Mondmaskerplicht

aurynn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mondmaskerplicht

#1 , 21 jun 2021 13:09

Met heel deze situatie vraag ik me wat dingen af...

Kunnen ze dingen zoals mondmaskerplicht daadwerkelijk invoeren ?

Waar wordt de lijn getrokken in wat de staat ons wel of niet kunnen toe verplichten ?

En is dit geen inbreuk op je vrijheden en rechten als mens ? Want zo voelt het wel...


Alvast bedankt voor uw mening.

LeenW
Berichten: 12824

#2 , 21 jun 2021 13:53

Welk recht wordt u ontnomen door de mondmaskerplicht?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2021 15:06

Das Landesarbeitsgericht Köln hat mit Urteil vom 12. April 2021 (Az.: 2 SaGa 1/21) entschieden, dass Beschäftigte bei bestehender Maskenpflicht am Arbeitsplatz trotz eines ärztlichen Attests keinen Anspruch auf Arbeit ohne Maske gegen ihren Arbeitgeber haben.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 24 jun 2021 10:23

Welke vrijheden ziet u dan waarover u als vrij persoon dan zelf zou mogen beslissen?
Of bent u dan een Natuurlijk Persoon?

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 23 jul 2021 09:00

Het recht op het besmet geraken I guess?

Het is wel zo dat er hier en daar een beetje mee overdreven wordt. Winkels die de politie bellen als ze van mening zijn dat iemand zijn mondmasker verkeerd draagt... Vriendin van mij werd bijna een misdadiger genoemd omdat zij geen klassiek mondmasker kan dragen. (ze heeft hiervoor een medisch attest zelfs...)

Bovendien is dat mondmasker op zich ook een bron voor problemen. Ik krijg get ronduit benauwd als ik dat ding moet dragen. Dus voor even, OK. Voor een ganse dag lijkt me dat niet haalbaar.

Ik hoop dat de politie geregeld ook die paniekerige winkeliers beboet...

pho450
Berichten: 192

#6 , 23 jul 2021 10:26

Ik hoop dat de politie geregeld ook die paniekerige winkeliers beboet...
Nee hoor, de politie beboet enkel de niet paniekerige winkeliers. De winkeliers zijn immers verantwoordelijk voor de naleving van de maatregelen in hun zaak en kunnen dus in principe beboet worden wanneer hun klanten de maatregelen niet naleven.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 24 jul 2021 23:59

OK.

Maar naar mijn ervaring gaan sommigen daar wel heel ver in. Tot het opbellen van de politie als je niet direct doet wat zij vragen.

Die vriendin van mij is daar een mooi voorbeeld van. Die kan om medische redenen geen gewoon mondmasker dragen. Hoeveel keer ze voor haar al de poltie hebben opgebeld, zeffs nadat ze dat attest liet zien...

Onder die omstandigheden mogen de winkeliers ook best beboet worden...

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 25 jul 2021 07:53

OK.

Maar naar mijn ervaring gaan sommigen daar wel heel ver in. Tot het opbellen van de politie als je niet direct doet wat zij vragen.

Die vriendin van mij is daar een mooi voorbeeld van. Die kan om medische redenen geen gewoon mondmasker dragen. Hoeveel keer ze voor haar al de poltie hebben opgebeld, zeffs nadat ze dat attest liet zien...

Onder die omstandigheden mogen de winkeliers ook best beboet worden...
Ik kan verkeerd zijn, maar is het dan niet zo dat ze dan zo’n scherm moet dragen of de winkel gewoon niet binnen mag?

iota
Berichten: 830

#9 , 25 jul 2021 11:32

Een mondmasker dient vooral om anderen te beschermen. Dat schijnen velen niet helemaal te beseffen.
Iemand die om medische redenen geen mondmasker draagt, is niet immuun voor covid en kan even goed een superverspreider zijn. Dus is het nogal logisch dat men zegt: ok, maar dan een andere vorm van bescherming of buiten blijven!

iota
Berichten: 830

#10 , 25 jul 2021 12:02

M.a.w. een arts kan wel oordelen dat het lastig voor u is om een mondmasker te dragen en dit attesteren, maar niet meer dan dat. Hij kan u geen vrijgeleide geven om anderen te mogen besmetten.

benji262
Berichten: 19

#11 , 25 jul 2021 14:58

Het afgelopen jaar zijn zeer veel burgers die hun corona boete niet betaald hadden, gedagvaard voor de Politierechtbank.


Velen zijn veroordeeld ( omdat ze geen verweer hebben laten gelden of .... niet het juiste verweer ). Anderen zijn daarentegen volledig vrij gesproken. Onder andere in Charleroi, Brussel en Kortrijk omdat ze wèl het juiste verweer hebben voorgebracht en de rechter hen in dat verweer is gevolgd. De maatregelen zijn door deze politierechters ongrondwettelijk verklaard bron ; meester carine knapen

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 25 jul 2021 15:32

Het afgelopen jaar zijn zeer veel burgers die hun corona boete niet betaald hadden, gedagvaard voor de Politierechtbank.


