Mondmaskerplicht

FreelancerIT
Berichten: 1206

Re: Mondmaskerplicht

#16 , 26 jul 2021 16:07

Nee hoor, de politie beboet enkel de niet paniekerige winkeliers. De winkeliers zijn immers verantwoordelijk voor de naleving van de maatregelen in hun zaak en kunnen dus in principe beboet worden wanneer hun klanten de maatregelen niet naleven.
Daar gaan ze dan wel de mist mee in. Overdreven paniekerig reageren is vaak erger dan gewoon niet reageren.

Ik hoop dat vroeg of laat een rechter dit ook zo inziet en die winkeliers op hun plaats zet.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#17 , 26 jul 2021 16:08

Ik kan verkeerd zijn, maar is het dan niet zo dat ze dan zo’n scherm moet dragen of de winkel gewoon niet binnen mag?
Dat doet ze ook.

Ik heb het erover dat ze in de winkels soms aangesproken wordt over dat scherm en dat er zelfs bij zijn die de politie er dan bijhalen. Dit terwijl ze eigenlijk niets verkeerd doet en de nodige documentatie bij heeft.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#18 , 26 jul 2021 16:09

M.a.w. een arts kan wel oordelen dat het lastig voor u is om een mondmasker te dragen en dit attesteren, maar niet meer dan dat. Hij kan u geen vrijgeleide geven om anderen te mogen besmetten.
Uiteraard. :-)

Maar als je je nog steeds zo goed mogelijk tracht te beschermen met bijvoorbeeld een scherm, dan zie ik niet direct een probleem.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#19 , 26 jul 2021 16:26

Nee hoor, de politie beboet enkel de niet paniekerige winkeliers. De winkeliers zijn immers verantwoordelijk voor de naleving van de maatregelen in hun zaak en kunnen dus in principe beboet worden wanneer hun klanten de maatregelen niet naleven.
Daar gaan ze dan wel de mist mee in. Overdreven paniekerig reageren is vaak erger dan gewoon niet reageren.

Ik hoop dat vroeg of laat een rechter dit ook zo inziet en die winkeliers op hun plaats zet.
Van welk misdrijf is hier dan sprake? U kan geen mensen straffen omdat ze de politie om opheldering vragen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#20 , 26 jul 2021 16:33

Van welk misdrijf is hier dan sprake? U kan geen mensen straffen omdat ze de politie om opheldering vragen.
Hier hebben ze de politie zinloos er bijgehaald terwijl ze zelf al de bewijzen hadden gezien dat er eigenlijk niets mis was.

Er bestaat al zoiets als roekeloos geding, bestaat er niet iets gelijkaardigs op het zinloos oproepen van politiehulp?

Los daarvan... Paniekerig reageren zou moeten afgestraft worden... het veroorzaakt alleen maar problemen.

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#21 , 26 jul 2021 16:52

Ik vrees dat u hier zelf een beetje in de fout gaat.
Ik zie niet in hoe omdat ik toch duidelijk de "ik" vorm gebruikt heb. Het blijft dus mijn mening, zoals uzelf trouwens beaamt.
Wat die paniekreacties van sommige winkeliers betreft op het totaal niet dragen van "enig" masker, zou ik kunnen begrijpen. Het reageren op het dragen van een zgn. schermmasker i.p.v. klassiek mondmasker lijkt mij eerder een onwetendheid van hen zoals ook door u zelf verondersteld word even later in uw antwoord.
Uw mening dat die winkeliers beboet moeten worden is echter wel te gek voor woorden. Mag de politie daar misschien zelf over oordelen wie hier beboet moet worden ? Want laten we even wel wezen: stel ik zie een vermoedelijke drugdeal plaatsvinden in de straat en bel de politie. Indien zij al zouden langskomen en niets vaststellen omdat de zogezegde drugdealers gewoon wat tabak aan het uitwisselen zijn, zou ik dus aanspraak kunnen maken op een boete wegens verkeerde inschatting van mijnentwege ??
Voor mij een reden om die winkeliers op zijn minst te beboeten...
Hier kan ik juist hetzelfde over zeggen als u nl. dat uw mening in deze ook niet zaligmakend is, zoals u mij trouwens zelf onterecht verweet.
Hier komt u erg aanvallend over. Als zijnde iemand die samenwoont met een vrouw met zware psychische problemen vind ik deze commentaar ronduit denigrerend en zelfs ongepast.
Ik begrijp niet wat uw familiale toestand met deze discussie te maken heeft. Mocht iets in mijn vorige post door u echter als aanvallend beschouwd worden kan ik u zeggen dat dat niet mijn intentie was.
Laatst gewijzigd door 100x op 26 jul 2021 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#22 , 26 jul 2021 16:53

Van welk misdrijf is hier dan sprake? U kan geen mensen straffen omdat ze de politie om opheldering vragen.
Hier hebben ze de politie zinloos er bijgehaald terwijl ze zelf al de bewijzen hadden gezien dat er eigenlijk niets mis was.

