Diep wantrouwen in politie en justitie

BrunoV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Diep wantrouwen in politie en justitie

#1 , 21 dec 2020 11:39

Ik gebruik dit forum even als uitlaatklep om mijn diep wantrouwen in de belgische justitie en politie neer te schrijven.
Even alles op een rijtje.
Ik ben in mijn jeugd veel gepest geweest en hiervoor ook meermaals klacht ingediend. Telkens zijn deze klachten geseponeerd. En dan moet je dat nog vernemen, niet van justitie zelf, maar van de pestkoppen, die in grote aantal dan rond je komen staan om het je al treiterend en spuwend te vertellen.

Je zou voor minder opgroeien, vanaf je jeugd, met de notie dat politie en justitie niet te vertrouwen en incompetent zijn.

Op 10 februari 2019 werden mijn vrouw en ik slachtoffer van een oplichter op 2dehands.be. 150 euro, overgeschreven naar een Nederlandse rekening, en de verkoper bleek een oplichter te zijn. We hebben klacht ingediend - waar nu dus, bijna 2 jaar later, niets mee gedaan is. Het zou nochtans eenvoudig zijn, het rekeningnummer was gekend, even een bevel van de een of andere magistraat, begunstigde gekend, aan de tand gevoeld, voor het vredegerecht, straf voor oplichting, basta. Maar neen.

Wat echter wel gebeurt, en snel, is het vervolgen van verkeersboetes. Ik heb een verkeersovertreding begaan waar ik me niet van bewust was, waar zelfs geen fatsoenlijke signalisatie staat. 174 euro te betalen. DAAR ZIJN ZE ALS DE KIPPEN BIJ!!! Als er maar geld te verdienen valt!!!! Maar een hardwerkende burger helpen met zijn klachten, een burger die te veel belastingen betaalt, neen dat kan niet. Daar hebben ze de tijd niet voor. Dat kost geld, om die burger te helpen en justitie dient enkel om geld te innen. We zien dat nu ook met de coronacrisis. Daar schrijven ze veel boetes voor uit. Ik ondervind zelf dat er met andere zaken niks gebeurd, tenzij aan de kant geschoven en geseponeerd.

en dan staan ze verwonderd dat de burger justitie en politie wantrouwt.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2020 11:50

Mocht u enig benul hebben ivm recht zou u weten dat het allemaal niet zou eenvoudig is.

Een verdachte van oplichting twv 150EUR zal niet uitgeleverd worden. En dan gaan we er nog van uit dat de houder van de bankrekening de verdachte is.

Verder wordt oplichting door de correctionele rechtbank behandelt en niet door het vredegerecht.

Uzelf eens wat inlezen in was basisrecht zou u veel opleveren en alles duidelijker maken en wat van uw frustratie wegnemen

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 21 dec 2020 12:08

Wat is uw juridische vraag juist?

Voor het overige:
- Corona is nu echt wel prioritair, niet meer dan normaal dat men daar boetes voor uitschrijft
- Bij slechte signalisatie kunt u naar de rechtbank gaan om de boete te laten vallen. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die gelijk gekregen hebben bij de rechtbank.
- Voor 150 euro gaat de politie geen internationaal onderzoek voeren, als het al oplichting was en geen burgerlijk geschil
- Pesterijen, mogelijk gebrek aan bewijs?

Reclame

BrunoV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2020 12:58

Ik heb inderdaad een heel goed besef van recht, aangezien ik in een beroep werk met veel juridische implicaties (ga liever niet in detail welk beroep). Er is in dit land misschien "recht" maar het wordt maar heel selectief toegepast. Tijdens mijn studies heb ik in mijn eerste jaar ook recht gekregen, en was er heel goed in (17/20). Toen ik tegen de docent zei dat, hetgeen we daar enerzijds als vak kregen en anderzijds de praktijk, hemelsbreed uit elkaar lagen, gaf hij me gelijk en zei hij me letterlijk: ik weet inderdaad dat ze bij de rechtbank veel sneller werken voor sommige zaken dan voor andere.

De "krom"-banken werken hier alleen maar als ze kunnen verdienen en voor de rest niet.

Ja het was oplichting, en daar doen ze niks aan. Ik heb klacht ingediend en er nadien niks meer van gehoord.

