Nog een vraagje

mava105
Topic Starter
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Nog een vraagje

#1 , 11 mar 2021 12:27

Het staat de verhuurder vrij zijn huur te bepalen, en dus ook of hij al of niet de index toepast. Je zal zelf wel ergens een artikel vinden.
Laatst gewijzigd door mava105 op 11 mar 2021 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2021 12:28

Verhuurder is niet verplicht indexatie toe te passen. Hij heeft vrije keuze.
3 huurders : kunnen 3 verschillende contracten zijn. En dan hangt het nog van zijn willekeur af.

Zie geen enkel feit : niet ter goeder trouw. Indien bewuste huurder door reclamaties een slapende hond heeft wakker gemaakt, is dat zijn zaak. Verhuurder doet niets onwettelijks. Dat de andere huurders rustig in hun handen wrijven.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 11 mar 2021 13:26

Veel voorkomend verschijnsel vanuit de andere kant.
Verhuurder "vergeet" een paar jaar de index, heeft een normale relatie met de huurder, geen vuiltje aan de lucht dus. En ineens, na indexatie, knellen de ramen, loopt het bad niet goed af, kunnen ze de verwarming niet goed meer regelen, ....

Dat is allemaal des mensen zeker ? Sorry dat ik geen gepast artikel kan weervinden.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2021 14:52

Beste Think,

zie mij reactie # 3 en wat Mava in #2 zegt : is ook correct. En #4 is waarschijnlijk de aanleiding.

Verhuurder is vrij om indexaties aan te passen ( wel aanpassing volgens de huurwet ).
Mag onderscheid maken : elk appartement is daarvoor niet volledig hetzelfde. Verhuurder laat indexatie aan zich voorbij gaan omdat de huurders gemakkelijk zijn ( heeft ook voordelen ).
Maar wettelijk verplichten iedereen hetzelfde; dat zult u in de wetgeving niet vinden.

vb. laat ons beide een identieke ( kleur en accessoires ) wagen + surplussen aankopen in dezelfde garage of in een verschillende garage : beide prijzen kunnen en zeker niet uitzonderlijk verschillend zijn.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 11 mar 2021 16:09

Verhuurder mag ook indexatie "geleidelijk" toepassen, zolang hij minder dan de wettelijk toegestane indexatie vraagt kiest hij vrij.

En dat kan inderdaad wat afhangen van persoonlijke voorkeur...

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 11 mar 2021 17:54

De index niet toepassen is ne cadeau
Als je uw buurvrouw een bos bloemen cadeau doet, ben je niet verplicht dat ook te doen bij uw andere buurvrouw.
Als dat discriminatie is, zou je de ganse wereld een bos bloemen cadeau moeten geven.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 mar 2021 18:01

Heb tientallen keren (waarschijnlijk veel meer) meegemaakt dat de huurders moeilijk beginnen doen na een indexering. Het ging dan wel over handelshuur, maar het blijft hetzelfde .

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 11 mar 2021 22:15

"Toepassen van de huurindex is een recht maar hij mag niet bepalen wie wel en wie niet de huurindex moet betalen. Een aanpassing voor de levensduurte dat treft iedereen, niet alleen die huurder die hij viseert.
In geval met meerdere huurders in 1 blok en met dezelfde verhuurder moet hij dat recht toepassen op alle huurders of hij moet een zeer degelijke en aanvaardbare uitleg hebben, waarom hij van die ene huurder de index eist en van de andere niet."

De verhuurder mag dat wel. Hij bepaalt ook vrij de huurprijs.
Er dient geen uitleg gegeven daarvoor. In de wetgeving staat geen enkele beperking daaromtrent.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 12 mar 2021 16:55

"Op dit ogenblik valt het niet onder de beschermde criteria van discriminatie, daar het niet duidelijk is met welke doel de verhuurder deze ongelijkheid hanteert."

Klopt. Zolang de wetgeving niet wordt gewijzigd is de verhuurder vrij om zijn huur te bepalen.
Hij wordt wel gestraft door de wet van vraag en aanbod als hij overdrijft.