Velen zijn veroordeeld ( omdat ze geen verweer hebben laten gelden of .... niet het juiste verweer ). Anderen zijn daarentegen volledig vrij gesproken. Onder andere in Charleroi, Brussel en Kortrijk omdat ze wèl het juiste verweer hebben voorgebracht en de rechter hen in dat verweer is gevolgd. De maatregelen zijn door deze politierechters ongrondwettelijk verklaard bron ; meester carine knapen
U vergeet wel een belangrijk deel van haar betoog, nl. dat dit nog door Cassatie bekeken moet worden. De vrijspraak is dus zeker nog niet definitief.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jul 2021 17:19

Carine Knapen?????
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jul 2021 11:12

Een mondmasker dient vooral om anderen te beschermen. Dat schijnen velen niet helemaal te beseffen.
Iemand die om medische redenen geen mondmasker draagt, is niet immuun voor covid en kan even goed een superverspreider zijn. Dus is het nogal logisch dat men zegt: ok, maar dan een andere vorm van bescherming of buiten blijven!
Klopt volledig en is hier in deze draad nog onvoldoende op gewezen, Enkel de FFP2 maskers beschermen uzelf en de anderen. Die blauwe maskers of die zelf in elkaar geprutste stoffen maskers beschermen u zelve totaal niet. Dus m.a.w. wie geeft u het recht om anderen te besmetten ? Ik draag ook altijd FFP2 maskers omdat ik niet van anderen wil afhangen om wel of niet besmet te worden, en voor de heel enkele keren dat ik die blauwe maskers gedragen heb moet ik tot de vaststelling komen dat die quasi totaal niet hinderen. Dus waarom sommigen om zogenaamde medische redenen die blauwe vodjes niet mogen dragen, dat begrijp ik totaal niet. Zo'n dokter zou bij wijze van spreken evengoed iemand kunnen ontslaan om zo'n plastiek voorzetmasker te moeten dragen. De mogelijke hinder om zo'n blauw mondmasker te moeten dragen zit hem volgens mij vooral in het hoofd. Een FFP2 masker dat hindert idd. wel wat tot veel.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#15 , 26 jul 2021 16:05

Enkel de FFP2 maskers beschermen uzelf en de anderen. Die blauwe maskers of die zelf in elkaar geprutste stoffen maskers beschermen u zelve totaal niet. Dus m.a.w. wie geeft u het recht om anderen te besmetten ? Ik draag ook altijd FFP2 maskers omdat ik niet van anderen wil afhangen om wel of niet besmet te worden, en voor de heel enkele keren dat ik die blauwe maskers gedragen heb moet ik tot de vaststelling komen dat die quasi totaal niet hinderen.
Ik vrees dat u hier zelf een beetje in de fout gaat.

U vindt nl. dat die maskers bijna niet hinderen, zo ver ik weet is uw mening niet zaligmakend.

Zo hebben sommige mensen chronische ademhalingsproblemen, voor die mensen zullen zelfs die maskers voor problemen zorgen. Natuurlijk, ook voor hen bestaan er alternatieven.

Zo ook in het geval van mijn vriendin (technisch gesproken mijn vrouw haar vriendin ;-)), zij heeft van haar dokter een attest gekregen dat ze geen klassiek mondmasker kan dragen, en gaat om die reden met een scherm naar buiten.

Alleen reageren een aantal winkeliers daar erg slecht op en werd er soms zelfs de politie bijgehaald, die niet blij waren toen bleek dat het eigenlijk alleen over overdreven paniekreacties ging en niet om een echte overtreding...

Voor mij een reden om die winkeliers op zijn minst te beboeten... de regels zijn al beperkend genoeg, zonder u ook nog eens te moeten bekommeren op de bekrompen reacties van uw medemensen.

Er was hier tenslotte niets mis. Ze kan geen gewoon masker dragen, enkel een scherm. Om dan zo te worden aangevallen...
Dus waarom sommigen om zogenaamde medische redenen die blauwe vodjes niet mogen dragen, dat begrijp ik totaal niet. Zo'n dokter zou bij wijze van spreken evengoed iemand kunnen ontslaan om zo'n plastiek voorzetmasker te moeten dragen. De mogelijke hinder om zo'n blauw mondmasker te moeten dragen zit hem volgens mij vooral in het hoofd. Een FFP2 masker dat hindert idd. wel wat tot veel.
Hier komt u erg aanvallend over. Als zijnde iemand die samenwoont met een vrouw met zware psychische problemen vind ik deze commentaar ronduit denigrerend en zelfs ongepast.

Terug naar “Praat café”