wantrouw de fiscus

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

wantrouw de fiscus

#1 , 28 sep 2020 13:04

WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12813

#2 , 28 sep 2020 13:10

Hier een artikel niet achter een betaalmuur (en een iets genuanceerdere titel):

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/24 ... lastingen/

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2020 13:27

Het is niet verboden om vooralsnog een traditionele aangifte te doen. Laat ons niet vergeten dat het hier om een voorstel gaat. Iedereen met gezond verstand wordt geacht om een voorstel te toetsen op zijn correctheid. Dat de voorstellen niet altijd correct zijn ligt niet enkel aan de belastingadministratie maar wordt vaak bemoeilijkt door de strenge GDPR-regels en gegevens die niet bekend zijn bij de fiscale diensten. Laat ons zeker niet uit het oog verliezen dat de derde macht nog al eens een loopje neemt met een juiste voorstelling van de feiten. Dit jaar zou ik eerder de onbereikbaarheid van de overheidsdiensten, vakbonden, ziekenfondsen en andere hulpverlenende instanies aankaarten. Waarom niet positieve voorstellen helpen formuleren om dit euvel te verhelpen dan steeds maar te bashen. In mijn persoonlijk voorstel was ook een discussiepunt geslopen dat ik met aanvullende stukken tracht recht te breien. Vergeet niet dat er heel wat externe regels zijn die vaak met mekaar botsen. De zorgwoningen zijn hier het mooiste voorbeeld van.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 sep 2020 13:43

"Waarom niet positieve voorstellen helpen formuleren om dit euvel te verhelpen dan steeds maar te bashen."

Wie zou die positieve voorstellen moeten formuleren?

Ik doe alleszins een voorstel: schaf de fiscale koterijen af zodat de fiscale aanslag transparant wordt voor de modale burger.

Waarom de ombudsman beschuldigd wordt van bashen is me niet duidelijk. Hij doet gewoon het werk dat bij zijn taak hoort en bovendien is wat hij zegt 100 percent juist.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 28 sep 2020 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 28 sep 2020 13:56

Ik zou denken dat wie niet weet dat hij bv. kinderopvang mag inbrengen, dat voordeel sowieso verliest. Hij gaat zijn vereenvoudigde aangifte niet wijzigen, maar op een klassieke aangifte gaat hij dat ook niet vinden.

Ik pleit al langer voor een 1 uursvak in het 6de middelbaar "het echte leven": Hoe vul ik mijn belastingbrief in, wat zijn mijn rechten als consument, huren en kopen vastgoed, etc.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 28 sep 2020 14:13

"Ik pleit al langer voor een 1 uursvak in het 6de middelbaar "het echte leven": Hoe vul ik mijn belastingbrief in, wat zijn mijn rechten als consument, huren en kopen vastgoed, etc."

Het is inderdaad een noodzaak maar tegelijk het bewijs dat de overheid haar verantwoordelijkheid inzake transparantie niet waarmaakt. Veel te veel koterijen! In EU context is dit een typisch Belgisch probleem.

Aangezien de fiscale wetgeving sneller wordt gewijzigd dan de snelheid van het licht gaat dat het probleem ook niet echt oplossen.

Omdat de fiscus weet dat Jan modaal allang de trappers kwijt is doet hij nu in vele gevallen een voorstel. Maar het belachelijke is dat Jan Modaal hiermee een tweede keer bij de neus wordt genomen, want hij moet het voorstel maar controleren op correctheid.

Wat is dan het nut van dat vooraf invullen aangezien degenen voor wie dit initiatief is bedoeld het niet kunnen controleren en degenen die het wel kunnen er geen behoefte aan hebben?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 28 sep 2020 17:00

Feit is, dat het fouten zijn die toegeschreven worden aan de fiscus. Niet aan de belastingbetaler.
Dergelijke fouten mogen niet getolereerd worden door geen enkele burger.
Ontslag voor de poenscheppers op de rug van de kleine is de enige remedie.
Misschien eerst het artikel lezen alvorens commentaar te geven?

