Is het wettelijk verplicht houder te zijn van een telefoonnummer ??

ThomasWilli
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is het wettelijk verplicht houder te zijn van een telefoonnummer ??

#1 , 12 nov 2020 11:14

Ik liet de telefoon los bij introductie van smartphones in combinatie met overdracht van beslissing over aantal bellen vooraleer het antwoordapparaat opneemt naar de providers.

Wat bedoel ik met loslaten? welja, eerst was dat niet op zak houden, vervolgens uitschakelen antwoordapparaat en intussen weet ik al een paar maanden mijn telefoon niet liggen. Eigenlijk wil ik dat nummer schrappen omdat ik het gebruik ervan door derden helemaal niet opvolg. Die zouden mij daar verantwoordelijk voor kunnen achten gezien ik het telefoonnummer opgaf. Anderzijds was opgave verplicht en kon ik niet doorgeven het toestel niet daadwerkelijk te gebruiken.

Geen telefoonnummer hebben, geen domicilie op het Belgish telefoonnetwerk houden als Belg, permanent telefonisch onbereikbaar zijn, het zijn varianten van hetzelfde idee van mijn kant.

Wat zeggen de wetten hierover?

eylis
Berichten: 8837

#2 , 12 nov 2020 11:26

Er is geen enkele wet die verplicht een telefoonnummer te hebben. Het hebben van een "slapend" telefoonnummer is tevens ook niet verboden. Als een persoon of instantie u probeert te bereiken op een "slapend" telefoonnummer en u reageert niet, besluit de beller daar best uit u via een andere méér traceerbaar/verifierbaar medium te bereiken (aangetekend schrijven).

In dat perspectief (telefoon/smartphone) is het o.m. ook verklaarbaar waarom de corona-app niet verplicht ingevoerd kon worden. Immers; er zijn gewoon mensen die geen smartphone hebben. En men kan niemand verplichten er één aan te schaffen, laat staat een internetabo af te sluiten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2020 12:33

bij sommige internet aanbieders zit er een vaste nummer bij, ik heb in al deze jaren deze zelfs nog niet aangesloten, heb wel een nummer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 nov 2020 15:38

Zoals gezegd, er is geen enkele wettelijke verplichting een telefoonnummer te hebben, of te gebruiken


Ik heb ook een nummer dat ik niet gebruik :
4G internet,
dat heeft dus een nummer,
je kan er naar bellen & gaat over,
maar ik ben niet bereikbaar zeggen ze daar ;-)

Terug naar “Praat café”