Rijbewijs B /BE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Rijbewijs B /BE

#16 , 26 dec 2020 20:42

Een auto op O-platen mag je niet gebruiken als werktuig/werkmiddel : deze beperking impliceert dat je niet met je lege trailer mag rondrijden. ...
Volgens u mag men dus niet op reis gaan met een (bagage)aanhangwagen of caravan achter de oldtimer ?

Waarom zou het er plots een "werktuig" van maken als je met je eigen aanhangwagen rondrijdt (die dan doorgaans gebruikt wordt om de oldtimer zelf te vervoeren ) :?:

Omdat het uitgerekend dat is wat niet nader gedefiniëerd is toen de oldtimer-beperkingen veranderd werden ?

Aanhangwagen die overigens als een voertuig op zichzelf beschouwd wordt volgens dezelfde wetgeving, en apart ingeschreven (en verzekerd, gekeurd) dient te worden ...

Er zijn zelfs werktuigaanhangwagens ...

Je vermeldt specifiek een lége aanhangwagen.
Zou het dan wel mogen met een geladen aanhangwagen :?:

"Werktuig" in de autotechnische betekenis, is iets als een sneeuwruimer, een landbouwwerktuig, een graafarm, ... een gereedschap dat op het voertuig bevestigd wordt om een werk uit te voeren.

Voorts moeten trailer en auto verzekerd zijn om een trailer met MTM van meer dan 750 kg te mogen gebruiken
De aanhangwagen is toch al verplicht apart verzekerd :?:
Overigens officieel vanaf 500 kg, ipv 750kg
Al kan de verzekeraar ze ook tot 750 kg mee dekken in BA verzekering van de auto - doen ze niet allemaal.

Aanhanger > 500 kg of > 750kg MTM is een deel van het risico, en dan moet dat extra risico ook gekend / gemeld zijn bij de verzekeraar .

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#17 , 26 dec 2020 23:29


En je mixt weer bepalingen ...

Het is 1155 MTM R5 + 2000 MTM aanhangwagen
Geen 1555 kg dus, maar 3155 kg MC / MTMS
(massa combinatie)
Ik las onderstaande reactie en trok waarschijnlijk te snel een conclusie. Hierin wordt toch gesproken over een MTM van 1000 kg die niet wordt bereikt en met 800 kg massa wel met de wagen zou mogen gesleept worden. Dat klopt dus niet?
Als de auto met een MTM van 2500 kg maar 800 kg effectieve massa mag trekken mag je er wel de caravan met een MTM van 1000 kg aankoppelen maar ze mag slechts 800 kg wegen. Deze gegevens zijn terug te vinden op de documenten van het trekkend voertuig.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#18 , 26 dec 2020 23:45

Een auto op O-platen mag je niet gebruiken als werktuig/werkmiddel : deze beperking impliceert dat je niet met je lege trailer mag rondrijden. ...
Met pensioen voor de deur lijkt het me een leuk tijdverdrijf om mijn 'old-timer' vliegtuigje op een trailertje achter een old-timer wagentje te koppelen om af en toe deel te nemen aan toeristische rondritten en rondvluchten.
Het vliegtuigje weegt amper 165 kg maar heeft toch aardig wat lengte. Ik zie nog niet echt in hoe ik alles op een wettelijke (en veilige) manier kan organiseren.

Als het verplaatsen van hobbymateriaal onder werktuig/werkmiddel valt kan het al helemaal niet achter een O-plaat.

Reclame

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#19 , 27 dec 2020 00:04



De aanhangwagen is toch al verplicht apart verzekerd :?:
Overigens officieel vanaf 500 kg, ipv 750kg
Al kan de verzekeraar ze ook tot 750 kg mee dekken in BA verzekering van de auto - doen ze niet allemaal.

