Re: Rijbewijs B /BE
Geplaatst: 28 dec 2020 15:49
Is niet nodig in cafépraat. Vandaar dat ik dit straatje ook zo veel probeer te vermijden. Hier kan je "hilarische" boeken over schrijven. Geen enkele juridische waarde.
Wie zei er ook weer dat er geen verwarring mogelijk is?3° is dus wat echt de beperking geeft ...
En afhankelijk van hoe de massa's in de papieren staan ...
Kunnen we het een beetje normaal houden?Is niet nodig in cafépraat. Vandaar dat ik dit straatje ook zo veel probeer te vermijden. Hier kan je "hilarische" boeken over schrijven. Geen enkele juridische waarde.
in #24 , jaIk versta er uit dat Sirkil het bij het rechte eind heeft.
JaEr wordt gesproken over een aanhangwagen ongeacht het gewicht. Ik heb even de documenten nagekeken en er zit wel degelijk een verzekeringspolis voor de aanhangwagen tussen. Is deze polis dan enkel van toepassing als de aanhangwagen is losgekoppeld / achterblijft op de openbare weg?
Het rijbewijs Belgische of Europees geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B+E afgegeven vóór 1 mei 2013.
- samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;
Klopt .
Ik ben in bezit van B+E van voor 2013 , en heb een trekkend voertuig Categorie B van 2.950 kg en een oplegger van 4.500 kg . ( samen 12 meter lang , wat het maximum is voor een trekker met oplegger ) .
Het trekkend voertuig heeft een homologatie om 1000 kg te dragen , en de oplegger heeft een homologatie om 3.500 kg te wegen op zijn eigen assen .
Qua verkeerswetgeving val ik dan ook onder de type C voertuigen
Klopt, maar dat heeft op zich niks te maken met categorie rijbewijs, doch louter met de MTM van uw voertuig.( max. 90km per uur op snelwegen , géén derde rijvak gebruiken , niet inhalen bij regen , verkeersborden voor C voertuigen volgen , enz... )
Op basis van waarvan ?Vrijgesteld van tachograaf .
Ik was vroeger reeds vrijgesteld ( ondertekend document volgens EG 3820/85 ) , en kan mij nu beroepen op een van de talloze uitzonderingen op EG 561/2006