30 km/u Brussels Gewest

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

30 km/u Brussels Gewest

#1 , 12 nov 2020 11:20

ik kom niet in brussel als ik het kan vermijden, maar ik stel mij toch enige vragen;

laatste tijd komt er op mijn FB tijdlijn berichten dat men in het Brussels Hoofdstedelijk gewest het hele grondgebied "zone 30" wilt maken (tenzij lokaal anders aangegeven).

het probleem stelt zich dat men daarvoor het bord F1a of F1B wilt gebruiken, wat in Belgie aanduid waar de bebouwde kom begint en waarin het artikel duidelijk staat dat de max snelheid 50km/u is (tenzij anders aangegeven met C43, zonaal bord, . . .).

[i]F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
Wanneer binnen een bebouwde kom een snelheidszone, een erf of een schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van de snelheidszone, het erf of de schoolomgeving opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u.
[/i]


als men naar het betreffend artikel kijkt waarin staat de het gehele grondgebied zone 30 is geworden, verwijst men nergens naar het bord F1a of F1b, straffer nog, ik lees dat men overal de C43 en de zonale borden gaat wegdoen en de bestuurders zich louter bij het binnenrijden van het brussels hoofdstedelijk gewest zich dient te baseren op het F1a of F1b bord.

11.1 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.


met andere woorden, men gaat bijna nergens nog C43 of zonale borden zetten om snelheidsbeperkingen op te leggen (alleen als men sneller mag)


dit gaat toch serieus wat problemen geven en is toch grond om elke boete (voor zover men geen C43 of zonaal bord negeert) te betwisten?

er zijn bij mijn weten geen uitzonderingen voorzien in het artikel dat de borden F1a en F1b omschrijft

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 nov 2020 15:24

Gewesten zijn bevoegd om de snelheden vast te leggen binnen & buiten de bebouwde kom.
Dus om Art 11 aan te passen

(BXL gaat buiten BBK overigens ook naar 70 - iets dat men zelden vermeldt ...)


Gewesten zijn niet bevoegd om de betekenis van Art 71 (aanwijzingsborden) aan te passen
Dat moet de federale minister van mobiliteit doen ...

Je krijgt dus 2 artikels in wegcode die wat anders stellen
1 dat stelt dat je 30 moet in BBK in BXL
1 dat stelt wanneer je weer 50 mag, ...


Als ze dat niet aanpassen, gaat het zever opleveren ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 12 nov 2020 15:36

Gewesten zijn bevoegd om de snelheden vast te leggen binnen & buiten de bebouwde kom.
Dus om Art 11 aan te passen

(BXL gaat buiten BBK overigens ook naar 70 - iets dat men zelden vermeldt ...)


Gewesten zijn niet bevoegd om de betekenis van Art 71 (aanwijzingsborden) aan te passen
Dat moet de federale minister van mobiliteit doen ...

Je krijgt dus 2 artikels in wegcode die wat anders stellen
1 dat stelt dat je 30 moet in BBK in BXL
1 dat stelt wanneer je weer 50 mag, ...


Als ze dat niet aanpassen, gaat het zever opleveren ...

dat is waar ik dus voor vrees, de "zever" . . .

dat gewesten lokaal bevoegd zijn om bepaalde maatregelen te nemen, dat kan ik nog begrijpen, maar hier gaat het over een bord dat nationaal gebruikt word en dat algemeen gekend staat als "max 50km/u"

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 nov 2020 17:59

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .
Dat is dus wat ze niet kunnen
Vandaar dat de federale minister het moet doen, maar VZVIW nog niet gedaan heeft


RvS had dit ook niet in de gaten bij hun advies, want Art 71.2 komt niet ter sprake

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/advi ... 67.513%2F4


Wordt tijd dat ze of het ganse boeltje hier volledig splitsen, of die zever terugdraaien, en gewesten wetgevende bevoegdheid inzake verkeer afnemen.
Is een totale hutsepot aan het worden


