Preventieve quarantaine vs gezin

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Preventieve quarantaine vs gezin

#1 , 20 okt 2020 13:08

Het is niet echt een juridische vraag, maar weet er iemand wat bij volgende situatie?
Mijn dochter, die jonger is dan 12, heeft op de sportclub mogelijks contact gehad met andere kinderen die positief getest hebben op het coronavirus. Zelf heeft ze geen symptomen, maar de regel is blijkbaar dat ze 10 dagen in quarantaine gaat. Testen doen ze niet meer als je geen symptomen hebt. Wat me echter niet helemaal duidelijk is, zijn de regels voor de rest van het gezin. Moet nu het hele gezin in quarantaine?

bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 20 okt 2020 14:26

Mag ik er een vraagje bijvoegen ? Is dat voor de ouders (kostwinners) dan betaald ziekteverlof of moeten er daar vakantiedagen voor opgenomen worden?

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 20 okt 2020 14:30

wie weet het ondertussen nog, zucht.
testing was een van de 3 beschermingspijlers en die is bij deze al omvergevallen.

Ik zie het somber in

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 okt 2020 14:39

De logica stelt dan dat het hele gezin in quarantaine moet. Maar aangezien het gebrek aan logica de tweede golf heeft veroorzaakt hangt het ervan af of men zich al dan niet tweemaal aan dezelfde steen gaat stoten.

Veel zal het niet meer uitmaken. Het is naar de knoppen en de overlevenden zullen op een economisch kerkhof moeten leren leven, een situatie toe te schrijven aan kortzichtige belangen van drukkingsgroepen en zwakke politici.

Zachte heelmeesters hebben stinkende wonden veroorzaakt:
België staat op oneervolle tweede plaats.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 20 okt 2020 17:44

Mag ik er een vraagje bijvoegen ? Is dat voor de ouders (kostwinners) dan betaald ziekteverlof of moeten er daar vakantiedagen voor opgenomen worden?
Quarantaine is geen ziekteverlof.
Bij ons is het thuiswerken of dienstvrijstelling (dat laatste is een gunst lijkt mij: is verlof zonder dat het van je vakantiedagen gaat).


freelance
Berichten: 2615

#7 , 21 okt 2020 02:07

Het is niet echt een juridische vraag, maar weet er iemand wat bij volgende situatie?
Mijn dochter, die jonger is dan 12, heeft op de sportclub mogelijks contact gehad met andere kinderen die positief getest hebben op het coronavirus. Zelf heeft ze geen symptomen, maar de regel is blijkbaar dat ze 10 dagen in quarantaine gaat. Testen doen ze niet meer als je geen symptomen hebt. Wat me echter niet helemaal duidelijk is, zijn de regels voor de rest van het gezin. Moet nu het hele gezin in quarantaine?
" Mogelijks contact gehad " is iets waar weinig mee aan te vangen valt . ( tenzij in het weerbericht ) .

Waar hebt u het bericht/gerucht vandaan dat " 10 dagen in quarantaine " na een "mogelijks " contact een regel zou zijn ? Zo mogelijk een link naar een webpagina .

Ik vraag dit , omdat de verschillende officiele websites ( zijnde Sciensano en/of " Vlaams Agenstchap Zorg en Gezondheid " ) geen nadere regels tonen die van toepassing zijn op iemand die " mogelijks in contact geweest is met iemand die positief getest heeft en de consequenties daarvan op andere leden van het gezin " , en sommige bestaande regels ( op datum van vandaag/morgen kan weer anders zijn ) een onderscheid maken tussen een " hoogrisico contact " en een " laagrisico contact " , in verband met quarantaine regels .
Sciensano op zichzelf behandelt dit onderwerp niet , maar geeft een link naar een website van de Belgische regering :
https://www.info-coronavirus.be/nl/quar ... -isolatie/
Die stelt ( o.a. )
Je moet in quarantaine:
wanneer je een hoog-risico contact had met een persoon die corona heeft (je was langer dan 15 minuten bij elkaar op minder dan 1,5 meter afstand en zonder allebei correct een mondmasker te dragen)