Aanhanger > 500 kg of > 750kg MTM is een deel van het risico, en dan moet dat extra risico ook gekend / gemeld zijn bij de verzekeraar .
Dat is weer een interessant stukje informatie. Ik zie op verkooppunten van nieuwe trailers dezelfde ongeremde trailers staan waar de koper zelf de sticker van MTM mag bepalen. 500kg of 750 kg. Ik veronderstel dat die aanhangwagens helemaal geen documenten bezitten gezien die rijden onder de nummerplaat van het trekkend voertuig. Is het de vermelding van mtm op die kleefsticker die van toepassing is?

lukasi
Berichten: 1144

#20 , 27 dec 2020 07:15

Met type rijbewijs ben ik nog gezegd met een B van '85. Dus voor mij is Be A A1AM eigenlijk onbestaand . Maar ik ken wel iets van remorquen.
Een Renault 5 oltimer dus voor de jaren 00 die zou ik toch maar eens op de weegbrug zetten om die 1150 kg te checken. Ik had vroeger ook een R5 en die woog amperkes 970 kg .

Maar daarachter een remorque van leeg 400kg , met een vliegtuigske van 165 kg en dan nog wat rommel zoals oprijbruggen en klein materiaal ( sjorbanden, bussen ... ) Dan zit je nogal rap aan de 600-700 kg .
Je hebt geen knijt overschot meer en die remorque ga met de wagen aan de loop.

Stel dat het gewicht 1150kg en remorque 650 dan zit je tegen de grens aan te boksen ( niet qua rijbewijs maar qua rijcomfort)Maar als die R5 toch maar 970 kg zou gaan tegenover 650 kg remorque dan zit je echt wel in de gevarenzone voor comfortabel te rijden. 1 Noodstop en die geladen remorque duwt je gewoon verder.

Ik denk dat je ook de fysica eens moet nagaan.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#21 , 27 dec 2020 12:08

Een Renault 5 oltimer dus voor de jaren 00 die zou ik toch maar eens op de weegbrug zetten om die 1150 kg te checken. Ik had vroeger ook een R5 en die woog amperkes 970 kg .
Leeggewicht 740 kg , mtm 1150 kg

Maar daarachter een remorque van leeg 400kg , met een vliegtuigske van 165 kg en dan nog wat rommel zoals oprijbruggen en klein materiaal ( sjorbanden, bussen ... ) Dan zit je nogal rap aan de 600-700 kg .
Oprijbruggen mogen thuisblijven en wat klein materiaal kan in de Renault. Ik kom nooit aan 600 kg.
Je hebt geen knijt overschot meer en die remorque ga met de wagen aan de loop.
Niet meer dan mijn Mercedes Vito met een leeggewicht van 2000 kg en een geremde aanhangwagen van 2000 kg.
Eerlijk gezegd denk ik dat men wel weet welke aanhangwagens veilig achter een wagen mag gekoppeld worden en dat die gegevens op de technische fiche verschijnen.
Ik denk dat je ook de fysica eens moet nagaan.
Van de gewichten heb ik geen schrik, ik heb wel mijn bedenkingen bij het vrij groot zijdelings oppervlak. Mogelijk lig ik bij een kleine windstoot al in de gracht (wat als een grote vrachtwagen als tegenligger voorbij rijdt?) Dat ga ik eens navragen bij mensen die gewoon zijn om die dingen rond te rijden.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#22 , 27 dec 2020 12:25


En je mixt weer bepalingen ...

Het is 1155 MTM R5 + 2000 MTM aanhangwagen
Geen 1555 kg dus, maar 3155 kg MC / MTMS
(massa combinatie)
Ik las onderstaande reactie en trok waarschijnlijk te snel een conclusie. Hierin wordt toch gesproken over een MTM van 1000 kg die niet wordt bereikt en met 800 kg massa wel met de wagen zou mogen gesleept worden. Dat klopt dus niet?
Als de auto met een MTM van 2500 kg maar 800 kg effectieve massa mag trekken mag je er wel de caravan met een MTM van 1000 kg aankoppelen maar ze mag slechts 800 kg wegen. Deze gegevens zijn terug te vinden op de documenten van het trekkend voertuig.
En waarom zou deze niet kloppen. Lees onderstaand artikel maar eens goed na. Is wel maar een van de vele bepalingen maar ook een waarmee rekening moet gehouden worden.