Wallonië schrapt bvb plaatsen van voorrangsborden B15 in BBK als je de stopstreep of haaietanden kan zien ...
Het is echt regelen omwille van het regelen zelf aan het worden.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 12 nov 2020 21:35

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .
Dat is dus wat ze niet kunnen
Vandaar dat de federale minister het moet doen, maar VZVIW nog niet gedaan heeft


RvS had dit ook niet in de gaten bij hun advies, want Art 71.2 komt niet ter sprake

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/advi ... 67.513%2F4


Wordt tijd dat ze of het ganse boeltje hier volledig splitsen, of die zever terugdraaien, en gewesten wetgevende bevoegdheid inzake verkeer afnemen.
Is een totale hutsepot aan het worden


Wallonië schrapt bvb plaatsen van voorrangsborden B15 in BBK als je de stopstreep of haaietanden kan zien ...
Het is echt regelen omwille van het regelen zelf aan het worden.

mja, ik zie de rechtszaken met betrekking tot snelheidsovertredingen al afkomen dan in brussel . . .

spijtig dat ze zoiets 'simpel' weer negeren en dat de gewone burger (ikke) dat wel opmerkt

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 nov 2020 13:43

Dat krijg je als er knoeiers aan het werk zijn.

Blijkbaar geen één die eens naar de betekenis van bord F1 gaat kijken ...

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 14 nov 2020 12:23

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .
Dat is dus wat ze niet kunnen
Vandaar dat de federale minister het moet doen, maar VZVIW nog niet gedaan heeft


RvS had dit ook niet in de gaten bij hun advies, want Art 71.2 komt niet ter sprake

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/advi ... 67.513%2F4
Wat betekent dit arrest nu concreet (in mensentaal) ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 nov 2020 13:25

Wat betekent dit arrest nu concreet (in mensentaal) ?
Is advies over aanpassing door BXL

RvS viel wel over financiële impact die onvoldoende gecheckt werd:
Aan rond de 4 à 500€ voor paal + bord, vaak 2 richtingen op de grotere assen, loopt dat idd snel op
Of er komen heel weinig wegen met uitzonderingen (ttz, met 50) ...

Maar RvS is niet verder gaan zien naar gevolgen vd aanpassing in andere bepalingen vd wegcode , ttz bepalingen waar de aanpassing mee vloekt ...

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 26 nov 2020 12:14

In Antwerpen, is er eentje op een lumineus idee gekomen :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/26 ... nzij-fiet/

En ik die dacht dat een gouverneur politiek-neutraal hoorde te zijn.
En dat de provincie daar niet eens voor bevoegd is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 nov 2020 14:34

RvS had gelijk inzake financiële impact die niet nader becijferd werd: BHG gaat 7 miljoen € "investeren" in Zone 30 ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 19 dec 2020 21:39

heb eens gaan kijken op de specifieke site die het brussels gewest heeft gemaakt omtrent hun "zone 30"

https://stad30.brussels/essentie

ze zijn dus wel degelijk van plan om de F1a en F1b borden te gebruiken aan de rand om de zone 30 op te leggen en/of proberen af te dwingen, ik citeer van op hun site;

"het bord "bebouwde kom" geeft aan dat de toegestane snelheid 30km/u bedraagt, op enkele uitzonderingen na"


ze schieten hun eigen letterlijk in beide voeten waarbij de terugkerende kogel hun in beide billen raakt . . .

wegcode zegt nog steeds dat de max snelheid na een F1a en F1b bord 50km/u is . . .

freelance
Berichten: 2615

#12 , 20 dec 2020 02:16

BHG heeft wel degelijk zijn slag thuisgehaald
11.1 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.
11.2 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

Niets tegen snelheidsbeperkingen , maar een automobiel is niet gebouwd om continue 30 km per uur te rijden . Warmt niet eens op aan die snelheid , dus hogere luchtvervuiling . :twisted:

Ik stel voor om het paard en de kar terug te brengen om zich door Brussel te begeven .

