corona reconsidered

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

corona reconsidered

#1 , 27 okt 2020 17:06

Op 31 mei schreef ik op dit forum:

"Er wordt een tweede golf van corona verwacht na de zomer.
Ik neem aan als gevolg van de huidige versoepelingen.
Waarom versoepelt men in de wetenschap dat er daardoor mensen zullen sterven?
Is dat geen strafbare nalatigheid?"


Vandaag lees ik op De Standaard website:

"CNN schrijft dat ons land ‘op de rand van een corona-ramp staat’, en herhaalt het bericht dat de maximumcapaciteit op intensieve zorg in ons land bij ongewijzigde cijfers over twee weken bereikt zal zijn. De mogelijkheid van een tweede lockdown en de nieuwe maatregelen, de avondklok, de sluiting van de horeca en het verplichte telewerk worden ook beschreven.

Het Britse BBC schrijft over de mogelijke overbelasting van onze ziekenhuizen. De vraag aan besmette dokters zonder symptomen om te blijven werken, krijgt de nodige aandacht. Evenals de mogelijkheid tot een tweede lockdown in ons land, uit vrees dat de ziekenhuizen de toevloed niet zullen aankunnen.

De Franse krant Le Monde schrijft over de onenigheid tussen de verschillende beleidsniveaus, en de kritiek op de aanpak van de regering De Croo."

Wat ik me afvroeg in mei is nu beantwoord. Helaas een rauw ontwaken en een blaam voor Belgenland. De primus inter pares van de besmettingen in Europa.
Schuldig verzuim dus....
En de maatregelen die wél zijn genomen zouden volgens enkele academische juristen ongrondwettelijk zijn. Il faut le faire Belgiekske.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

delicaat
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2020 17:59

Scherpe analyse die bewaarheid wordt.
De Belgische kortzichtigheid aangedreven door de myope belangen van het bedrijfsleven (prisoner's dilemma) is het verhaal van de kreupele en de blinde.
Door de commercie te willen beschermen bewerkt men haar ondergang want wie gaat er nog zijn om hun producten te kopen als deze ravage is uitgewerkt en de financiële putten gevuld moeten worden?

prisoner's dilemma: https://nl.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 27 okt 2020 20:38

De aard van de Belg om allerlei regeltjes te omzeilen, en dingen die hen niet aanstaan niet te (willen) horen speelt volgens mij ook een grote rol.
Na maanden van covid, kan je toch ook niet beweren dat mensen nog steeds niet weten dat je om besmettingen te vermijden, het aantal kontakten moet verminderen.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 28 okt 2020 08:37

Ik kan me enkel aansluiten bij mbbs1024...

Het gezond verstand van de mensen dat ook ver te zoeken is ... Om een paar voorbeelden te geven...

Reeds sedert eind juli zijn de regels duidelijk, je hebt je 'bubbel' en van al de rest hou je 1,5 m afstand / mondmasker ... Hieruit versta ik al sedert eind juli dat je enkel met je 'bubbel' op restaurant / café kan, want daar kan je geen 1,5 m afstand houden. Heeft de HORECA daaraan iets gedaan? Neen, tafels van 10 werden vlot geplaatst...

De horeca gaat dicht, hopla iedereen nog eens snel op café en restaurant, allemaal lekker samen, (uiteraard zonder 'bubbel').

Mondmaskers verplicht, oh we gaan met zijn allen naar Nederland want daar moethet niet (idem met gesloten horeca, winkels e.d.)

De trainingen worden afgelast, och we gaan toch nog snel alles wat we kunnen geven doen ...

De fitness in Brussel en Wallonië gaat dicht, sommige ketens roepen op om in Vlaanderen te komen fitnessen (en die waren dan ook direct volgeboekt met maximum capaciteit), en dan daarna kwaad zijn dat de beslissingen onredelijk zijn .... (en nu gaan ze allemaal toch nog snel eens gaan zwemmen of sporten enz).

Dan starten de horeca en fitness nog eens rechtszaken op omdat ze het onredelijk vinden dat ze moeten sluiten, anderzijds staat iedereen op zijn privacy, werkt een deel van de bevolking niet mee, en mochten de contact tracers niet vragen waar iemand geweest is ... Hoe kan je dan clusters in fitness/ horeca opsporen indien je enkel contacten krijgt? Idem met de ongrondwettelijkheid, het betreft een situatie die we nooit dachten mee te maken ... Iedereen blijft maar achterpoorten zoeken...

Ik ging naar de fitness, outdoor, tot bleek dat vanaf oktober de lessen indoor zouden plaatsvinden, 5 mensen op 16m² was volgens de norm, daar heeft mijn gezond verstand toch voor bedankt ... Idem met mijn echtgenoot die zich in een bekende keten niet meer veilig voelde vanaf juli ...

Het probleem blijft dat de mensen / bedrijven nog steeds de ernst van de situatie niet inzien... Ik hoor verschillende kennissen rondom mij met bubbels van 10 mensen, want ze kunnen elkaar vertrouwen, nochtans gaan ze allemaal werken, kindjes op school enzovoorts ...

De schuld in de schoenen van de regering / Staat schuiven lijkt mij dus misplaatst, het is de bevolking ZELF die het kapot gemaakt heeft ... En die ondanks alles toch nog snel een laatste keer alles moeten doen voor het dicht gaat en dan niet verstaan dat er telkens minder om minder mag ....