Hier staan de criteria dus duidelijk vermeld ( 1/ " langer dan 15 minuten " - 2/ "op minder dan 1.50 meter " - 3/ " zonder allebei correct een mondmasker te dragen " )
De quarantaine maatregelen zult u zelf wel lezen , neem ik aan .
Of deze procedures toepasbaar zijn op / haalbaar zijn voor / een kind in een gezin met consequenties naar dat gezin toe , (zoals hier beschreven door TS ) is een andere vraag , waar de website geen klaar antwoord op heeft .
Nietemin word er gewaarschuwd :
Quote : "Volg je de regels voor quarantaine of isolatie niet, dan kan een straf of boete krijgen. "
Straf en boete is natuurlijk WEL een juridische aangelegenheid , maar ALS er een sanctie zou gegeven worden , dan is de kans ook groot dat die kan aangevochten worden , aangezien het subject voor het geven van een straf hier onvoldoende duidelijk omschreven is ( namelijk " quarantaine voor een inwonend kind , waarbij niet gezegd word wat de ouders veronderstelt worden te doen ) .

De Belgische site is zo vriendelijk om ook een link te geven naar de Vlaamse site , die in deze iets uitgebreider is .
https://www.zorg-en-gezondheid.be/conta ... -reizigers
Hier word namelijk onderscheid gemaakt tussen contactpersonen met een hoger risico en contactpersonen met een lager risico .
Alhoewel deze richtlijnen dan weer minder duidelijk zijn mbt. afstand en mondmasker bij hetgeen zich voorgedaan zou kunnen hebben .

Evenwel ( aha , eindelijk ) zijn er richtlijnen voorzien voor de " huisgenoten " .
Let wel " huisgenoten van een ziek persoon " .
Voor zover ik begrepen heb in uw geval , is uw dochter ( gelukkig ) niet ziek , en is de regel niet van toepassing op de leden van uw gezin .
Maar het staat u uiteraard volkomen vrij te handelen naar eigen goeddunken .
Als de richtlijnen niet duidelijk zouden zijn voor u , dan schuif ik de verantwoordelijkheid daarvoor graag door naar onze respectievelijke regeringen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 21 okt 2020 12:41

Gegeven: Het minderjarig kind moet in quarantaine.

Ergo: Als het kind te jong is om voor zichzelf te zorgen terwijl het in quarantaine is dan zal noodgedwongen minstens één andere persoon samen met het kind in quarantaine dienen te gaan. Dan zijn er dus twee personen in quarantaine. Uitbreidbaar tot meer personen als het kind in (volledig) gezinsverband in quarantaine gaat. Dan is het hele gezin in quarantaine.

Men kan niet in quarantaine zijn als enige enkeling in een groep die samenleeft. Dat zou een contradictie zijn. Daar is geen wet voor nodig om dat duidelijk te maken. Dat is gewone wiskundige logica (verzamelingenleer).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Berichten: 2615

#9 , 22 okt 2020 02:48

Zorg en Gezondheid ( Vlaamse overheids instelling ) stelt ( op 22-10-2020 ) :
"Heb je minder dan 15 minuten en niet van dichtbij contact gehad met een zieke persoon? Je hoeft niet thuis te blijven "

Gegeven : een minderjarig kind die minder dan 15 minuten , en niet van dichtbij contact heeft gehad met een zieke persoon , moet NIET in quarantaine .
https://www.zorg-en-gezondheid.be/conta ... laagrisico
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 22 okt 2020 14:13

Zorg en Gezondheid ( Vlaamse overheids instelling ) stelt ( op 22-10-2020 ) :
"Heb je minder dan 15 minuten en niet van dichtbij contact gehad met een zieke persoon? Je hoeft niet thuis te blijven "

Gegeven : een minderjarig kind die minder dan 15 minuten , en niet van dichtbij contact heeft gehad met een zieke persoon , moet NIET in quarantaine .
https://www.zorg-en-gezondheid.be/conta ... laagrisico
Maar de vraag die TS stelt gaat over een feit waar het contact blijkbaar langer heeft geduurd.
Ook de gezinsleden van het kind zullen wel langer contact hebben indien het kind in het gezin verblijft....waardoor ze volgens die organisatie dus duidelijk ook in quarantaine dienen te gaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Berichten: 2615

#11 , 22 okt 2020 15:38

Zorg en Gezondheid ( Vlaamse overheids instelling ) stelt ( op 22-10-2020 ) :
"Heb je minder dan 15 minuten en niet van dichtbij contact gehad met een zieke persoon? Je hoeft niet thuis te blijven "