"De complexe regelgeving en de verscheidenheid van gezinssamenstellingen maken het zo goed als onmogelijk voor de fiscus om dit correct te doen. Daarom vragen we aan het parlement om die regelgeving over kinderen ten laste te vereenvoudigen."

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 29 sep 2020 14:57

Ze zijn vergeten de aftrek voor personen met een handicap erop te zetten.
Reeds de achtste maal dat dit voor mijn ouders (70+ en 80+) niet op de vereenvoudigde aangifte staat.
Dit jaar krijgen we deze binnen en warempel, de aftrek stond aangeduid.
Dus verder geen actie ondernemen, ze krijgen aanslagbiljet in de bus en wat blijkt? Daar is de aftrek op miraculeuze wijze weer verdwenen en met als gevolg enkele honderden euro's meer te betalen.

Aangezien het belastingkantoor op 10 minuten van onze deur vorig jaar is gesloten (danku fiscus) moeten we nu naar Mechelen gaan bollen.
Wat een vriendelijk maar toch zeer kordaat telefoontje heeft opgelost. 'Onze systemen onthouden dat niet mevrouw'. En 'ja ik zie al wat er is gebeurd, ik heb het nu aangepast zodat het volgend jaar niet meer gebeurt.' Al 8 jaar horen we die uitleg. Ik ben eens benieuwd voor volgend jaar.

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2020 15:12

Ze zijn vergeten de aftrek voor personen met een handicap erop te zetten.
Reeds de achtste maal dat dit voor mijn ouders (70+ en 80+) niet op de vereenvoudigde aangifte staat.
Dit jaar krijgen we deze binnen en warempel, de aftrek stond aangeduid.
Dus verder geen actie ondernemen, ze krijgen aanslagbiljet in de bus en wat blijkt? Daar is de aftrek op miraculeuze wijze weer verdwenen en met als gevolg enkele honderden euro's meer te betalen.

Aangezien het belastingkantoor op 10 minuten van onze deur vorig jaar is gesloten (danku fiscus) moeten we nu naar Mechelen gaan bollen.
Wat een vriendelijk maar toch zeer kordaat telefoontje heeft opgelost. 'Onze systemen onthouden dat niet mevrouw'. En 'ja ik zie al wat er is gebeurd, ik heb het nu aangepast zodat het volgend jaar niet meer gebeurt.' Al 8 jaar horen we die uitleg. Ik ben eens benieuwd voor volgend jaar.
Kunt u geen gebruik maken van Tax on web, daar kunt u die vakjes zelf aanvinken en blijven staan.
U kunt met een kaartlezer en de ID kaarten van uw ouders makkelijk hun gegevens nakijken.

Is het belastingkantoor niet telefonisch bereikbaar of per email ?

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#10 , 30 sep 2020 17:07

Kunt u geen gebruik maken van Tax on web, daar kunt u die vakjes zelf aanvinken en blijven staan.
U kunt met een kaartlezer en de ID kaarten van uw ouders makkelijk hun gegevens nakijken.

Is het belastingkantoor niet telefonisch bereikbaar of per email ?
ik zou denken dat als het op de eerste aangifte zou staan, dat het bij de finale aangifte niet zou verdwenen zijn.
Maar inderdaad, volgend jaar via Tax-On-Web.

Telefonisch en per mail wilden ze tot vorig jaar helemaal niet helpen, zo hebben wij het telkens te horen gekregen, zijn telkens met mijn vader tot bij het belastingskantoor moeten rijden. Dit jaar zal dat natuurlijk veranderd zijn. Ze hebben ondertussen ook al een brief gekregen waarin de fout werd toegegeven, dus alles is in orde. Maar jammer dat dit niet van de eerste keer kan in zo'n simpel dossiertje.

Terug naar “Praat café”