Van alle pesterijen die ik heb meegemaakt was er genoeg bewijs maar tis altijd gewoon geseponeerd. Om iets anders dan verkeersboetes te vervolgen moeten ze naar school geweest zijn hé, en dat is met hun politieke benoemingen dikwijls niet het geval.

Een juridische vraag heb ik niet, het heeft toch geen zin om je gelijk te willen halen in deze bananenrepubliek. Ik ben gewoon razend kwaad en woest als ik zie wat justitie voor mij had moeten doen, meermaals reeds, en wat ze werkelijk doen. Dat de burger justitie wantrouwt weten we al sinds de witte marsen - niet dat die iets veranderd hebben.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 21 dec 2020 13:04

Wat heeft de politie in deze fout gedaan volgens u? Dat is mij niet geheel duidelijk. Politie heeft steeds pv opgesteld niet?

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 21 dec 2020 13:25

Een beetje naïef om België een bananenrepubliek te noemen. Als u denkt dat u het hier slecht heeft, trek de wereld eens rond en zie of het elders beter is.

Het lijkt mij trouwens raar dat iemand die naar eigen zeggen een goede kennis van het recht heeft, niet naar de rechtbank gaat voor een onterechte verkeersboete.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 21 dec 2020 13:28

u kan altijd via advocaat een zaak opstarten ipv een klacht bij de politie, maar dat kost geld

en als u dat al als een vetrouwensbreuk met justitie beschouwd, dan moet u zich eens in mijn plaats voorstellen;

in 2015 veroordeeld voor een misdrijf dat ik niet gepleegd heb en volgens de democratische norm zelfs niet bewezen is voor de correctionele rechtbank in eerste aanleg en in beroep.

altijd woord tegen woord geweest, waarbij het "slachtoffer" in een andere zaak, die ik had aangespannen, zelfs onder ede had verklaard dat ik nooit iets misdaan heb, maar dat werd genegeerd door de correctionele.

ze hadden wel oog voor wat 5 andere hadden verklaard, dat ze mij van alles zien doen hebben met minderjarigen, maar geen enkele van die 5 zijn ooit naar de politie of het gerecht gestapt om dat te melden, laat staan dat ze ooit klacht hebben ingediend.

het is zelfs, tot de dag van vandaag, niet geweten waar en wanneer ik van alles met deze minderjarigen zou hebben gedaan, laat staan wie de "slachtoffers" zouden zijn.

dat kwam plots pas naar boven als ze werden opgeroepen als "getuigen", waarbij alle 5 van die getuigen mooi hun verhaal op elkaar hadden afgestemd.

afgelopen november is mijn "straf" en zijn mijn voorwaarden pas afgelopen.

ik ben alles kwijt geraakt, werk, inkomen, goed leven, . . . en moet op het einde van de maand bij de moeder gaan 'bedelen' om eten of ik kom de maand niet door

ik word volgende maand 40 . . .

BrunoV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 dec 2020 14:04

Moest de politie en justitie verkeersboetes zo streng vervolgen als andere, veel zwaardere, feiten, dan zou men er vertrouwen in kunnen hebben. Maar - om het met de woorden van een voormalig assisenvoorzitter te formuleren: "de foutparkeerder wordt zwaarder bestraft dan de crimineel".
Ik ga het hier bij laten, ik heb die onterechte boete gewoon betaald want naar de krombank gaan kost me toch meer. Verhalen zoals dat van Drone ken ik nog wel, zo zijn er 13 in een dozijn.
de burger wantrouwt justitie, zo veel is me allang duidelijk.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 21 dec 2020 14:18

U en vermengt de taak en bevoegdheid van politie en gerecht.
Ze behoren elk tot een andere grondwettelijke macht.

Alhoewel nooit nadeel ervan ondervonden heb ik ook zeer wrange gevoelens mbt het veroordelen van mensen "op vermoedens".
Dat is iets voor totalitaire regimes maar mag geen vrijgeleide zijn voor het EIGEN onvermogen om bewijzen aan te voeren.
Het is de moderne versie van de middeleeuwse heksenverbranding.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 dec 2020 16:57

Misschien op praatcafé verder gaan?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Praat café”