in het bestuur te stappen.
Op zich heb ik hier geen enkel bezwaar in en zou dit ook in volle overtuiging uitvoeren.

Maar ik ben werknemer van een zuster firma van een van onze overheidsinstellingen. Ik ben een redelijk uitgesproken persoon op de werkvloer maar doe men job met veel overtuiging en plezier. Ook ben ik een persoon die op een goed blaadje sta binnen het bedrijf.

Ons management is bijna voltallige Franstalig. Nu hoor je wel is verhalen van mensen die ontslagen worden om hun politieke voorkeuren of ineens worden gepest via hun planning of dergelijke. (Om niet teveel weg te geven van waar ik werk) Ik ben iemand die verantwoordelijk is voor veiligheid. En moet dus regelmatig ingrijpen als er gevaarlijke situaties plaatsvinden.

Wat zou jullie advies zijn? Mijn politieke voorkeur is niet van vandaag op morgen geboren. Ik denk ook dat ik in mijn functie kan blijven fungeren. Ik behandel altijd iedereen op hun acties en niet op wie ze zijn.

Wel heb ik enige schrik dat het management niet zo happig is op het Vlaams Belang. Niet tegenstaand dat +- 28% van de Vlamingen nu op het VB stemt.

LeenW
Berichten: 12837

#2 , 04 jul 2021 17:43

Peilingen zijn nog geen feiten, laten we het bij 19,5% houden.

In theorie mag men u niet anders behandelen voor een politieke overtuiging, in de praktijk kan er echter wel eens iets gebeuren. Aan u om te beslissen of u het risico wil nemen. Ik denk maar aan een situatie waarin een persoon van allochtone afkomst nogal hard wordt aangepakt door een lokale bestuurder van Vlaams Belang.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 04 jul 2021 17:52

Tja ik snap de redenering. Maar dat doe ik nu ook. Ongeacht of deze persoon allochtoon of autochtoon is. Ik reageer op de acties die personen doen niet op hun etniciteit. Ik snap dat er een bepaald stigma is op het VB maar wil dit zeggen dat 20% van de Vlamingen per definitie racist zijn? Dat wij ons niet kunnen engageren voor de vooruitgang van ons Vlaanderen omdat alle andere partijen een stigma plaatsen op de Vlaming? Iedereen mag trots zijn op zen roots buiten de Vlaming. In ons bedrijf zijn er zelfs allochtonen die het weigeren een vrouw de hand te schudden (voor de corona crisis). Die lopen ook nog rond.

Ben je in België niet onschuldig tot het tegendeel bewezen is?

Reclame

LeenW
Berichten: 12837

#4 , 04 jul 2021 18:03

Zonder een politieke discussie te willen starten, Vlaams Belang blijft de rechtstreekse opvolger van een partij die tot in Cassatie veroordeeld werd voor aanzetten tot haat en aanzetten tot discriminatie. Door voor de meest extremistische partij te gaan, loopt u logischerwijs het meeste risico op een onterechte behandeling door uw management.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 04 jul 2021 18:17

Hugo Boss, Rolls Royce, VW, werkte samen met de nazis. Een vergelijking zonder naar nu te kijken is banaal.

Ik snap wat je wil aantonen maar vindt het bizar dat je zegt dat zulke dingen gebeuren maar niet wat je als medewerker er kan aan doen

LeenW
Berichten: 12837

#6 , 04 jul 2021 18:26

Dan spreekt men over 80 jaar geleden. Hier is de partijtop die in 2004 veroordeeld werd (GA, FDW, Miss België, ...) nog steeds betrokken in de dagdagelijkse werking van de partij.

U kan er niet veel aan doen. Als men u per se buiten wil, zal men u buiten krijgen (mits wettelijke opzeg).

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#7 , 04 jul 2021 18:32

LeenW heel erg bedankt voor de info. Maar nu zou ik graag horen wat je er kan aan doen.