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 okt 2020 11:01

Gisteren mailde een vriend me die werkt als praktijk assistent bij een Vlaamse universiteit zijn relaas.
Zoals men weet gaan er nog steeds praktijklessen door en men moet die geven aan vrij grote groepen...

Gisteren gaf ik les in ...... (lokaal, iedereen met mondmasker op etc).
Maar zag ik toevallig na de les: studenten kruipen olijk met z'n vieren in een "Ford Fiestake"...veel lol makend (terecht!) maar zonder mondmaskers...

Het is gewoon onverantwoord dat de praktijklessen in grote groepen deze week nog gewoon doorgingen als je het (risico) gedrag van jongeren een beetje kent, ze zijn wel degelijk verspreiders van het virus, geven dit door naar hun familieleden, kettingreactie...

Zo lang een aantal mensen zich niet houdt aan de regels en men het praktijkonderwijs met verplaatsingen van en naar de universiteiten niet stillegt kan het virus zich gewoon verder verspreiden: de cijfers in de regio bewijzen dat er strenger moet ingegrepen worden, dus inderdaad schuldig verzuim.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 28 okt 2020 11:07

En intussen staat het huis in brand maar de pompiers komen eerst vrijdag. Ze zijn eerst nog gaan fitnessen..
Het hoogfeest der schijnheiligheid.
De teloorgang van het gezond verstand.
Het summum der schuldige nalatigheid.
Der Untergang.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kali
Berichten: 762

#7 , 28 okt 2020 11:23

Zo lang een aantal mensen zich niet houdt aan de regels en men het praktijkonderwijs met verplaatsingen van en naar de universiteiten niet stillegt kan het virus zich gewoon verder verspreiden: de cijfers in de regio bewijzen dat er strenger moet ingegrepen worden, dus inderdaad schuldig verzuim.
En denk je dat indien er geen praktijklessen diezelfde studenten ook niet met zijn allen gaan samenkruipen op hun kot? En het dan weer verder gaan verspreiden? Denk aan de beelden van de Overpoort ...

Het blijft de onverantwoordelijkheid van het volk zelf die deze cijfers en problemen in de hand werkt ...

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 28 okt 2020 11:30

"Het blijft de onverantwoordelijkheid van het volk zelf die deze cijfers en problemen in de hand werkt ..."

De te groter de verantwoorlijkheid van de overheid om alles in goede banen te leiden. Ondanks de wegcode wordt er nog dagelijks door rode lichten gereden, maar dat is geen reden om de wegcode af te schaffen. Wel om hem beter te handhaven en hetzelfde geldt voor coronamaatregelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 29 okt 2020 20:21

Benieuwd of de slechtste leerling van de klas morgen zal slagen in zijn herexamen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 okt 2020 12:45

Zowel de politiek, de virologen, alsook de zorgverleners in het algemeen (de gevestigde machten), hebben boter op hun hoofd. Huichelarij tiert welig als nooit te voren.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 okt 2020 18:34

The Oscars, ik vind het toch wel laag bij de grond dat u de zorgverleners dit toemeet. Ik zou zeggen, spoel uw mond met zeep. Als u het over de ziekenfondsen of hun onderdelen heeft, of de groepen van WZC en Ziekenhuizen, dit zijn geen zorgverleners, maar zorgverlenende instanties, een hemelsbreed verschil. Ik roep dan ook op tot respect voor de mensen die zich dagdagelijks inzetten om anderen al dan niet besmet met COVID 19 te verzorgen en in uw geval, te dulden. Hier word ik dus echt boos over. U getuigt van geen greintje respect. Al staat u onder de praat of zeverbarak, u zal toch het nodige respect moeten betonen, anders kan u best in facebook of andere reageren en daar mensen afzeiken. Het forum mag mijn bericht verwijderen maar dan moeten ze zeker uw bericht ook verwijderen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 31 okt 2020 18:46

Ik voeg me bij Marcus Aurelius.
De zorgverleners verdienen een pluim.
Ik heb medelijden met hen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 okt 2020 19:18

Beste Marcus Aurelius,

Ik begrijp uw woede omtrent mijn opmerking, hoor.

Maar om enig begrip te hebben op mijn aanmerking, moet je een doorgedreven kennis hebben in deze materie ( meer dan 40 jaar ervaring in deze materie).
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 okt 2020 19:56

Als u toch zo een doorgedreven kennis hebt, dan zou u toch het verschil moeten kennen tussen zorginstantie en zorgverlener. Als u dus een op- of aanmerking wil maken met meer dan 40 jaar ervaring, dan raad ik u toch aan om uw uitleg opnieuw te schrijven. Dit getuigt van een enorme onkunde in deze materie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

observere
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 okt 2020 20:39

@tthe Oscars


ik heb weinig begrip voor uw " meer den 40 jaar ervaring in deze materie " want het gaat hier over CORONA nu, een probleem dat NU moet opgelost worden..

Ik kan wel best begrijpen dat je na die "meer dan 40 jaren ervaring in deze materie", nu opstandig bent, omdat je zelf er niets hebt kunne aan veranderen.

We zijn allemaal medeplichtig en deel van het probleem...maar het kan verkeren, zei Bredero.

Terzake CORONA hebben wel geen tijd meer te verliezen in de komende 40 dagen van Lockdown 2..

Dus goede moed. :)

.. .



.

Terug naar “Praat café”