Gegeven : een minderjarig kind die minder dan 15 minuten , en niet van dichtbij contact heeft gehad met een zieke persoon , moet NIET in quarantaine .
https://www.zorg-en-gezondheid.be/conta ... laagrisico
Maar de vraag die TS stelt gaat over een feit waar het contact blijkbaar langer heeft geduurd.
Ook de gezinsleden van het kind zullen wel langer contact hebben indien het kind in het gezin verblijft....waardoor ze volgens die organisatie dus duidelijk ook in quarantaine dienen te gaan.
Quote : " Maar de vraag die TS stelt gaat over een feit waar het contact blijkbaar langer heeft geduurd. "
Quote uit mijn eerste ^post : " " Mogelijks contact gehad " is iets waar weinig mee aan te vangen valt . ( tenzij in het weerbericht ) . "
Quote uit vraag TS : " Mijn dochter, die jonger is dan 12, heeft op de sportclub mogelijks contact gehad met andere kinderen die positief getest hebben op het coronavirus. "

TS heeft alleen een vermoeden , aangezien gesteld word : " mogelijks contact " .
Aangezien we geen verdere details hebben , kan de vraag ook niet adequaat beantwoord worden ; alleen de mogelijkheden kunnen opgesomd .

Wanneer het kind aan de criteria zou voldoen , ben ik het volmondig eens , dat het kind in quarantaine moet .
En dan zou het inderdaad logisch zijn dat ook de ouders in quarantaine moeten , hoewel ik daar nergens een protocol kan over vinden . ( in een tijd dat er voor alles en nog wat protocollen opgesteld worden ) .
Maar bij de wetgever is er wel een zekere schroom ( terecht ) om al te veel in te grijpen in de privésfeer ( woningen ) .

Copy : " Het Vlaamse preventiedecreet geeft arts-ambtenaren van Zorg en Gezondheid het mandaat om een bevel tot isolatie of quarantaine op te leggen aan patiënten en risicovolle contacten. Dat is een ernstige ingreep: het gaat immers om een vorm van vrijheidsberoving waarbij mensen in feite opgesloten worden in hun huis. De wetgever heeft het bij het opstellen van dit decreet dan ook niet mogelijk gemaakt om dit bevel generiek of automatisch te kunnen uitschrijven. Het is een laatste redmiddel, dat in principe alleen kan gebruikt worden na overleg met de patiënt en zijn huisarts en met de mogelijkheid tot beroep.


Hier een voorbeeld ( ter illustratie ) hoe een West Vlaamse burgemeester , met een zoon in quarantaine , hiermee omgaat .
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/15 ... lfde-huis/
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 22 okt 2020 16:17

De handhaving stelt niets voor. Dat weet intussen iedereen.
Het is de reden waarom er zoveel overtredingen zijn en ook zoveel besmettingen en waarom België de tweede slechtste leerling is.
In andere landen worden overtredingen tegen maatregelen strikt gesanctioneerd. Hier is het eerder folklore.

Vorige regering heeft duidelijk gefaald (het gewezen opperhoofd is zelf besmet). Nieuwe regering nog enig krediet als ze de juiste maatregelen willen nemen tegen de drukkingsgroepen in.

Slechtste leerling in de rangschikking voor België heeft het intussen wél begrepen blijkbaar:
"Op de Europese kaart kleurt België samen met Tsjechië het donkerst. In Tsjechië werd beslist dat mensen alleen nog buiten mogen om te gaan werken, voor boodschappen en om medische redenen. "
(De Standaard online).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 okt 2020 20:41

TS heeft alleen een vermoeden , aangezien gesteld word : " mogelijks contact " .
Aangezien we geen verdere details hebben , kan de vraag ook niet adequaat beantwoord worden ; alleen de mogelijkheden kunnen opgesomd
Veel verdere details kan ik ook niet geven, simpelweg omdat ik het niet weet. Het betreft hier judo, zonder mondmasker, dus het contact is wel close. We weten echter niet welke kinderen besmet zijn, dus ook niet of mijn dochter er die bewuste training nauw contact mee heeft gehad. Maar soit, onze quarantaine zit er bijna op :D

Terug naar “Praat café”