ik kom niet in brussel als ik het kan vermijden, maar ik stel mij toch enige vragen;
laatste tijd komt er op mijn FB tijdlijn berichten dat men in het Brussels Hoofdstedelijk gewest het hele grondgebied "zone 30" wilt maken (tenzij lokaal anders aangegeven).
het probleem stelt zich dat men daarvoor het bord F1a of F1B wilt gebruiken, wat in Belgie aanduid waar de bebouwde kom begint en waarin het artikel duidelijk staat dat de max snelheid 50km/u is (tenzij anders aangegeven met C43, zonaal bord, . . .).
[i]F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
Wanneer binnen een bebouwde kom een snelheidszone, een erf of een schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van de snelheidszone, het erf of de schoolomgeving opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u.
[/i]
als men naar het betreffend artikel kijkt waarin staat de het gehele grondgebied zone 30 is geworden, verwijst men nergens naar het bord F1a of F1b, straffer nog, ik lees dat men overal de C43 en de zonale borden gaat wegdoen en de bestuurders zich louter bij het binnenrijden van het brussels hoofdstedelijk gewest zich dient te baseren op het F1a of F1b bord.
11.1 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.
Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
met andere woorden, men gaat bijna nergens nog C43 of zonale borden zetten om snelheidsbeperkingen op te leggen (alleen als men sneller mag)
dit gaat toch serieus wat problemen geven en is toch grond om elke boete (voor zover men geen C43 of zonaal bord negeert) te betwisten?
er zijn bij mijn weten geen uitzonderingen voorzien in het artikel dat de borden F1a en F1b omschrijft