Er bestaat al zoiets als roekeloos geding, bestaat er niet iets gelijkaardigs op het zinloos oproepen van politiehulp?

Los daarvan... Paniekerig reageren zou moeten afgestraft worden... het veroorzaakt alleen maar problemen.
Elke burger heeft het recht om de politie te raadplegen. Zelfs bij misbruik is het niet aan u om hierover te oordelen.

iota
Berichten: 830

#23 , 26 jul 2021 17:37

Die vriendin van mij is daar een mooi voorbeeld van. Die kan om medische redenen geen gewoon mondmasker dragen. Hoeveel keer ze voor haar al de poltie hebben opgebeld, zeffs nadat ze dat attest liet zien...
U zegt nu dat die vriendin een gelaatsscherm droeg, maar daar hebt u eerder met geen woord over gerept. U vermeldde enkel dat ze om medische redenen geen mondmasker draagt en de winkeliers daarom de politie bellen, ondanks dat ze haar medisch attest liet zien!
Dus antwoordde ik dat een dergelijk medisch attest gewoon een bevinding van de arts attesteert en niet winkeliers of anderen kan verordenen om iemand zonder mondmasker binnen te laten. Daarentegen moeten die winkeliers wel degelijk de mondmaskerplicht in hun zaak handhaven. Heel goed dat ze dat au sérieux nemen en menselijk dat ze niet altijd goed weten hoe te reageren als ze te maken krijgen met 'afwijkingen' waarvan ze niet zeker zijn hoe het daarmee zit. De politie zal wel worden gebeld omdat uw vriendin de zaak betreedt of weigert te verlaten, ondanks dat de winkelier dit niet ziet zitten zonder mondmasker.
Medisch gezien trouwens volkomen terecht, want een gelaatsscherm beschermt hoegenaamd uw medemens niet. Wat met andere klanten, laat staan het personeel dat daar de hele dag moet aanwezig zijn?

Domus Medica adviseert artsen om zeer spaarzaam om te springen met dergelijke attesten: Voor de patiënt voelt zo’n attest als een vrijgeleide, maar het is de vraag hoe ordehandhavers en rechters hierover zullen oordelen. Hoe dan ook zal de patiënt die om medische redenen geen mondneusmasker kan omdoen, een gezichtsscherm moeten dragen.
Waarmee helemaal niet zeker is dat iemand met enkel een gezichtsmasker altijd en overal dezelfde toegang moet hebben als mensen met een mondneusmasker. Sciensano stelt zelfs voor dat de arts die zo'n attest uitschrijft, ook best vermeldt welke bijkomende preventieve maatregelen voor die patiënt aangewezen zijn, bv het mijden van drukke plaatsen.

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 jul 2021 17:59

Medisch gezien trouwens volkomen terecht, want een gelaatsscherm beschermt hoegenaamd uw medemens niet. Wat met andere klanten, laat staan het personeel dat daar de hele dag moet aanwezig zijn?
Oei ! Zo had ik het zelfs niet durven formuleren. Maar laten we duidelijk zijn: de TS is vermoedelijk anti-maskerplicht. End of discussion w.m.b.

iota
Berichten: 830

#25 , 26 jul 2021 18:53

Vraag van TS is toch legitiem?
Alleen wordt bij discussies over de mondmaskers altijd enkel gedacht aan de eigen vrijheden en rechten, terwijl ook en vooral die van anderen in het geding zijn.
Men moet dan wel de juiste discussie voeren.

pho450
Berichten: 192

#26 , 27 jul 2021 09:59

Daar gaan ze dan wel de mist mee in. Overdreven paniekerig reageren is vaak erger dan gewoon niet reageren.

Ik hoop dat vroeg of laat een rechter dit ook zo inziet en die winkeliers op hun plaats zet.
Ik heb een vriendin aan de andere kant van dit verhaal, die werkt in een supermarkt. Je kan je echt niet voorstellen hoeveel onbeschofte klanten, die lak hebben aan de corona regels, die dagelijks over de vloer de krijgen. Het verbaast me dan ook helemaal niks dat de 10%, die wel legitieme redenen hebben om geen mondmasker te dragen, het moeten bekopen voor de 90% overige.
Bovendien hebben winkeliers niet het recht, noch de kennis om medische certificaten te controleren. Ze krijgen dan ook het advies om daarvoor de politie te bellen ipv zelf de discussie aan te gaan.
Mogelijks is het hier een verhaal van frustratie aan 2 kanten, een winkelier die de klanten zonder mondmasker beu is en jouw vriendin, die het beu is om steeds weer verantwoording te moeten afleggen voor het niet dragen van een mondmasker.