LeenW
Berichten: 12837

#8 , 04 jul 2021 18:48

Zie onderaan mijn vorig antwoord.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#9 , 04 jul 2021 18:52

Dat is geen antwoord dat is een feit. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan aangedaan worden.

Ik wil toch nog even antwoorden op uw voorgaande stelling. Als we deze gebruiken moeten we dit ook doen voor alle andere partijen?

VLD een partij van dieven en fraudeurs?
CD&V oplichters?
SPA postjes pakkers en vriendjes politiekers?
PS breek me de mond niet open van graai politiek!
....

Elke partij heeft koeien in de gracht.

hier zijn enkele politieke ontslagen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... elgi%C3%AB

LeenW
Berichten: 12837

#10 , 04 jul 2021 18:57

Zoals eerder gezegd, door voor de meest extremistische partij te gaan, loopt u logischerwijs het meeste risico op een onterechte behandeling door uw management. Het valt niet goed te praten, maar het is de realiteit.

En individuele fouten zijn iets anders dan een ganse partijideologie die veroordeeld wordt.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#11 , 04 jul 2021 19:13

Daarom waren er eerst twee rechtbanken die moesten verklaren dat het een politiek proces was en dat zij niet meegingen in deze. Daarom dat het tot in cassatie is gegaan.

Maar wat U nu doet in uw redenering is eigenlijk hetzelfde waarvoor het toenmalige vlaams blok veroordeeld is. Het stereotype van een racist plakken op een groep mensen. Alleen is een deel van de veroordeling van het vlaams blok dat ze het stereotype van de slechte allochtoon verspreiden.

Niet als deze eenmans fouten niet worden veroordeeld door hun partij!

jef007
Berichten: 1683

#12 , 04 jul 2021 19:39

zoefken,

heb je hier nu een vraag gesteld???
of
probeer je ons hier uw mening op te dringen???

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#13 , 04 jul 2021 19:42

Wow jef007. Moest je alles gelezen hebben zonder een vooroordeel had je deze vraag niet gesteld. Dan had je gemerkt dat in de eerste paar posts van LeenW er geen antwoord kwam maar een mening zonder terug te grijpen naar wat ik initieel gevraagd had. Ik had ergens wel verwacht van een mening te krijgen over het VB in welke hoedanigheid ook maar dat er nu al twee mensen zijn die proberen mijn vraag te laten verdwijnen in opinies. Dit is de polemiek van de huidige linkse gedachtegang. Niet argumenteren met punten maar met gevoelens :D

LeenW
Berichten: 12837

#14 , 04 jul 2021 20:31

Ik denk dat u het bent die er per se een politieke discussie van wil maken, selectief zaken negeert en dan vervolgens de calimero-houding aanneemt.

Uw vraag was "Wat zou jullie advies zijn?" en later "wat je er kan aan doen". Ik heb hierop geantwoord in mijn eerste post "In theorie mag men u niet anders behandelen voor een politieke overtuiging, in de praktijk kan er echter wel eens iets gebeuren. Aan u om te beslissen of u het risico wil nemen.", in mijn daarop volgende post "Door voor de meest extremistische partij te gaan, loopt u logischerwijs het meeste risico op een onterechte behandeling door uw management.", in mijn derde post "U kan er niet veel aan doen. Als men u per se buiten wil, zal men u buiten krijgen (mits wettelijke opzeg)." en in mijn vierde en vijfde post heb ik dit alles nog eens moeten herhalen omdat u al dan niet bewust deze antwoorden negeert.

Ik snap dan ook niet hoe u mij dan kan verwijten dat ik geen antwoord geef op uw vragen.

Ten slotte wil ik u er aan herinneren dat Juridisch Forum geen politics.be is, en dat uw laatste opmerking ver beneden het niveau van dit forum was.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#15 , 04 jul 2021 20:34

Duimpje voor het vergeten van enkele details van je voorgaande posts.

Terug naar “Praat café”