Politieke voorkeur en werkgever

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Re: Politieke voorkeur en werkgever

#16 , 04 jul 2021 22:22

LeenW misschien zou U al is moeten stoppen met het VB af te schilderen als extremistisch. Hoe kan ik uw advies of uitleg als waar aannemen als je niet met respect kunt spreken? Het woord extremisme is in onze maatschappij vaak geassocieerd met terrorisme. Er zitten in elke partij extremisten daar heb je gelijk in maar het veralgemenen vindt ik zeer fout. Ik ben misschien ook wat fel geweest maar na het terug lezen is het enige wat ik heb opgepikt van jouw.

1. Ze kunnen niets doen.
2. Maar zullen het doen via een andere weg.

Wederom dezelfde vraag. Kan ik me op een of andere manier beschermen tegen dit gebeuren. Ik heb namelijk een partij kaart, ben aanwezig op alle evenementen en ga zo maar verder.

LeenW
Berichten: 12828

#17 , 04 jul 2021 22:47

Als dat u gunstiger kan stemmen, wil ik "meest extremistische partij" gerust vervangen door "meest radicale partij". Kunnen we het daar dan over eens zijn dat van alle partijen Vlaams Belang de felste voor- en tegenstanders heeft?

Mijn punt was dat als men bij een representatief aantal (Franstalige) bedrijfsleiders de vraag zou stellen van welke partij zij liever geen bestuurder in dienst zouden hebben, ik heb mij moeilijk kan voorstellen dat Vlaams Belang daar niet als overtuigende winnaar uit komt. Nogmaals, ik keur dit niet goed, maar dit is de realiteit waar u rekening mee moet houden.

Men kan u steeds ontslaan en als men alle wettelijke formaliteiten volgt, kan u daar niets aan doen. Wat ik misschien niet genoeg heb uitgelegd in mijn vorige posts is dat men u niet kan ontslaan omdat u bij een politieke partij zit, maar men kan uiteraard wel een andere reden verzinnen. In de volgende link staat iets meer uitleg over vaak voorkomende problemen:

https://blog.liantis.be/nl/personeelsbe ... -valkuilen

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#18 , 04 jul 2021 23:36

Neen LeenW Vlaams Belang is niet de meest radicale partij en daar kunnen we het niet over eens zijn. In mijn ogen is dat PVDA. Maar je mag dat van mij denken. Daar heb ik geen enkel probleem mee.

Mits het een dochter onderneming is van een staats bedrijf denk ik echter wel dat ze uitermate voorzichtig zullen zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat als ik een fout zou maken deze bij mij dan misschien extra zwaar zal bestraft worden.

Moest ik nu merken dat ze ineens mijn planning helemaal anders doen, of mij viseren kan ik daar dan ergens mee terecht? Ik heb geen flauw idee hoe dit gaat ontvangen worden. Maar aan de andere kant wil ik mij zelf ook niet uitsluiten uit dit omdat er 'misschien' iets zou kunnen gebeuren.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 04 jul 2021 23:43

En als ons kat een koe was dan konden we ze melken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12828

#20 , 05 jul 2021 00:35

Tja, PVDA zit op sommige plaatsen in het bestuur, terwijl niemand met VB wil samenwerken ondanks veel hogere scores, dan lijkt het mij wel duidelijk wie de radicalere partij is. Maar goed, we zullen het daar dan oneens blijven.

De vakbond kan mogelijk iets voor u betekenen bij een ontslagprocedure, al loopt Vlaams Belang over het algemeen niet hoog op met de vakbonden. En dan is er ook nog dit verhaal dat hierbij interessant kan zijn voor u:

https://www.hln.be/binnenland/vakbond-m ... ~a6d32b0f/

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#21 , 05 jul 2021 02:21

Ja ik denk dat de discussie cordon sanitaire iets te hevig zou zijn moest ik ze voeren. Dit is namelijk niet politiek.be ;). Maar je stelling dat niemand wil meewerken is een leugen. 85% van de NVA kiezers zouden dit wel willen. Zelfs 40% van de groen kiezers zien het zitten om met VB samen te gaan. En 57% van CD&V en VLD wil het Vlaams Belang erbij. Slechts 31% van de Vlaamse bevolking vindt dat het cordon moet behouden blijven. Dus wat is het probleem? Dat de top van de partijen niet beseffen wat er op de basis gebeurt en leeft.

https://www.hln.be/binnenland/exclusiev ... ~ad2cd1d2/

Maar kijk eens naar de uitslag van de verkiezingen en wie nu minister is. Ik vraag me af hoe het zover is kunnen komen. Ministers die niet eens op lijsten stonden. Ex ministers die 'zogezegd' geld in brand gestoken hebben. Een premier van een partij met ocharme 13% van de stemmen. Die samen een regering vormen onder het mom van een crisis corona regering. Laat me niet lachen.

