30 km/u Brussels Gewest

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: 30 km/u Brussels Gewest

#16 , 21 dec 2020 07:08

maar de bepalingen van F1a en F1b is een federale materie en de definitie ervan kan niet gewijzigd worden door een gewest werd eerder nog aangehaald.
Gewesten kunnen de snelheidsbeperking aanpassen in Art 11
:arrow: BHG 30 in BBK

Maar niet de betekenis aanpassen van een bord aanwijzingsbord in Art 71.2 ... en dat zegt

Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
ik als gewone weggebruiker kan toch niet weten dat plots een bord een andere snelheidsbeperking heeft
In België kan alles
Toch zal je het moeten weten
Zoals je nu ook al moet weten dat een F3 einde BBK of einde snelheiddszone buiten de BBK tot een andere snelheidsbeperking leidt ifv het gewest ...

bij mijn weten legt een F1a of F1b bord een max snelheid op van 50km/u
Dat doet het niet
F1 bakent de BBK af, de snelheid daar wordt opgelegd door Art 11

En F1 zegt hoe snel je nà een hogere C43 in de BBK mag rijden :mrgreen:
Dat gààt gebruikt worden bij PVs 8_)
en word er heden nog steeds niet verwezen in artikel 71.2 naar artikel 11 waarin staat dat BHG in feite "zone 30" is . . .
Dat is de wetgevende flater hé

Ook RvS heeft er over gekeken - die dienden na te gaan of een wetswijziging conform de rest van de wetgeving is ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#17 , 21 dec 2020 13:00

maar de bepalingen van F1a en F1b is een federale materie en de definitie ervan kan niet gewijzigd worden door een gewest werd eerder nog aangehaald.
Gewesten kunnen de snelheidsbeperking aanpassen in Art 11
:arrow: BHG 30 in BBK

Maar niet de betekenis aanpassen van een bord aanwijzingsbord in Art 71.2 ... en dat zegt

Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
ik als gewone weggebruiker kan toch niet weten dat plots een bord een andere snelheidsbeperking heeft
In België kan alles
Toch zal je het moeten weten
Zoals je nu ook al moet weten dat een F3 einde BBK of einde snelheiddszone buiten de BBK tot een andere snelheidsbeperking leidt ifv het gewest ...

bij mijn weten legt een F1a of F1b bord een max snelheid op van 50km/u
Dat doet het niet
F1 bakent de BBK af, de snelheid daar wordt opgelegd door Art 11

En F1 zegt hoe snel je nà een hogere C43 in de BBK mag rijden :mrgreen:
Dat gààt gebruikt worden bij PVs 8_)
en word er heden nog steeds niet verwezen in artikel 71.2 naar artikel 11 waarin staat dat BHG in feite "zone 30" is . . .
Dat is de wetgevende flater hé

Ook RvS heeft er over gekeken - die dienden na te gaan of een wetswijziging conform de rest van de wetgeving is ...
dat houd toch geen stand in de politierechtbank als ik dan 50km/u zou rijden en ik krijg een boete . . .

immers ik, als bestuurder, moet afgaan op wat ik zie, de verkeersborden (er van uit gaan dat er geen C43 is), waarvan de bepaling voor een F1a en F1b nog steeds op max 50km/u ligt . . .

borden die het begin van een gewest aangeven hebben bij mijn weten nog steeds geen afdwingend karakter in de wegcode wat betreft snelheden, laat staan dat deze regelmentair zijn volgens de wegcode;

Afbeelding

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 22 dec 2020 07:11

dat houd toch geen stand in de politierechtbank als ik dan 50km/u zou rijden en ik krijg een boete . . .
Als je nà een C43(50) 50 zou blijven rijden is er -bij ongewijzigde wetgeving- veel kans dat het nooit tot veroordeling komt.

Al hebben rechters -tot in Cassatie- al raardere draaien aan de wetgeving gegeven.
(denk maar aan combinatie verkeerslichten met pijlen en bollen - wettelijk zelfs niet voorzien voor hoe ze nu gebruikt worden !)

immers ik, als bestuurder, moet afgaan op wat ik zie, de verkeersborden (er van uit gaan dat er geen C43 is), waarvan de bepaling voor een F1a en F1b nog steeds op max 50km/u ligt . . .
En de borden gaan boven de regels als er tegenstrijdigheid is ...
borden die het begin van een gewest aangeven hebben bij mijn weten nog steeds geen afdwingend karakter in de wegcode wat betreft snelheden, laat staan dat deze regelmentair zijn volgens de wegcode;
De plaats waar ze staan, bepaalt nu dus mee de betekenis ..

Dit is ook een goeie :
Dergelijk bord staat tegenwoordig gewoon rechts op de Ring van BXL :!:

Afbeelding

Reclame

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#19 , 22 dec 2020 10:50

dat "reclame"bord van BHG is juridisch toch niet afdwingbaar dan?

als ik afgaan op het C43 dat ze er op zetten, dan is het 30km/u tot aan het kruispunt, er word niet van een "zone 30" gesproken op dat bord :p

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 22 dec 2020 17:39

dat "reclame"bord van BHG is juridisch toch niet afdwingbaar dan?
Dat reclamebord is op zich een geldige C43 ...
Geplaatst in overtreding van MB plaatsingsvoorwaarden.

Er is overigens 0,0 reglementering of een verkeersbord op (en op welke) ondergrond mag staan.
Nagenoeg geen enkel verkeersteken komt tot op de rand van het bord, er zit zowat altijd een randje rond.
Anders gezegd: de ondergrond is bij bijna alle verkeerstekens te zien.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#21 , 22 dec 2020 18:32

dus als ik die C43 volg op dat reclamebord, dan is dat slechts geldig tot het eerst volgende kruispunt? ;)

het is geen zone bord immers :p

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 22 dec 2020 19:38

dus als ik die C43 volg op dat reclamebord, dan is dat slechts geldig tot het eerst volgende kruispunt? ;)
Als er niet eerder een 40-tonner over je walst ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#23 , 22 dec 2020 20:26

dus als ik die C43 volg op dat reclamebord, dan is dat slechts geldig tot het eerst volgende kruispunt? ;)
Als er niet eerder een 40-tonner over je walst ...
mogen die daar eigenlijk wel rijden +3,5T? :p

Terug naar “Praat café”