Place de Broukère on voyait des vitrines
Avec des hommes des femmes en crinoline
Place de Broukère on voyait l'omnibus
Avec des femmes des messieurs en gibus
Et sur l'impériale
Le coeur dans les étoiles
Il y avait mon grand-père
Il y avait ma grand-mère
Il était militaire
Elle était fonctionnaire ( Minister Elke Van den Brandt , belast met mobiliteit )
Il pensait pas elle pensait rien
Et on voudrait que je sois malin
J. Brel
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#13 , 20 dec 2020 11:09

BHG heeft wel degelijk zijn slag thuisgehaald
11.1 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.
11.2 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

Niets tegen snelheidsbeperkingen , maar een automobiel is niet gebouwd om continue 30 km per uur te rijden . Warmt niet eens op aan die snelheid , dus hogere luchtvervuiling . :twisted:

Ik stel voor om het paard en de kar terug te brengen om zich door Brussel te begeven .
snelheidsbeperkingen kunnen lokaal handig zijn, dat gaat ge me niet horen tegenspreken, probleem in het BHG is dat men de snelheid van 30km/u wil opleggen door middel van het gekende "bebouwde kom" bord.

BHG gewest geeft een andere definitie aan een bord, terwijl dit alleen op Federaal niveau kan aangepast worden, met andere woorden, ze gaan hun bevoegdheid te buiten.

De wegcode stelt nog steeds duidelijk dat bij het voorbijrijden van een bord dat het begin van de bebouwde kom aanduid, de max. snelheid nog steeds 50km/u is.

BHG heeft zelf al gemeld dat men overal de reguliere C43 en andere zonale borden gaat weghalen, wat alleen maar tot meer verwarring zal leiden, want zeg nu zelf, als ge dit bord ziet, wat denkt ge dan dat de max. snelheid is?

Afbeelding
uploaded upload

dit in combinatie met het artikel uit de wegcode;


F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
Wanneer binnen een bebouwde kom een snelheidszone, een erf of een schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van de snelheidszone, het erf of de schoolomgeving opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u.

is het vrij duidelijk dat het BHG een serieus probleem heeft

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 20 dec 2020 13:04

wegcode zegt nog steeds dat de max snelheid na een F1a en F1b bord 50km/u is . . .
Na een C43 in de BBK, om een hogere dan de normaal toegelaten snelheid aan te geven , is het ... 50 :!:

De 30 wordt - in BHG- effectief opgelegd dmv F1

Zelfde borden geven dus verschillende snelheden aan
Dit wordt een rattenval voor buitenlanders en inboorlingen alike/

F1 in Tervuren = 50
Wat verder in BHG betekent zelfde bord 30

En vervolgens snelheid na F3 er buiten 70 of 90 naargelang langs waar je BXL uit rijdt ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#15 , 20 dec 2020 23:12

wegcode zegt nog steeds dat de max snelheid na een F1a en F1b bord 50km/u is . . .
Na een C43 in de BBK, om een hogere dan de normaal toegelaten snelheid aan te geven , is het ... 50 :!:

De 30 wordt - in BHG- effectief opgelegd dmv F1

Zelfde borden geven dus verschillende snelheden aan
Dit wordt een rattenval voor buitenlanders en inboorlingen alike/

F1 in Tervuren = 50
Wat verder in BHG betekent zelfde bord 30

En vervolgens snelheid na F3 er buiten 70 of 90 naargelang langs waar je BXL uit rijdt ...
maar de bepalingen van F1a en F1b is een federale materie en de definitie ervan kan niet gewijzigd worden door een gewest werd eerder nog aangehaald.

ik als gewone weggebruiker kan toch niet weten dat plots een bord een andere snelheidsbeperking heeft, men zegt altijd dat men verondersteld word de wet te kennen en bij mijn weten legt een F1a of F1b bord een max snelheid op van 50km/u en word er heden nog steeds niet verwezen in artikel 71.2 naar artikel 11 waarin staat dat BHG in feite "zone 30" is . . .

Terug naar “Praat café”