Maximum Toegelaten (Sleepbare) Massa
Een aanhangwagen kan vaak meer gewicht aan dan je wagen feitelijk mag trekken. Stel dat je aanhangwagen 2000 kg aankan (Maximum Toegelaten Massa), maar je wagen mag maar 1400 kg trekken, dan moet je je aan dat laatste cijfer houden!

Die 1400 kg is in dit geval de maximaal toegelaten sleepbare massa (MTSM) die je wagen aankan. Dit cijfer vind je vaak in de boorddocumenten van je wagen. Wanneer je wagen gekeurd is als trekkend voertuig (wat verplicht is van zodra je wagen is uitgerust met een trekhaak), vind je de MTSM op het keuringsbewijs van je wagen terug. Dit geldt zowel voor een geremde aanhangwagen als een aanhangwagen die niet met een rem is uitgerust. Ook op het gelijkvormigheidsattest of het COC-attest kan je deze informatie terugvinden.

Als je wagen nog niet gekeurd is als trekkend voertuig of je vindt het cijfer niet onmiddellijk terug op de andere boorddocumenten, kan je de berekening ook zelf maken. Zoek het identificatieplaatje van je auto, je vindt het vaak terug in de vorm van een sticker op de binnendeur van je auto of op het plaatje onder de motorkap. Het eerste getal dat je ziet, is de maximaal toegelaten massa, MTM. Dit is de massa (gewicht) van een rijklaar voertuig zonder de chauffeur, passagiers en vervoerde goederen.

Het tweede getal dat je ziet is een groter getal. Het is de maximaal toegelaten massa van de sleep, MTMS. Dit is het gewicht dat je auto en een aanhangwagen (beide geladen met bestuurder, passagiers en goederen) samen maximaal mogen wegen. Trek vervolgens de MTM (het eerste getal) af van de MTMS (het tweede getal). De uitkomst is het gewicht dat je auto maximaal mag trekken, de maximaal toegelaten sleepbare massa, of MTSM.

Wanneer dit een getal van meer dan 750 kg betreft, moet de aanhangwagen wel uitgerust zijn met een rem.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#23 , 27 dec 2020 16:24


Maximum Toegelaten (Sleepbare) Massa
Een aanhangwagen kan vaak meer gewicht aan dan je wagen feitelijk mag trekken. Stel dat je aanhangwagen 2000 kg aankan (Maximum Toegelaten Massa), maar je wagen mag maar 1400 kg trekken, dan moet je je aan dat laatste cijfer houden!


Nu weet ik het echt niet meer.

Ik heb een geremde Anssems aanhangwagen, 400 kg leeggewicht en MTM van 2000 kg
Ik heb 3 wagens met een trekhaak.
Renault R5 (mag 650 kg geremd slepen)
Alfa Romeo 159 JTDs (mag 1450kg geremd slepen)
Mercedes Vito 2.3 TD ( mag 2000 kg geremd slepen)

Wat kan met welke wagen?

Sirkii
Berichten: 5410

#24 , 27 dec 2020 18:08

R5 mits tot 650 kg op de weegschaal. Alfa mits tot 1450kg op de weegschaal. Vito tot 2000 kg.

Let wel : de drie wagens moeten verzekerd zijn voor een aanhangwagen met MTM 2000 kg. Ook moeten de trekhaken gekeurd zijn voor meer dan 750kg.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#25 , 28 dec 2020 08:46

R5 mits tot 650 kg op de weegschaal. Alfa mits tot 1450kg op de weegschaal. Vito tot 2000 kg.