Franciscus
Berichten: 38595

#27 , 27 jul 2021 10:13

Gezien mondmaskerplicht IN winkel een door de winkeluitbater te controleren element is is nl. verplicht en winkeluitbater strafbaar is bij toelaten zonder masker is het niet maar dan logisch zie hierboven dat deze mensen zonder mondmasker weigert. Zie ook antwoord van @pho450.

Is net als mensen die met een geschreven attest dokter zonder gordel rijden. Daar is formulier dat geldig is specifiek in wetgeving aangegeven al de rest is ongeldig.

iota
Berichten: 830

#28 , 27 jul 2021 11:58

Punt is, dat voor mondmaskers niet eens zo'n wettelijk typeformulier bestaat.
Bovendien moet de gordelplicht je eigen veiligheid garanderen (+ passagiers) en de mondmaskerplicht die van anderen.
Dat attest vrijstelling van gordelplicht dient om aan de politie te tonen, zodat die je geen boete geeft. Een attest dat je medisch geen mondmasker kan dragen, heeft daarentegen nog geen wettelijke grond. Helemaal niet zeker dat je daarmee een boete ontloopt. Ook zijn derden, zoals winkeliers of restauranthouders, zeker niet gedwongen om daar rekening mee te houden.

Mondmaskerplicht is misschien eerder te vergelijken met roken. De wet verbiedt je niet om te roken, maar kan wel opleggen dat je niet mag roken op plaatsen waar je anderen daarmee schaadt. Stel dat je een dusdanige rookverslaving zou hebben dat je er werkelijk niet even mee kan stoppen. Een dokter zou dat kunnen vaststellen en attesteren, als je per se daarom vraagt. Maar dan nog mag je simpelweg niet roken in winkels, restaurants enz. en zit er dus niets anders op dan daar buiten te blijven.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#29 , 27 jul 2021 15:23

Mss. ga ik zelf wat te ver in dat verhaal. Ik heb het gewoon moeilijk met reacties die ik als "overdreven" beschouw. Iemand die zonder mondmasker loopt is niet per definitie een gevaar voor zijn omgeving. Hij/zij kan gerust niets hebben.

Waarom hij/zij dan wel als dusdanig bestempelen is iets waar ik nooit begrijp voor ga kunnen opbrengen.

Het verhaal van die vriendin stoort mij voornamelijk daar zij zich wel zo goed als ze kan probeert te houden aan de regels. Alleen heeft ze haar beperkingen en de reacties van sommige winkeliers zijn soms zo agressief.... De andere kant heb ik ook al vaak gezien. Sommige mensen willen gewoon enkel hun zin doen...

Ik zou alleen graag zien dat iedereen zijn verantwoordelijkheid oppakt. En dat houdt ook in dat winkeliers die overdreven reageren, kunnen beboet worden hiervoor.

Nu, ik ben zelf geen voorstander van de mondmaskerplicht, voornamelijk daar ik die dingen niet verdraag voor lange termijn. Ligt bij mij louter aan een ademhalingsprobleem waar ik intussen al 10 jaar mee kamp. Maar ik hou mij er wel aan uiteraard.

Ik zou eerdere strengere lockdowns voorstellen dan een uitbreiding van dit soort maatregelen. Lockdowns werken, over het nut van al die mondmaskers en dat handenwassen heb ik zo mijn twijfels.

Ik had inderdaad niets gemeld van dat scherm, maar ik heb ook niet gezegd dat ze zonder "bescherming" de straat op gaat.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#30 , 27 jul 2021 15:29

Mogelijks is het hier een verhaal van frustratie aan 2 kanten, een winkelier die de klanten zonder mondmasker beu is en jouw vriendin, die het beu is om steeds weer verantwoording te moeten afleggen voor het niet dragen van een mondmasker.
Waarschijnlijk...

Ze wordt ook niet overal er over aangesproken trouwens.

En doorgaans als er iets van gezegd wordt; eens ze dat attest toont is meestal alles opgelost en mag ze of door, of krijgt ze bijvoorbeeld beleefd de melding dat er wegens de grote drukte nu even geen mensen met scherm binnen mogen.

Voor mij allemaal geen probleem. Dat politie er bijroepen... Zeker als ze daar eigenlijk vaak komt.

Terug naar “Praat café”