Aangezien vraag en aanbod schommelen in de tijd is het logisch dat zelfs in éénzelfde gebouw niet alle huren identiek zijn aangezien ze op verschillende tijdstippen kunnen ingegaan zijn.

Net zoals de prijs van de patatten schommelt.

P.S.: Een specifieke huurannonce waarin staat dat kandidaat huurders met gouden tanden een korting op de huurprijs krijgen van 10 percent per tand zou wel discriminatoir zijn.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 12 mar 2021 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mar 2021 17:04

Raadpleeg eens UNIA waarom de fiscus de grote holdings/bedrijven bevoordeelt tov de gewone burger : belastingafspraken en andere achterkamerovereenkomsten. Leg uw belastingpercentage tov die van de grootste bierbrouwer ?

En wat zegt UNIA van de belastingontduikingen van de grote bedrijven en happy few, welke afspraken en afkopingen rechtszaken afspreken met de fiscus en gerecht ?

https://www.unia.be/nl/over-unia

Toets hun principes eens met de realiteit.

In geval van topic : zullen de 2 andere huurders dan hun huur zien omhoog gaan.

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 12 mar 2021 17:21

"Allicht zal veel duidelijker worden tijdens een gerechtelijke procedure, daar zal verhuurder zijn verantwoording moeten geven"


Een verhuurder bepaalt volledig vrij hoeveel huur hij vraagt, en ook wanneer en of hij gebruik maakt van zijn recht om te indexeren.

Zegt Unia dat echt met zoveel woorden ?

Waarom zou er daarover een gerechtelijke procedure moeten gevoerd worden?

Meer nog, ik zie in de hele discussie hierboven echt niets, maar dan ook niets waarvoor hij zich zou moeten verantwoorden.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 mar 2021 19:47

Hieraan zien we hoe de topicstarter zich gedraagt tov verhuurders. Is dat geen discriminatie?

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 12 mar 2021 20:05

Dat is iets heeeelemaal anders Mava105. Het is (bedoeld als) positieve discriminatie.

Alhoewel, ik moet eerlijk toegeven dat ik mij daar ook lang aan bezondigd heb. Maar ik heb intussen tot grote scha en schande bijgeleerd :)

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 12 mar 2021 20:38

Appartementsgebouw.
5 appartementen en drie garageboxen. Met een forfaitair bedrag voor de algemene kosten.
Zijn gelijk qua vorm gelijkvloers en eerste. Tweede is andere vorm.4
Appartementen op gelijkvloers hebben elk een andere huurprijs en een ander bedrag aan kosten.
Eerste verdiep zelfde verhaal maar die betalen net zoals tweede ook de liftkosten.
Edoch wat blijkt één appartement op eerste betaald geen liftkost. Moet blijkbaar ook niet de gemene delen meekuisen.
De prijs voor de drie gelijke garageboxen verschilt ook per box.
Resultaat alle huurders betalen een totaal andere som en doch zijn hun appartementen en of de kosten dezelfde. Twee appartementen hebben geen garagebox maar hebben wel een gratis staanplaats naast de boxen.
Dan zou dat ook discriminatie zijn.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 mar 2021 20:47

https://www.standaard.be/cnt/dex129052000_001

Beste Think,
Ik ben helemaal geen verhuurder ( nooit geweest en nooit worden ), maar ik bezie wel beide kanten ( zoals werkgever en werknemer ).
Stel vast dat in geen van de reacties naast de kwestie is gereageerd, en ik weet er zitten verhuurders tussen. Maar dat is geen schande.

Wat Unia u zegt, is Unia waardig = onzin. Geen enkele juridische poot om op te staan om over discriminatie. Ik ben het ook niet altijd eens met de versies van de andere forumleden, maar respect voor ieders mening en inzet is op zijn plaats. Het is niet dat iets oneerlijks ( ?? ) lijkt dat het onwettelijk of niet juridisch is.
En zou in Belgenland ook ik ook veel anders willen zien, maar ??

Denk maar eens na als die ene huurder de indexatie aanvecht, en de verhuurder de werkelijke indexatie toepast voor de andere huurders. Wie gaat er dan geliefd zijn.

Laat ons in deze tijden een beetje tolerant zijn voor elkaar.

Terug naar “Praat café”