Let wel : de drie wagens moeten verzekerd zijn voor een aanhangwagen met MTM 2000 kg. Ook moeten de trekhaken gekeurd zijn voor meer dan 750kg.
De trailer draagt een eigen nummerplaat en heeft een eigen verzekering. Is dat evenwaardig?
Blijven nog de keuringen voor de trekhaak over. Dat ga ik toch even nakijken.

Dan nog even voor alle verwarring te vermijden (trekhaak keuring nog even ter zijde) ,
de R5 mag de trailer trekken met een lading van 250 kg, de Alfa 1050 en de Vito 1600kg.
Is technisch bekeken ook logisch.

lukasi
Berichten: 1144

#26 , 28 dec 2020 09:05

Je houdt geen knijt rekening met het volume van dat vliegtuigje.
Dat is een zeil en pakt wind, als je daar een wagentje voor zet dat amperkes iets meer weegt dan lig je omver.
Denk dat je best eens gaat horen naar de technieken en goede laadpraktijken van aanhangwagens want het draait niet alleen om wat mag er volgens de dokumenten geladen worden maar ook hoe en wat wordt geladen.
Je moet rekening houden met onder andere zwaartepunt van de lading, positie van de lading ten opzichte van de as(sen) , vastleggen techniek en hoe van de lading, wind en noodstop.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#27 , 28 dec 2020 12:05

Je houdt geen knijt rekening met het volume van dat vliegtuigje.
Dat is een zeil en pakt wind, als je daar een wagentje voor zet dat amperkes iets meer weegt dan lig je omver.
Denk dat je best eens gaat horen naar de technieken en goede laadpraktijken van aanhangwagens want het draait niet alleen om wat mag er volgens de dokumenten geladen worden maar ook hoe en wat wordt geladen.
Je moet rekening houden met onder andere zwaartepunt van de lading, positie van de lading ten opzichte van de as(sen) , vastleggen techniek en hoe van de lading, wind en noodstop.
We moeten wel beginnen met wat wettelijk mag en niet mag. Wat de wetgever zegt over vervoer van pluimgewichten met een groot oppervlak weet ik eigenlijk niet. Nu, enkele post's eerder had ik al gemeld dat ik de mening zou vragen van mensen die gewoon zijn om zulke vliegtuigjes te verplaatsen.

Als het je wat gerust kan stellen, het zijn niet de eerste ritten die ik met aanhangers en vracht ga uitvoeren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 28 dec 2020 15:04

Maximum Toegelaten (Sleepbare) Massa
Lap ... heb ik die weer over 't hoofd gezien :oops:

De bepalingen MTSM en MTMS zijn verdwenen in de begrippendefinities ... maar de beperkingen die men er mee oplegde zijn dus wél gebleven :roll:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21


Let wel dat dit hoofdzakelijk gaat om ongeremde aanhangwagens

En dat er verschil is naargelang er al dan niet een maximaal te slepen massa voorzien is in de papieren, of dat ze volgt uit de totale massa van de combinatie (enkel MTM van de auto én MTMS van de gehele- Sleep in papieren)

1° gaat over maximaal toegestane massa van de sleep, daar moet je eender hoe aan voldoen ...

2° is voor ongeremde AHW, niet aan de orde want we hebben het over geremde AHW

3° is dus wat echt de beperking geeft ...
En afhankelijk van hoe de massa's in de papieren staan ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 28 dec 2020 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#29 , 28 dec 2020 15:19

Misschien alles toch eerst aftoetsen met de belastingen anders ben je stof aan het verzamen voor een tweede boek, met als titel hoe stoot een ezel zich geen tweede keer aan dezelfde steen? :lol: :lol: :lol:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#30 , 28 dec 2020 15:38

Misschien alles toch eerst aftoetsen met de belastingen anders ben je stof aan het verzamen voor een tweede boek, met als titel hoe stoot een ezel zich geen tweede keer aan dezelfde steen? :lol: :lol: :lol:
En, heb je ook info over het onderwerp?

Terug naar “Praat café”