Ik ben zelf niet gesyndikeerd en ben dit ook niet van plan. Dit door het verleden waar de vakbond militanten enkel mensen in hun eigen cirkel hielpen en niet de rest. Vakbonden zijn een noodzakelijk kwaad maar in het verleden en heden al te vaak zaken gezien waarmee ik niet akkoord ging.

Dus de moraal van het verhaal is dus dat als je je engageert voor een politieke strekking en je werkgever vindt dit niet ok kan je in essentie niets doen. Toch bedankt voor de info. Indien je verder wilt praten over VB of politiek kom ik wel terug :)

eylis
Berichten: 8840

#22 , 05 jul 2021 09:10

Even in de marge van de marge, maar toch: Ik citeer u: "Wel heb ik enige schrik dat het management niet zo happig is op het Vlaams Belang. Niet tegenstaand dat +- 28% van de Vlamingen nu op het VB stemt." Dat het management "niet happig" is op het VB is uw bekommernis niet. Of ze betrokken partij nu geweldig leuk vinden of idioot, is hun persoonlijke mening en die komt in uw job op de werkvloer niet aan bod. Meer nog: als u die per sé en regelmatig ter sprake wil brengen op de werkvloer, kan men u terecht corrigeren.

Een tweede punt in uw opmerking is helemaal geen argument Waarom zou het management happig moeten zijn op het VB, als (naar uw zeggen, is dat een objectief feit?) 28% voor die partij stemt?
Dat is een zeer vreemde logica. Het ene heeft met het andere niets te maken. U mag gerust uw overtuiging hebben, maar u redeneert er eerder vreemd over. (zie boven)
Bijgevolg denk ik dat het een goede zaak is dat u op de werkvloer niet over uw vrijetijdsactiviteiten babbelt.

En dan nog een eigenaardigheid in die zin: u geeft zelf aan dat uw bedrijf Waals is (of in Wallonië ligt.), tja dan ga je die "28% stemmers" niet in het management vinden hé. Dus nogmaals: focus op uw werk en hou uw persoonlijke overtuiging privé. Als u er vaak en veel discussies over opstart, heeft het management wel degelijk een punt om u terecht te wijzen. Dan doet u aan propaganda tijdens de werkuren, verbruikt u werktijd én verhit u onnodig de gemoederen. Bijgevolg is dit niet alleen een reactie in de marge, maar wel een juridische raad.
Blijkbaar voelt u de nood voelt om over uw overtuiging te discussiëren.
Post gerust uw item in de rubriek "praatcafé". Dàt is daarvoor de plaats.

pho450
Berichten: 192

#23 , 05 jul 2021 09:43

Moest je ontslagen worden op basis van je politieke overtuiging is dit discriminatie. In principe kan je dan bv bij Unia terecht voor hulp.

bosprocureur
Berichten: 6854

#24 , 05 jul 2021 10:12

Moest je ontslagen worden op basis van je politieke overtuiging is dit discriminatie. In principe kan je dan bv bij Unia terecht voor hulp.
Ze vinden (maken) heus wel een andere reden als ze het nodig achten.

eylis
Berichten: 8840

#25 , 05 jul 2021 12:16

@Pro450, een werkgever is wel iets intelligenter dan dat hij op een C4 als reden ontslag: "politieke overtuiging" zou opgeven. Als de werknemer (bijvoorbeeld) na herhaalde opmerkingen propaganda of (verhitte) discussies blijft voeren tijdens de werkuren of bijvoorbeeld racistische opmerkingen maakt is dat ruim voldoende om als reden "profiel past niet bij de functie" mee te geven. En dan kan je inderdaad aan de vakbond vragen om u te (willen) verdedigen wegens ontslag omwille van politieke overtuiging. Dan kan er gewoon geantwoord worden: De reden van ontslag op uw C4 kan een geldige reden zijn.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#26 , 05 jul 2021 12:28

Wat is dat hier toch voor gezever.
Als TS oordeelt dat hij wederrechtelijk ontslagen wordt dan moet hij dat toch zoals iedereen voor de Arbeidsrechtbank brengen en daar laten beslechten...
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 05 jul 2021 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#27 , 05 jul 2021 12:35

Lijkt me tijd voor een slotje.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Praat café”